thermostaat gaat niet open

roger74

Nieuw lid
Hallo,
ik heb een probleem met de thermostaat. Ik heb er vandaag een nieuwe motor ingebouwd. Thermostaat gaat niet open, ik heb het gevoel dat er lucht in het koelsysteem zit. Onderste slang wordt niet warm. Auto loopt op Gas g3. Is er iemand bekend met dit probleem? Ik weet het niet meer.
Mvg Roger.
 

EdK

Forumguru
Ha die Roger74,

Stel je eerst eens voor bij meet&greet dat wordt namelijk erg op prijs gesteld door de medeforumleden !
[MODERATORBREAK]als er zo op wordt aangedrongen, lijken we wel een clubje zeikerds. Voorstellen is geheel vrijwillig.[/MODERATORBREAK]

En ontstres dan eerst even en wees dan eens iets uitgebreider en duidelijker met je probleem !!
Dit gaat namelijk op een telex lijken ,en wordt door menig niet begrepen en dus ook niet beantwoord waar jij uteindelijk ook niets mee opschiet

[MODERATORBREAK]Hier sluit ik mij geheel bij aan[/MODERATORBREAK]

ook mvg , EdK

En welkom op het forum
 

purk

Senior Member
nieuwe motor ingebouwd, en termostaat gaat niet open?

controleer deze dan!

Maar luch in het koelsysteem geloof ik niet in, als jou waterpomp goed is dan ontlucht deze zich zelf.
 

roger74

Nieuw lid
nieuwe motor ingebouwd, en termostaat gaat niet open?

controleer deze dan!

Maar luch in het koelsysteem geloof ik niet in, als jou waterpomp goed is dan ontlucht deze zich zelf.
De motor heeft 32dkm gedraaid, zal toch vreemd zijn als de waterpomp kapot is. Het kleine slangetje wat op het reservoir zit spoelt netjes. Begin te twijfelen aan mezelf, heb al vaker een motor omgebouwd maar heb dit nog niet meegemaakt.
 

roger74

Nieuw lid
Ha die Roger74,

Stel je eerst eens voor bij meet&greet dat wordt namelijk erg op prijs gesteld door de medeforumleden !
[MODERATORBREAK]als er zo op wordt aangedrongen, lijken we wel een clubje zeikerds. Voorstellen is geheel vrijwillig.[/MODERATORBREAK]

En ontstres dan eerst even en wees dan eens iets uitgebreider en duidelijker met je probleem !!
Dit gaat namelijk op een telex lijken ,en wordt door menig niet begrepen en dus ook niet beantwoord waar jij uteindelijk ook niets mee opschiet

[MODERATORBREAK]Hier sluit ik mij geheel bij aan[/MODERATORBREAK]

ook mvg , EdK

En welkom op het forum
Mijn probleem is het volgende. Motor stuk gelopen door defecte waterpomp, kop gescheurd. Andere motor aangeschaft met slechts 32dkm. MOtor ingebouwd wat een echt feestje is(vind ik tenminste, wat een stekkertjes en slangen). Na het inbouwen merkte ik dat de onderste slang niet warm werd, alle andere wel. Ook verwarming in de auto was goed. Heb vandaag de thermostaat eruit gehaald en toen werd alles goed warm, ook de radiateur. Weet hetzelf niet meer.
 

Ted

Forumguru
Thermostaat aan een draadje in een bakje water hangen en opwarmen. Op een bepaald moment ruim voor het kookpunt gaat hij open. Zo niet thermostaat defect.

succes.
 

purk

Senior Member
hij gaat ook niet gelijk open, meestal duurt dit langer dan dan de tempratuur meter op 90 graden staat.
 

roger74

Nieuw lid
hij gaat ook niet gelijk open, meestal duurt dit langer dan dan de tempratuur meter op 90 graden staat.

heb nu 3 verschillende thermostaten in een bakje laten koken, geen van allen gaat open. Wordt deze misschien ook electrisch aangestuurd d.m.v. een bi-metaal of zoiets. Zit ook een stekker op het huis met twee draden wat in het koperen gedeelte van de thermostaat uitkomt. Er staat 105graden en 15ohm op. Vertelde me iemand dat deze de ventilator aanstuurd, volgens mij zit deze in de radiateur.
 

