Tips voor octavia 1.6 tdi greenline?

hallo,

ik sta op het punt om een octavia 1.6 tdi greenline uit 2013 te gaan bekijken
hij heeft 147.125km gelopen.

iemand die weet waar ik goed op moet letten bij deze greenline tdi?

nadat mijn eigen octavia 2 1.6fsi is overleden. en nadat ik net 400km met een nieuwe versnellingsbak heb gereden :S
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Als je ook een aanhanger of iets dergelijks wilt gaan trekken, moet je even erop letten wat het trekgewicht op het kentekenbewijs is.
Er is een serie Greenlines geweest die weinig tot niets mocht trekken!
 
Zal alleen een kleine motorboot zijn van de garage tot het water. Denk max 3km rijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

brepus13

Forumguru
Veel van die greenlines zitten op 1000kg trekgewicht maar.

verder erg fijne blokken die 1.6 TDI zeker na tuning. De waterpomp wil wel eens sneuvelen maar verder prima ding. Distributieriem moet bij 210k.
 

Wouter1

Forumguru
Bouwjaar 2013 is nog een euro 5 sjoemel diesel. Het is interessant om te weten of de auto de terugroepactie heeft gehad. En of er daarna nog software aanpassingen zijn gedaan om de egr klep en koeler te sparen... Al zal dat laatste lastig te achterhalen zijn.
Vanaf medio 2015 is het een euro 6 motor.
 

Mark69

Senior Member
De 2013 heeft geen sjoemeldiesel heeft Wittebrug mij gemeld.

Op het af en toe niet thuis zijn na bij het vlot willen wegrijden (houdt dan soms wat in) is het zeker op het lange eind een hele fijne zuinige motor. Heb zelf een Skoda Octavia lll HB style 2013 met heel wat toeters en bellen en wij hebben er nu zelf ruim 70k mee gereden. We hebben de auto gekocht toen deze 3 jaar oud was. 900 km op een tank met behoorlijke bepakking is makkelijk haalbaar als je je netjes aan de snelheden houd en de 6 bak correct gebruikt. Waterpomp is defect geweest en verder alleen wat kleine problemen aan de auto maar niet aan de motor.

Wij zitten nu zelf een beetje te dubben of we de twee auto's die we nu hebben gaan inruilen voor één (vanwege thuiswerken geen twee meer nodig) en het zal dan waarschijnlijk een benzine worden omdat er nu een te negatieve tendens over diesel is in NL en ze straks niet meer te verhandelen zijn.
 

JeSko

Forumguru
De 2013 heeft geen sjoemeldiesel heeft Wittebrug mij gemeld.

Euhm, jawel, dit zijn de EA 189 terugroepacties, ook uitgevoerd op 2013 modellen.

EA 189Bewerken

Volgens Volkswagen is de manipulatiesoftware wereldwijd geïnstalleerd op zo'n 11 miljoen voertuigen van de groep. Naar eigen zeggen gaat het om Euro 5 TDI-motoren van het type EA 189. Voorlopig zijn het de versies met cilinderinhoud 1,6 en 2,0 l. Bij Volkswagen-Personenkraftwagen zou het bij benadering om 5 miljoen voertuigen gaan, waaronder de volledige productie van de Golf VI, Passat VII en Tiguan I.[31] Volkswagen-Lastkraftwagen heeft 1,8 miljoen verdachte voertuigen op de markt gebracht, voornamelijk Caddy's en Transporters. Een woordvoerder van Audi liet weten dat het gewraakte motortype gebruikt is in de A1, A3, A4, A6, TT, Q3 en Q5. In totaal gaat het om 2,1 miljoen auto's. Het Spaanse Seat heeft 700.000 wagens met de EA 189 uitgerust. Een woordvoerder van Škoda meldde dat de modellen Fabia, Roomster, Octavia en Superb tussen 2009 tot 2013 gedeeltelijk uitgerust werden met de betrokken dieselmotor.[27] Bij dat merk zijn 1,2 miljoen voertuigen gemanipuleerd.

In België is ruim één op zeven dieselwagens uitgerust met de verdachte motor. Het gaat om zo'n 500.000 auto's, bijna de helft van alle door de VW-groep gefabriceerde voertuigen die in het land geregistreerd zijn.[32]

In de VS gaat het om een gelijkaardig aantal (482.000) en in Duitsland zelf om ongeveer 2,8 miljoen.[33]

Dealers liegen zich te pletter om klanten te sussen, laat je daardoor niet pakken.
 

hemi24

Forumguru
Voor zover ik weet heet een O3 Greenline van begin af aan de 110pk 1.6 TDI gehad, wat het een EA288 blok maakt en daarmee is deze 2013 versie dus technisch gezien géén sjoemeldiesel..!

Sorry @JeSko, maar je zit er in dit geval toch echt naast…

Ik gok dat het de auto met kenteken 2-SRV-48 is en via de RDW kun je dan zien dat hier een CRKB motor in zit (en dus een EA288 motor).
 
Laatst bewerkt:

Wouter1

Forumguru
Voor zover ik weet zijn de eerste O3 1.6 TDI met EA 189 euro 5, vanaf medio 2015 is de 1.6 TDI EA 288 euro 6.
 

Mark69

Senior Member
Mij is meer dan duidelijk gemaakt dat het mijn diesel niet was. Dus ik vermoed een ander type blok.
 

Smeeuwis

Donateur
Die verschilden wel degelijk. Ik heb er zo één gereden, een van de eerste Greenlines O3 van 2013. De Greenline met 110 pk had onder andere een 6-bak waar de andere met 105 pk een 5-bak had. De eerste Greenlines 5 deurs mochten inderdaad ook niets trekken. Wel een fietsendrager maar geen aanhanger. Latere types mochten dat wel dus check dat even goed als je de gegevens opvraagt bij de RDW. Voor de combi's gold dat niet, die mochten altijd 1000 kg trekken, ook als Greenline.

De Greenline was er in twee uitvoeringen, de gewone en de Business Line. Die laatste zat beter in de spullen met o.a. Columbus navigatie. Beide waren gebaseerd op de Ambition. Veel van die Business Lines waren nog verder opgetuigd met Xenon en andere leuke zaken. Zijn destijds veel als demo ingezet bij dealers. De mijne kwam destijds bij Hoogenboom vandaan en was ook zo'n ex-demo. Was in de tijd van 14% bijtelling dus ze waren korte tijd niet aan te slepen. Hadden wel last van het ontbrekende trekgewicht, veel mensen kozen daarom destijds voor een Mégane of later de 308.
 

BartjeB

Senior Member
Ik heb beide versies van de O3 gehad. Zowel de greenline (6bak) als de gewone 1.6 (5bak). De Greenline reed mijn inziens beter en rustiger. Je moet wel wat snel opschakelen maar hij is rustiger en stiller dan de 1.6 5 bak. Deze maakt een stuk meer geluid voornamelijk boven de 100km/u. Je hebt dan het gevoel dat je deze nog een keer moet overschakelen. Ik mocht 1000 kg trekken al kon hij makkelijk meer hebben. 100.000 km gereden in 2 jaar zonder problemen.
 

Smeeuwis

Donateur
Aan het kenteken te zien is dit zo'n eerste serie Greenlines. De mijne had een SPL kenteken. Oktober/november 2013 ten naam gesteld. Navragen kan geen kwaad, maar ga er maar vanuit dat die RDW info klopt en dat er dus niets mee getrokken mag worden.
 
Bovenaan Onderaan