Thermostaat en Autodoc

Goedendag,

Ik wil beide thermostaten vervangen, maar ik begrijp niet het verschil tussen de eerste en tweede thermostaat.

En ik wil bestellen via Autodoc, nooit eerder gedaan lees een aantal slechte reviews. Maar is er iemand die dat wel eerder gedaan heeft?

Groeten,

Verplicht.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt maar dat is wat anders dan de thermostaat. Thermostaat zorgt ervoor dat bij koude motor de koelvloeistof door een kort circuit wordt rond gepompt, en pas als dat korte circuit op temperatuur is, opent de thermostaat (is een mechanisch ding) zodat er koelvloeistof door de radiateur stroomt om af te koelen.

Temperatuursensor (ik neem aan dat het om de koelvloeistof gaat) is óf een dubbele sensor in een enkele plug, óf twee enkele sensoren, dat is afhankelijk van het motorblok dat je hebt. De ene sensor doet de meting voor de ECU (motorregeling, die daarmee o.a. brandstofhoeveelheid aanpast), de andere is voor de weergave op het dash, en die laatste wordt gemanipuleerd: als de koelvloeistof tussen de pakweg 70 en 100 graden is, wijst de meter strak 90 graden aan, alleen daarboven of daaronder laat de meter de echte temperatuur zien. Dat is vooral om ongeruste automobilisten te voorkomen dat de temperatuur steeds tussen de 85 en 95 graden heen en weer gaat, maar als er echt een afwijking is, krijg je dat dus wel te zien. Je kunt even checken of de stekkeraansluitingen van de sensor niet gecorrodeerd zijn, dan krijg je ook temperaturen uitgelezen die van geen kanten kloppen. De temperatuurmeting van de sensor is namelijk gebaseerd op de elektrische weerstand van de sensor die verandert met de temperatuur, bij een gecorrodeerd contact krijg je een heel andere weerstandswaarde en dus ook een temperatuur die niet klopt.
 
Ik heb maar gewoon beide besteld, de thermostaat en de koelvloeistof temperatuursensor. Beide kosten niet zoveel, gelijk samen gepakt met ruitenwissers en het raammechanisme die ik toch al nodig had. Binnenkort moet vermoed ik ook de draagarmen vervangen worden. Iemand enig idee wat de kosten zijn gemiddeld? Ik lees bedragen van rond de €400,00.. voor beide kanten en compleet.
 
Ook nog een vraag over velgen. Ik zie dat ik 5x100 nodig heb eigenlijk.. Maar misschien een domme vraag, maar zou 5x112 ook passen?! Dat maakt het namelijk wat makkelijker om een setje te scoren.. Et waarde is 38 en weet dat dit mag afwijken. En de naafdiameter, mag die afwijken? Of word het allemaal te veel moeite.
 

Cordoba

Forumguru
Als je de velgen alleen in de schuur of op zolder hebt, kun je een andere steek nemen, maar als je ze onder de auto wil, past dat alleen met kunstgrepen. Ook de naafdiameter kun je groter kiezen als je een bijbehorende pasring voor jouw as hebt. Overigens is er heel wat te vinden in 5 x100, en naafdiameter 58,1?? mm. Voor mijn Fabia I had ik ook velgen van de eerste generatie Audi A3 gemonteerd (5 x 100, ET38, en zelfde naafdiameter), alleen horen daar voor de Fabia dan lagere banden onder dan voor A3/Octavia I/Seat Leon 1M, ik heb destijds gewoon mijn banden van de originele stalen velgen over laten leggen op die A3 velgen.

Als je gaat zoeken naar velgen voor Seat Leon-Toledo 1M/1e generatie Audi A3/Octavia I/overeenkomende generatie VW Golf, heb je heel wat opties, en ook op sloperijen moet je dan wat kunnen vinden.

ET-waarde mag 5 mm afwijken, lagere ET betekent wielen verder naar buiten, hogere ET wielen naar binnen. Ik zou dus liever een iets lagere dan een hogere ET-waarde kiezen.
 
Bovenaan Onderaan