Tikkend geluid bij regen

Tman0961

Forumguru
Op het moment dat het regent of geregend heeft is er een tikkend geluid waarneembaar. Ik heb het nog niet goed kunnen duiden, maar bij droog weer of een droge auto is het er niet. Het geluid lijkt aan de bestuurderskant weg te komen, maar onduidelijk of het voor of acherin betreft..
Verder ben ik er achter dat het ook niet uitmaakt of ik rijd of stil sta. Het tikken blijft met dezelfde frequentie en sterkte doorgaan. Soms valt het bij het nemen van een bocht of anderzijds bij een manaouvre heel even weg om daarna weer terug te komen.


Ik begrijp dat het lastig is om bij zo'n wazig verhaal iets te zeggen of over een mogelijke oorzaak, maar meer dan dit kan ik er niet van maken. Ik hoop dat iemand er op aan slaat..? Zodat wat gerichter verder kan zoeken.

Voertuig betreft Superb combi 2.0 DSG met panoramadak(zou oorzaak hiermee te maken kunnen hebben?)
 
Nog voordat ik je bericht helemaal gelezen had dacht ik; vast een pano dak. Ja dus.

controleer de afwatering in je pano dak.

Dak open; windbeugel omlaag en dan links en rechts vooraan in de afwatering gaatjes water gieten.. dat moet er aan de onderkant dan uit lopen.. doet dat het niet dan is de boel verstopt en dan zoekt het zijn weg binnendoor via de A stijl. Mogelijk ook vochtige bekleding binnen.

Indien verstopt dan doorblazen met perslucht. Niet op 8 bar; reduceer dit naar ongeveer 1,5 a 2 bar. Is voldoende. Als het dan weer doorloopt even spoelen en eventueel nogmaals doorblazen.
 

Tman0961

Forumguru
Zojuist afwatering getest van het pano dak, loopt goed weg. Bekleding dak en stijlen zijn droog. Dus dat is mooi:yeah:

Wel weer terug bij af. Het geluid lijkt in ieder geval niet uit bij de motor of de wielen uit de buurt te komen. En het is me op de snelweg ook nog nooit opgevallen, alleen bebouwde kom / lagere snelheden. Kan zijn dat het bij hogere snelheden ook is, maar alleen niet opvalt vanwege het hardere rijgeluid.

Zou het misschien de luchtaanvoer kunnen zijn?:pieker: Is voor mij onverklaarbaar dat het alleen bij erg vochtige omstandigheden waarneembaar is.. Wat overigens ook een bezoekje aan de dealer/garage wat lastig te plannen maakt.:nono:
 
Ahja.. ja op het late uur las ik tikken als in druppelen..
Wellicht een keer in de auto gaan zitten en iemand met een sproeier de auto nat te laten maken?

Je moet toch wat bedenken heh..

Iig zijn je afwatergaatjes weer schoon ;)
 

TDI_DSG

Senior Member
Dit is echt de afwatering van je pano dak. Ik had dat bij mijn vorige SII ook. Ik had het idee dat het van achter kwam. Heb er 4 jaar lang verder geen aandacht aan geschonken.
 

Tman0961

Forumguru
Dit is echt de afwatering van je pano dak. Ik had dat bij mijn vorige SII ook. Ik had het idee dat het van achter kwam. Heb er 4 jaar lang verder geen aandacht aan geschonken.

Ik heb ook meer het idee dat het van achter komt, danwel de B-stijl. Echter ik kan het tikken door waterafvoer niet verklaren. Met name ook omdat beide afvoeren voor niet verstopt zitten:arghh:
Wat veroorzaakt het tikken?:pieker: Het is ook best wel een hard geluid..
 

Tman0961

Forumguru
Dat is een goede, niet aan gedacht.

Echter bij nader inzien... Verklaart dat het tikken nog niet bij stilstand. Onlangs toen ik van huis vertrok was het bij stilstand na starten, ook direct aanwezig. Nu ik er verder over na denk, ik zal eens een tijdje met regen in de auto luisteren of het ook zonder starten/lopen van de motor hoorbaar is. Of alleen bij een draaiende motor hoorbaar is. Dit zou de zoektocht ook al wat meer moeten richten..

To be continued. Zal eerst even een regendansje doen :cheer:
 

TDI_DSG

Senior Member
Tman0961 zeker weten doe ik het niet maar de afwatering aan de achterkant van je panoramadak komt uit in je wielkasten achter. Het tikken wat je hoort is dacht ik de waterdruppels die uit de afvoerslangetjes op de binnenkant van je plastic binnenschermen van je wielkasten achter ‘vallen’.

Nogmaals zeker weten doe ik het niet maar zoiets is het volgens mij.
 

Tman0961

Forumguru
Eureka!! Ik ben achter de oorzaak:jaja:
Gezien de grote hoeveelheid regen afgelopen tijd waardoor het tikken weer prominent aanwezig was, veel verschillende dingen uitgeprobeerd en bekeken. Wat blijkt als ik de “Off” knop van de climate control gebruik stopt het tikken. Met andere woorden de oorzaak is in de luchtvoorziening gelegen.:pieker:

Echter ben ik nog niet achter de oplossing danwel het exacte probleem. Iemand hier nog een goed idee? Het tikken openbaart zich dus alleen in vochtige weersomstandigheden...
 

VAG-man

Forumguru
Ik gok op de interieurfan. Waarom deze alleen tikt mij vochtige omstandigheden kan ik niet verklaren.

Of ergens in het ventilatiesysteem een boomblaadje, takje o.i.d. dat lawaai maakt?
 
Bovenaan Onderaan