Test Skoda Octavia 1.0

Tassin

Forumguru
Charmerende driecilinder

Hij is ruim, gerieflijk en comfortabel. En hij is spijtig genoeg niet meer zo goedkoop als vroeger. Z’n facelift, die louter oppervlakkigheden omvat, doet er nog eens € 300 bij. Daarvoor biedt hij in de eerste plaats gemoderniseerde elektronica. Het zijn deuren waarachter geen geheimen zaten. Waar we ons wel door hebben laten charmeren, is z’n kleine 1.0l driecilinder. Die bleek zuinig, alert en beschaafd. Die verdient het om wat vaker aangestipt te worden.

- Doet exact wat hij belooft
- Een driecilinder die zuinig is
- Praktisch, ruim en ergonomisch


Volledig testverslag: http://www.auto55.be/tests/141350-skoda-octavia-10
 

ertromp

Forumguru
Goed gevonden @turboturbo :thumbsup:
Ook te lezen is in het stuk dat dit de wegligging ook ten goede komt ten opzichte van de pfl. Blijkbaar niet alleen een nieuw smoelwerk maar ook onderstel verbeteringen
 

Cordoba

Forumguru
Goed gevonden @turboturbo :thumbsup:
Ook te lezen is in het stuk dat dit de wegligging ook ten goede komt ten opzichte van de pfl. Blijkbaar niet alleen een nieuw smoelwerk maar ook onderstel verbeteringen

Doordat ie breder op de wielen staat, krijg je ook al dat ie minder zijdeling overhelt in bochten. Ik weet niet of je dat bedoeld, of dat je impliceerde dat er ook aan het onderstel wijzingen zijn doorgevoerd. (Ik verwacht persoonlijk dat alleen de plaats van het wiellager iets is opgeschoven, hoewel men mogelijk ook alleen de ET-waarde van de velgen heeft aangepast)

Overigens krijg ik nu uit de foto's het idee dat er voor de koplamp meer is aangepast dan alleen een deelstripje tussen dimlicht en grootlicht. (Uit de huidige foto's krijg ik het idee dat het deelstripje ook in een soort gleufje ligt, dus dat de koplamp geen vlak oppervlak meer heeft, als ie los op de tafel ligt.
 

turboturbo

Forumguru
Het vermoeden van de technische constructie van de bredere toegenomen spoorbreedte wordt vanaf 13m30s uitgelegd.

Het ziet ernaar uit (mijn Duits is niet zo goed) dat de remschijven een bredere naaf hebben gekregen. Eigenlijk hetzelfde effect als wat spacers doen.

Mogelijk dat (ook) het onderliggend wiellager (?) nog iets dikker is geworden, maar dat is gissen voor nu. De assen zijn hoogstwaarschijnlijk niet veranderd.
 

turboturbo

Forumguru
Oké dan heb ik dat goed begrepen.
Toch een opvallende oplossing, zo. Ik heb altijd geloofd dat spacers technisch gezien geen aan te raden oplossing is gezien de nauwkeurig uitgedachte geometrie van de wielophanging waar dmv spacers een andere belasting op het geheel forceert.

Wil je dus met je Octavia Pre-facelift ook iets 'dikkere' wielen dan bestel je gewoon de remschijven van de facelift :)
 

yesRS@

Forumguru
Ben er ook wel in geïnteresseerd hoe ze die spoorbreedte vergroot hebben , was ook al aan het denken indien het enkel de bredere naaf is om deze te monteren maar voorlopig heb ik nu 15 mm spacers besteld om te monteren samen met de zomerset ( 8-18 ET 48)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
Spacers is voor de PFL goedkoper dan compleet nieuwe naven te kopen. De achteras zelf is niet veel veranderen kan zijn dat ze het montagevlak breder hebben gemaakt. Heel ingewikkeld zal het niet zijn. Vermoed niet dat ze een compleet nieuwe as hebben gemaakt omdat de carroserie gelijk is gebleven en je de veren ook niet zomaar onder een andere hoek zal aanbrengen of ze moeten de schotel hebben verplaatst ook meteen.

Denk dat het 2 naast elkaar op de brug zetten is om te kijken war het verschil in zit
 

yesRS@

Forumguru
Spacers is voor de PFL goedkoper dan compleet nieuwe naven te kopen. De achteras zelf is niet veel veranderen kan zijn dat ze het montagevlak breder hebben gemaakt. Heel ingewikkeld zal het niet zijn. Vermoed niet dat ze een compleet nieuwe as hebben gemaakt omdat de carroserie gelijk is gebleven en je de veren ook niet zomaar onder een andere hoek zal aanbrengen of ze moeten de schotel hebben verplaatst ook meteen.

Denk dat het 2 naast elkaar op de brug zetten is om te kijken war het verschil in zit
ik vermoed dat jij dat wel snel zal merken bij de verlaging van een facelift ? ;)
 

Antera

Donateur
we zullen zien als de eerste gedaan word. De dealer kwam al vragen of de FL al verlaagt kon worden dus wie weet snel
 
Bovenaan Onderaan