Tik naast/in/bij motor tussen stationair en 2200 toeren

Mhhtimmer88

Nieuw lid
Beste all,


Fabia 1
120.000 KM
1.4 16V 101 PK

Vanmiddag tijdens het rijden, begon het plots bij een toerental van 2000, boven de 2200 toeren is het geluid plotsklap weg.
Bij het terugkomen van bovengenoemd toerental is het er weer, vergelijk het met een bakje knikkers ronddraaien. Bij totale stilstand draait de motor mooi rond, geen happeringen of stotters, maar wel de ratel erbij.

Nu kom ik op het wereldwijdeweb wel wat tegen over additieven toevoegen, of RON98/102 tanken

Hebben een aantal weken geleden de egr melding gekregen, maar nog niet de tijd gehad om deze te cleanen. Dit in samenwerking met het feit dat de egr klep pas rond 2000 toeren begin te werken.

Iemand een idee ?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik heb geen idee vwb het geluid, maar wat je opmerking over benzine betreft: ik weet niet beter dan dat je met het 101 pk 16V blok tenminste RON98 moet tanken.... (was destijds voor mij een vd redenen om er een te zoeken met een 1.2 68pk of 1.4 75pk motor)
 
E

Ex-lid 9621

@Mhhtimmer88

Het kunnen een aantal dingen zijn. Om te beginnen:

1. Doet de motor dat ook bij 2000 > 2200 toeren als deze nog koud is?, zo ja:

1. Doet de auto het in elke versnelling bij dit toerental?
2. wanneer is de distributieriem vervangen ?
3. Heeft de auto afgelopen 2 jaar een reparatie aan motor of versnellingsbak gehad?
4. hoeveel olie verbruikt de auto?
5. Wanneer is deze olie vervangen en door welke type?

Als je denkt dat het aan de brandstof/injectie ligt. Gewoon de een keer de voorgescheven brandstof (normale euro 95?) tanken bij een Shell, BP of andere grote premium keten (geen TinQ of Q8).

Daarna een flesje injectiereiniger (bijv. Eurol Petrol Injection cleaner) toevoegen op een tank van 20 a 25 liter benzine. Rondje om de kerk en de auto een nacht laten staan. Daarna een lange rit maken (50 a 100km / 1 uur) enkele reis met voornamelijk snelweg om te zien of het verdwijnt.

De injectiereiniger reinigt niet alleen, maar de auto krijgt dan tijdelijk ook iets meer power. Het reinigt de EGR een klein beetje, maar als deze nog nooit eerder schoongemaakt is, zal ik dit wel een keer (laten) doen inclusief de gasklep reinigen. Als een van de twee vastloopt door vervuiling, dan ben je minimaal het 3 a 5-voudige kwijt.

Moderne auto's werken en voelen zich een beetje als een kettingroker in een Dixietoilet met een kleine ventilatieopening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan