Test op Autozine

Status
Niet open voor verdere reacties.
Skoda Citigo

Voor het volk, door het volk

Skoda onderscheidt zich van andere merken met een eigenwijs karakter en een lage prijs. Dat eigenwijze komt terug in slimme vindingen die het leven aangenamer maken. De lage prijs is te danken aan de samenwerking met Volkswagen, waarbij vertrouwde techniek een tweede leven krijgt. Maar nu introduceert Skoda de Citigo en die is gebaseerd op een hagelnieuwe Volkswagen, terwijl de prijs toch lager ligt. Te mooi om waar te zijn?

Lees verder op: Autozine - Autotest: Skoda Citigo
 

mmarechal

Actief lid
En wederom een prima recentie voor Skoda zou ik zeggen. De enkele 'minpuntjes' (als je daar al over kunt spreken) zijn denk ik veel gehoorde bij kleine auto's waarbij de prijs laaggehouden moet worden.
 
Is dat de Citigo RS met 3-spaaks stuur? ;).

Leuke wagen, maar dit is meer rebadging zoals de Felicia en eerste Superb. Wel mooi dat ook de kleinste bij Skoda komt. Nu nog de Scirocco ombouwen naar Skoda.
 

Cordoba

Forumguru
Wat mij verbaast, is dat men er niet voor heeft gekozen om de knoppen voor de elektrische raambediening in het midden te plaatsen (dashboard of middenconsole), kan kun je er van beide kanten bij, en is er voor het rechterraam geen extra knop nodig op het linkerportier.
 

Hetzer

Forumguru
hier een test van Topgear ;

Na de VW Up en de Seat Mii is het nu aan Skoda de beurt om haar versie van de slimme mini te presenteren: dit is de Citigo.

of6oea.jpg



Het had iets even lachwekkends als aandoenlijks hoe de pr-meneer van Skoda tijdens de perspresentatie deed voorkomen alsof het merk ‘de kleine auto’ opnieuw had uitgevonden. Met nauwelijks geveinsd enthousiasme oreerde meneer over hoe ‘onze ingenieurs’ zich het vuur uit de sloffen hadden gelopen om de Citigo tot dé oplossing voor alle problemen van de moderne stadsmens te promoveren. Hij had natuurlijk ook kunnen zeggen: nou, en toen kregen we dus een Up van Volkswagen en daar mochten we dan een soort van Skoda van proberen te maken. Maar hé: daar heb je natuurlijk niet al die jaren voor op marketing gezeten.



Het zal (op deze meneer na) iedereen duidelijk zijn dat de Citigo de Up van Skoda is. Nu is het wel degelijk de bedoeling dat elke telg van de drieling een eigen uitstraling heeft – niet helemaal eeneiig dus. De normale verdeling tussen de drie merken (VW is degelijk, Seat sportief en Skoda budget) valt in het geval van de kleintjes iets anders uit.



De Up is de vrolijke Frans, de Mii, eh, geen idee en de Citigo lijkt zowaar iets chics uit te stralen. Wat een redelijk klassiek grilletje met wat spijltjes en chroom al niet kan doen. De achterlichtunits zijn ook net iets anders en uiteraard verschillen de logo’s (dat van Skoda is trouwens vernieuwd en ontdaan van groene accenten), maar voor het overige is de Citigo identiek aan z’n broertjes – zeker en profil zul je nooit direct weten met welk van de drie merken je te maken hebt. Overigens kun je zelf ook nog het een en ander laten rommelen met stripings en andere velgen en zo (ze hebben een paar mooie zwarte, bijvoorbeeld).



Aan de binnenkant zijn de verschillen al evenmin wereldschokkend. Ook hier is de Skoda vooral zakelijker. Geen vrolijke fratsen met dashboarddelen in spetterende kleurtjes – het is zwart of het is beige, klaar. De lay-out van het dashboard is gelijk aan die van Mii en Up, alleen de cijfertjes van de meters zijn van het Skoda-lettertype.



Wel heeft de Citigo een aantal handigheidjes die de anderen (nog) niet hebben. Zo zijn er netjes aan de zijkanten van de stoelen waarin je wat kleine spulletjes of een flesje water kwijt kunt, een haakje aan het handschoenenvakje waaraan je een handtas kunt hangen, en twee plastic clipjes (een tegen de voorruit, een tegen het dashboard) waarachter je je parkeerkaartje kunt klemmen, of een boodschappenlijstje of een foto van je lief. Zaken die met name vrouwen zeer zullen waarderen, wat het weer des te vreemder maakt dat de bestuurder geen make-upspiegeltje in de zonneklep zal aantreffen – de passagier wel.



Zo zijn er nog wat rare missertjes. Waarom kan de bestuurder niet ook het rechterraam elektrisch openen? Erg onhandig als je even de weg wilt vragen. Waarom is het stuur alleen in hoogte, maar niet in diepte verstelbaar? Waarom kunnen de ramen achter, ook bij de vijfdeurs, alleen op een kiertje gezet worden? Waarom is de tildrempel van de bagageruimte zo achterlijk hoog? En vooral, want monsterlijk irritant, is er op de driedeurs geen fatsoenlijk walk-insysteem aan de passagierskant gemonteerd? Nu moet die elke keer zijn stoel weer opnieuw instellen als er iemand achterin is gaan zitten. Dat kunnen de kosten toch niet zijn?

 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan