Tip! Slagmoersleutel op accu.

HarrieSkoda

Forumguru
Leuk spul! Alleen moet je er dan ook nog een momentsleutel bij nemen, want 100nm is niet voldoende 'vast' voor een lichtmetalen velg, en al helemaal niet voor een stalen velg.

Om die reden neem ik er zelf ook geen. Je kan prima uit de voeten met enkel een momentsleutel, mocht je alleen bij je eigen auto een winter wissel uit moeten voeren.
 

brepus13

Forumguru
Draait deze de moeren ook goed los? Ik gebruik nu een minder krachtige slagschroevendraaier en moet dan eerst alles met de hand lossen zeg maar... nadraaien met een momentsleutel die ik sowieso dus dat is niet zo’n probleem.
 
Laatst bewerkt:

Zwapp

Forumguru
Sowieso altijd een momentsleutel gebruiken hoor!
Mijn ervaring is dat deze de moeren prima los draait, tuurlijk kan het met de hand maar met deze jongen ben je ff sneller klaar!
 

EdK

Forumguru
want 100nm is niet voldoende 'vast' voor een lichtmetalen velg, en al helemaal niet voor een stalen velg.
Ga jij hiervoor twee verschillende momenten voor hanteren ?
Zover ik weet is voor beide velgen het aanhaalmoment hetzelfde hoor !!

En tsja ik zou blij zijn met een max van 100Nm aan aanhaalmoment, dan hoe ik de laatste 20 over om de velgen comform de fabrieksopgave netjes aan te halen.

En als ik bij mijn lokale bandenleverancier kijk , die lost en monteerd ze ook met de luchtsleutel, maar bij vast zetten trekt hij ze ook na met de momentsleutel en trekt hij de bout de laatste slag aan met die sleutel
Maw zijn luchtsleutel gaat ook niet tot die 120 0f hoger maar zit er beduidend onder..
 

Highway

Forumguru
Deze was een paar maanden geleden in de winkel te koop (aanbieding). Die heb ik gekocht en thuis liggen.

Het functioneert, alleen kan ik er mijn wielbouten niet mee los draaien. Niet krachtig genoeg. Erg snel is die ook niet, als die een beetje kracht moet zetten doet die ong. 2 slagen per seconden.
 

Zwapp

Forumguru
Hm toch vreemd, heb deze nu 2x mogen gebruiken van een collega en werkte perfect moet ik zeggen...
Ga er nu eentje zelf bestellen :-)
 

JeSko

Forumguru
Ik heb deze, 320 om los te kloppen, 100 om vast te zetten ( ideaal om niks te forceren), nadraaien doe ik dan met een momentsleutel.

Screenshot_20210207-033333_Samsung Internet.jpg


Vraagje, stalen velgen, is dat ook 120 NM aanhaal?
 

brepus13

Forumguru
Zoiets heb ik inmiddels ook. Moet bekennen dat ik hem voor de wielen eigenlijk nooit gebruik. Even de moeren met de hand lossen en dan met de accu slagschroevendraaier eruit draaien. Deze draait de moeren weer vast op 80nm en daarna alles vastzetten met de momentsleutel. Wel heb ik hem al een paar keer gebruikt voor het lossen van de schokbrekers voorzijde en de schokbrekers uit elkaar draaien. Daar is het perfect voor :-)
 

BigCheese

Forumguru
Ik heb net een nieuwe slagmoersleutel gekocht voor maarliefst 49 euro, inclusief een accu en 4 krachtdoppen. Natuurlijk geen topkwaliteit voor dit geld, maar voldoende om eens te kijken hoe dit bevalt als ik straks voor drie auto's de wielen mag wisselen. Ben dat gehannes met de kruissleutel wel een beetje zat. Heb net even getest, ik schat dat hij komt tot 100 Nm en dat is voor mij perfect. Dan kan ik met de momentsleutel tot 120 Nm.

slagmoersleutel.jpg
 
Bovenaan Onderaan