Tikkende uitlaat na rijden

Marmob

Lid
Hallo even een vraagje aan mede Skoda fabia combi rijders heb sinds een maand deze nieuwe auto , nadat ik een stukje heb gereden en de motor is uit hoor je heel duidelijk getik van de uitlaat die aan het afkoelen is , iemand de zelfde ervaring ?? Vind het niet vreemd als je iets hoord als de auto goed warm is gereden maar dit is behoorlijk aanwezig !!!
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb de uitlaat nooit horen tikken. Wat ik wel hoor is het "klepperen" van wat regelkleppen, waarschijnlijk door het wegvallen van wat druk o.i.d.
 

edero

Forumguru
Heb ik met mn nieuwe SB (1.2) ook, echt blikkerig tikken.
Maar heb ik al vaker met nieuwe auto's meegemaakt dus maak me er absoluut geen zorgen om.
 

edero

Forumguru
Geen probleem hoor, dat tikken is gewoon metaal, hoofdzakelijk van de uitlaat, dat terug aan't afkoelen en aan 't
krimpen is.
 

Marmob

Lid
Vind het wel erg storend , uitlaat staat te tikken als of er rally meegereden is , mijn collega vroeg of ik vanuit Brabant was komen rijden
 

edero

Forumguru
Mijne is nu 4 maanden, en getik is zo goed als niet meer aanwezig. Gewoon nieuwigheid.
 

turboturbo

Forumguru
Is het niet zo dat bij een nieuwe auto de motor delen die nog uitzetten en krimpen wat extra geluid maken in het begin?
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken het van meerdere auto's, en de ene auto heeft het meer dan de andere. Dit is absoluut niets om je druk over te maken, heeft ermee te maken dat niet alle delen van de uitlaat met dezelfde snelheid afkoelen, waardoor spanningsverschil over de uitlaat ontstaat. Na afloop van de rit even geduld: na 5 tot max. 15 minuten is het getik verdwenen.
 

Zjaak

Actief lid
Dat "tikken" doet onze Combi ook nog na 2 maand en dik 3K aan km.
Ik vind het eigenlijk wel een prettig geluid, het gevoel dat alles lekker warm word.
 
Na 26 k tikt de mijne nog steeds hoor . Misschien iets minder hard en minder lang , naar hij tikt nog steeds .
Ik woon een kleine 2km van de snelweg af , dat scheelt ook natuurlijk . Dan krijgt de uitlaat minder tijd om af te koelen . De motor in dat kleine stukje al wel ..
 

Spierings

Forumguru
Mijn Seat Toledo, Skoda superb en Fabia tikten allemaal als ik flink heb lopen gassen. Ook na 250.000 km, bij rustig rijden is er niks aan de hand.
 
Bovenaan Onderaan