Tips aankoop superb

Djacco

Nieuw lid
Hallo allemaal, ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe auto en kom telkens uit bij de superb :-)
Nu doe ik bijna alles zelf aan mijn auto (remmen, olie, filters, koppeling, distributieriem, vering/schokdempers, draagarmen, elektronica) maar een motorrevisie of distributie ketting zijn niet dingen die ik zelf op de oprit ga doen...
Mijn vraag is welk type/jaar superb is het makkelijkste voor zelf onderhoud en daarbij welk type heeft een distributie ketting?
Ik hoor graag jullie ervaringen.
 

Arjann

Forumguru
Bij de Superb 2 hebben de benzine motoren een ketting en de diesels een riem. Makkelijk te onthouden toch ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Djacco

Nieuw lid
Dank voor de snelle reactie, dat is idd makkelijk maar anders dan ik dacht hier op het forum te lezen ...
Gezien ik een benzinemotor zoek blijft de vraag welk type benzine motor is aan te raden als je zelf onderhoud wil doen ? (Mag ook van superb I of III zijn)
Ik las hier al over problemen met de 1.8 motor waar ik niet erg gerust op ben... kort om waar moet ik op letten om een goede koop te doen
 

Djacco

Nieuw lid
Oohhh, in dat geval zou ik een S3 zoeken met een 2.0tsi motor:D
l

Wil ik zeker wel :D maar is lastig mijn vrouw te overtuigen dat het de moeite waard is om daarvoor de bankrekening helemaal leeg te trekken :-)
Een goedkoper alternatief hoor ik graag
 

Risza

Nieuw lid
Beste allen

vanaf welk bouwjaar/maand zijn de problemen bij de S2 zuigerveren/verhoogd olie verbruik en kettingspanner probleem verholpen?

Is dat pas bij de S3 of ook al bij het S2 type? ALs ik het goed heb was dit bij de 1.8 TSI en 2.0 tsi het geval.
Ik heb vernomen, dat het in iedergeval zou voorkomen bij het CDAA type. Zijn er ook types, die het probleem niet hebben?

Verder vroeg ik me af of de 1.4 tsi dit probleem ook heeft?
Ik ben ook een beetje aan het kijken naar een S2 benzine, maar wil dus niet opzoek gaan naar een probleemgeval :)
 

Octavia32

Forumguru
Ik ben van plan om mijn auto te verkopen, ik wil een overstap maken naar een SUV .

Je kunt als je op mijn handtekening klikt alles zien over wat er met mijn auto is gedaan.

En anders kun je mij ook pm’n


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jordlusk

Actief lid
Beste allen

vanaf welk bouwjaar/maand zijn de problemen bij de S2 zuigerveren/verhoogd olie verbruik en kettingspanner probleem verholpen?

Is dat pas bij de S3 of ook al bij het S2 type? ALs ik het goed heb was dit bij de 1.8 TSI en 2.0 tsi het geval.
Ik heb vernomen, dat het in iedergeval zou voorkomen bij het CDAA type. Zijn er ook types, die het probleem niet hebben?

Verder vroeg ik me af of de 1.4 tsi dit probleem ook heeft?
Ik ben ook een beetje aan het kijken naar een S2 benzine, maar wil dus niet opzoek gaan naar een probleemgeval :)

Het verschilt een beetje ook per supurb het olie verbruik probleem bij d 1.8 tsi blokken zou gaan van bouwjaar 2009 t/m 2012.
Ik zelf heb een supurb combi gehad uit 2010 en die verbruikte veel olie 1 liter op 1000 km.
Ik heb toen ook Een olie weging laten doen en volgens de dealer was dat allemaal binnen limieten. Maar we weten allemaal wel dat dat niet echt gewenst is. Ik heb er verder wel last van gehad wat resulteerde dat hij afgelopen jaar op vakantie de auto zei ik stop er mee. Bougies waren helemaal verkoold van de olie. Nieuwe bougies geïnstalleerd en hij reed weer. Maar mijn dealer A point adviseerde er wel wat aan te doen als motor revisie. Ik heb echter besloten om dat geld te investeren in een Octavia.
Maar ik zeg het nogmaals er zijn ook supurbs die dat niet hebben het heef er mee te maken dat diverse blokken andere olie schraap (zuiger veren) hebben die er geen last van hebben.
Mijn tip is check bij aankoop of de auto olie verbruik heeft en spreek bij de koop een clausule af dat als hij deze problemen geeft dat het opgelost wordt.
Verder zou ik ook kijken of hij een terug roep actie heeft gehad op zijn kettingspanner.
 

haassie

Forumguru
Heb ook een 1.8tsi uit 7-2011 met 160k op de teller. Getuned en wel. Gelukkig geen buitensporig olieverbruik. Na de vakantie met de caravan (4500km) een klein scheutje aangevuld, misschien halve liter. Hoewel ik vind dat een auto nagenoeg geen olie zou mogen verbruiken valt dit ruim binnen de perken van wat de handleiding beschrijft 1:1500!!! Had de auto net gekocht toen ik hierover las. Gelukkig is het bij de mijne dus ok!
 

Jordlusk

Actief lid
Ja dat is leuk, dat antwoord van alle dealers met olie verbruik is binnen limieten.
Tot dat je die auto gaat in ruilen dan willen ze liever deze auto,s met dit type motor met een gereviseerd blok. Ik spreek uit ervaring.
 

haassie

Forumguru
@Jordlusk Daarom zal mijn volgende auto ook niet meer bij een vag dealer vandaan komen. Hanteren een hautaine houding die eigenlijk niet (meer) bij de inferieure kwaliteit van het merk past en waarmee ze de particuliere berijder wegjagen. Service is ze namelijk echt vreemd. Zelfs al is de oorzaak zo klaar als een klontje.
 

haassie

Forumguru
Btw een dealer weet altijd wel iets te vinden om de inruil te drukken....is het niet motor, bak, foute velgen of verkeerde kleur
 
Bovenaan Onderaan