Klopt maar dat is wat anders dan de thermostaat. Thermostaat zorgt ervoor dat bij koude motor de koelvloeistof door een kort circuit wordt rond gepompt, en pas als dat korte circuit op temperatuur is, opent de thermostaat (is een mechanisch ding) zodat er koelvloeistof door de radiateur stroomt om af te koelen.
Temperatuursensor (ik neem aan dat het om de koelvloeistof gaat) is óf een dubbele sensor in een enkele plug, óf twee enkele sensoren, dat is afhankelijk van het motorblok dat je hebt. De ene sensor doet de meting voor de ECU (motorregeling, die daarmee o.a. brandstofhoeveelheid aanpast), de andere is voor de weergave op het dash, en die laatste wordt gemanipuleerd: als de koelvloeistof tussen de pakweg 70 en 100 graden is, wijst de meter strak 90 graden aan, alleen daarboven of daaronder laat de meter de echte temperatuur zien. Dat is vooral om ongeruste automobilisten te voorkomen dat de temperatuur steeds tussen de 85 en 95 graden heen en weer gaat, maar als er echt een afwijking is, krijg je dat dus wel te zien. Je kunt even checken of de stekkeraansluitingen van de sensor niet gecorrodeerd zijn, dan krijg je ook temperaturen uitgelezen die van geen kanten kloppen. De temperatuurmeting van de sensor is namelijk gebaseerd op de elektrische weerstand van de sensor die verandert met de temperatuur, bij een gecorrodeerd contact krijg je een heel andere weerstandswaarde en dus ook een temperatuur die niet klopt.