Ted

Forumguru
Je hebt ons op het verkeerde been gezet, we praten hier over een electrische sensor die de temperatuur meet voor het motor management en wellicht je dashboard uitlezing. Deze gaat nooit open.
 

Gieliovd

Forumguru
part-pic12.jpg

Dit is een voorbeeld van de ventilator sensor. Radiateur te heet? Ventilator aan.

THERMOSTLOW.jpg

Voorbeeld van een auto thermostaat. Gaat open bij een bepaalde temperatuur. 90 graden dus vaak.
 

purk

Senior Member
wacht ff, nu valt het kwartje..........

Jij hebt een 1.6 met een elektronische/kenveldgestuurde thermostaat!!!!!!

Dit is gewoon een kwestie van een nieuwe monteren.

Zo ga je dus de fout in op het forum, je kunt niet zien welk type blok erin zit.

Had maar gezegt dat er een stekker op het thermostaathuis zit.

succes PURK
 

roger74

Nieuw lid
wacht ff, nu valt het kwartje..........

Jij hebt een 1.6 met een elektronische/kenveldgestuurde thermostaat!!!!!!

Dit is gewoon een kwestie van een nieuwe monteren.

Zo ga je dus de fout in op het forum, je kunt niet zien welk type blok erin zit.

Had maar gezegt dat er een stekker op het thermostaathuis zit.

succes PURK


Ga dat eens proberen deze week. Ken je me vertellen hoe die werkt?
Kan dan misschien ook een kabelbreuk hebben! Misschien een beetje onvoorzichtig geweest met in en uitbouwen.
In ieder geval bedankt voor deze tip:xyxthumbs:
Zit een BFQ motor in de Octavia
 

purk

Senior Member
het werkt even anders dan een normale thermostaat,


het regelapparaat krijgt gegevens van verschillende sensoren zoals tempratuur sensoren voor en na de radiatuur en door de kenvelden in het motorregelapparaat zal deze het elekronische thermostaat openen en/of sluiten.


Het kan dus we zijn dat er een kabel/sensor kapot is of niet goed is aangesloten

zo te lezen lijkt het erop dat de motor die jij het gemonteerd niet uit een skoda komt maar uit een VW/seat

Motorcode komt mij wel bekent voor.

Je had toch al de zelfde motor/motorcode of hed je er een andere motor met andere motorcode erin zitten?
 

roger74

Nieuw lid
het werkt even anders dan een normale thermostaat,


het regelapparaat krijgt gegevens van verschillende sensoren zoals tempratuur sensoren voor en na de radiatuur en door de kenvelden in het motorregelapparaat zal deze het elekronische thermostaat openen en/of sluiten.


Het kan dus we zijn dat er een kabel/sensor kapot is of niet goed is aangesloten

zo te lezen lijkt het erop dat de motor die jij het gemonteerd niet uit een skoda komt maar uit een VW/seat

Motorcode komt mij wel bekent voor.

Je had toch al de zelfde motor/motorcode of hed je er een andere motor met andere motorcode erin zitten?

Zit origineel een bfq motor in met 102pk, heb nu wel een motor uit een golf4 . Is precies hetzelfde ook bfq, heb alle aanbouwdelen moeten omzetten naar de andere motor.
Is die electronisch/kenveld geval sterk genoeg om die thermostaat open te duwen?
Misschien een domme vraag , wat is eigenlijk kenveld?
Wordt deze ook aangestuurd door de temperatuursensor wat op het thermostaathuis zit?

Gr Roger
 

purk

Senior Member
ja wat zijn kenvelden.....hoe moet ik dat uitleggen.

alle inkomende informatie die van sensoren komen zoals een temnpratuursensor, moeten omgerekend worden om actuatoren zoals een elektronische thermostaat te kunnen aansturen.

Als een sensor, Bv een tempratuur van 60 graden aangeeft, staat dit voor een bepaalde waarde en zal dit vertaald worden naar een bepaalde stand van de thermostaat.

is het een beetje duidelijk????


Motor moet het zelfde zijn, dus daar zie ik het probleem niet.
Heb je het thermostaat huis ook overgebouwd? anders zou ik die erop zat weer terug monteren. en eens kijk wat hij dan doet.

Anders laat hem eens uitlezen, misschien is het een sensor die niet goed. deze geeft hij zeker aan als er iets mee is.

Succes.
 
Bovenaan Onderaan