Tips gevraagd: Dakkoffer op Scala met panoramadak

Hoihoi. Ik heb een Scala met een panoramadak in de private lease. Omdat we dit jaar de hond mee achterin meenemen naar Italië ben ik op zoek naar dakdragers en een (grote) dakkoffer voor op de Scala. Ik zag al op de website van Skoda dat je bij een panoramadak de dakdragers moet klemmen tussen deur en sponning.

Een aantal vraagjes:
• Wat is jullie ervaring met zulke dakdragers?
• Welke merken zijn hiervoor geschikt en van goede kwaliteit?
• Passen normaliter alle dakkoffers op een dakdrager of moet ik per se een set van hetzelfde merk hebben? Ik kan waarschijnlijk een Thule dakkoffer lenen.
• Kan ik de dakdragers beter kopen of huren?
 

Fmoon

Forumguru
Opzich maakt het merk niet zoveel uit dat die bij de dragers zouden moeten passen. Ik zou wel voor een goed merkt gaan, Thule of Hapro dakkoffer. Dakdragers zijn ook meerdere goede merken van, wellicht ipv huren eens voor de grap op marktplaats kijken. Zeker als u het vaker wil gebruiken. Meet even uw dak op, rekening houdend met open achterklep . Dan weet u ook een beetje de maat. Ikzelf zorg dat de koffer redelijk in lijn loopt met de auto stroming, die probeer ik vanaf de zijkant gezien me dan in te beelden. Heb toevallig na jaren ook weer een koffer aangeschaft voor op de Octavia (een Hapro Zenith 6.5) moet hem eigenlijk nog passen maar moet vast lukken.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Klopt, deze dakdragers klemmen om de dakrand heen.
Er zijn 2 op puntlaslijkende plekjes waar de klemvoet geplaatst moet worden bij de deur
Ik heb de originele dakdragers meteen bij de Scala aangeschaft.

grts
 
Ik heb op de Scala met panoramadak dakdragers van Farad aangeschaft, die zijn wat goedkoper dan die van Skoda. Besteld via bol.com. Is wel even puzzelen om ze op de juiste maat te zetten. Werkt prima met mijn wat oudere dakkoffer van hapro.
 

Gbi

Nieuw lid
Ik had al Thule wingbars en heb een voetenkit voor de scala gekocht, die past perfect op de dakdragers punten in de deur. Daarnaast een dakkoffer van Thule 120l.
 
Ik had al Thule wingbar.
Voor de scala heb ik daar het volgende bij besteld:
Thule Clamp Evo | 710500 (voetenset)
Kit 145230
Beetje late reactie, maar ik heb nog 1 vraagje aan je. Heb jij zelf ook een panoramadak? Ik kan namelijk online nergens vinden of de Thule Clamp Evo ook past op het panoramadak van de Scala. Ben ook al bij Heuts langs geweest, maar die konden me niet helpen helaas.

Ik zag wel op de website van Skoda dat hun eigen dakdragers met een soortgelijk systeem werken met als voorbeeld ook een panoramadak.

Schermafbeelding 2022-06-20 om 15.08.55.png
 
Inmiddels de Thule Wingbars gekocht als set samen met de Thule Clamp Evo | 710500. Deze past gelukkig probleemloos op de Scala mét panoramadak. Ruimte genoeg voor de 'clamps' op het metaal dus ze raken geen glas. Voelt stevig en degelijk aan. Volgende week even de dakkoffer erop monteren, kijken of dat ook past.
 
Ik zou nog even terugkomen op de plaatsing van de Thule Wingbar Evo i.c.m. de Thule Evo Clamp. Deze past dus perfect ook met het panoramadak. Gisteren ook de dakkoffer, een Thule-motion-xl-800, erop gezet. 'Works like a charm.' :D


PXL_20220724_084001990.jpg
 

Bijlagen

  • PXL_20220724_084009279.jpg
    PXL_20220724_084009279.jpg
    884,1 KB · Weergaven: 23

Gbi

Nieuw lid
Bijna dezelfde setup heb alleen de oude wingbar. Hij steunt ook verder niet op het dak.
We zijn nu opweg met Thule .... van 120l en een fietsendrager op het dak
 
Bovenaan Onderaan