Thuisbrenger in combinatie met 4x4

Goedemiddag allemaal,

Ik ben in het begint van een skoda superb 2.0 tsi 4x4 272pk. Tot nu toe altijd auto's gehad met een reserve wiel of een winterwiel in de zomer en andersom.
Nu heb ik zitten kijken voor een thuisbrenger set met krik etc niet heel erg prijzig dus leek het mij dit waard omdat we over 2 maanden een tocht van zo'n 5000km gaan maken.
Zo'n reparatieset is leuk maar niet als je met een klapband 2000km van huis op de snelweg staat.
Nu heb ik wat opgezocht en ik kwam tegen dat je niet zomaar ff een ander wiel op de auto kan leggen in combinatie met de 4x4 (een thuisbrenger wijkt redelijk wat af in de afrolomtrek).
Ik heb nu als zomerset 235/40r19 eronder liggen en ik zou misschien 1 van de wielen van de winterset kunnen gebruiken 215/55r17 volgens een omreken calculator is het verschil minimaal.
Wel zou ik dan de bandenspanning van de winterset wat hoger kunnen zetten zodat deze niet zover indrukt.
Als bijlage een foto van de uitslag van de calculator.
Ik zou graag weten wat jullie hiervan denken van de garage krijg ik namelijk geen duidelijk antwoord.
Alvast bedankt!
Screenshot_20250526_093154_Samsung Internet.jpg

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als je geen honderden kilometers op zo'n reservewiel gaat rijden, maar 'm zo snel mogelijk wisselt voor de gerepareerde band (of een/twee nieuwe), kan dat best. Ook met een thuiskomertje, maar daarmee ben je in snelheid meer beperkt dan met een band/wiel dat 'bijna' goed is.

andrehj

Forumguru
@skodamichael : Je hebt zelf al uitgerekend dat het verschil op de radius maar 1 mm is, oftewel 1 mm verschil in profielhoogte. Dat is echt ongeveer niks, en valt helemaal weg in de tolerantie die er tussen de verschillende bandenfabrikanten zit.
Ik sluit me aan bij @Peter-036 hierboven: Dit reservewiel past prima bij je auto. Gewoon bij een lekke band die z.s.m. laten repareren. Een paar 100 km zou ik op dat reservewiel wel durven rijden.
Als je band niet meer reparabel is, dan wel twee nieuwe kopen, omdat anders het verschil tussen links en rechts veel groter is dan bovengenoemde 1 mm.

Bovenaan Onderaan