Tesla Model 3 Performance

RefleCs

Forumguru
Maar goed, die heb jein vijf minuten weer vol........

Ik ben geen EV evangelist ofzo. Maar sorry, dit blijf ik een non discussie vinden. Ja een brandstofauto tank je ff vlot vol. Maar afhankelijk van de mogelijkheden van de EV die je rijdt en de laadoplossing die je gebruikt ben je echt geen uur kwijt. Mijn Model 3 is bij een V3 supercharger met 15 minuten weer ruim 80% komend vanaf 7%. Even naar binnen lopen en een plasje plegen duurt nagenoeg langer en daarbij heb ik op een lange reis nog mijn rust te pakken ook. Als ik kijk hoe vaak ik daar gebruik van maak dan kan ik die momenten na 1 jaar met gemak op 2 handen tellen. Voor de rest laad ik altijd pal naast mijn huis aan een openbare paal en is de auto de volgende ochtend weer keurig vol.

Bijkomend voordeel van het niet tanken bij een benzinestation.... je valt er nog van af ook :tongue:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb er nog niet zo veel vertrouwen in dat de groei van de laadinfrastructuur die van het aantal EV's kan bijhouden. Die "slechts 15 minuten laadtijd" gaan pas in als je aan de beurt bent. Je ziet wel problemen ontstaan in woonwijken waar nu al (of nog) te weinig openbare laadpalen zijn in relatie tot het aantal huishoudens. Wie zou het prettig vinden om ergens laat in de avond, of erger, eruit te moeten om zijn auto aan of juist af te koppelen - ook al is het vlak naast je huis?

Thuis zou ik daar geen last van hebben, want ik parkeer onder de carport naast het huis. Maar die luxe heeft niet iedereen.
Onderweg wordt het wel een ander verhaal.

Bijkomend voordeel van het niet tanken bij een benzinestation.... je valt er nog van af ook
Ik zie toch vrij veel laadstations in de onmiddellijke nabijheid van gewone tankstations. Zal dus weinig verschil maken...

Mijn Model 3 is bij een V3 supercharger met 15 minuten weer ruim 80% komend vanaf 7%.
Is dat vaak supersnelladen dan niet schadelijk voor de accu's?
 

leon-cupra

Forumguru
De vergelijking ging ook niet over een Cupra, maar over ICE-voertuigen in het algemeen.
Dan nog. Elke wagen waarbij je over lange afstand +200 gaat knallen, gaat nooit zijn gemiddeld verbruik halen en het bereik van een tank zal drastisch dalen.
 

Niek_J

Forumguru
Voor mij blijft het grootste probleem met EV dat de combinatie met een caravan gewoon waardeloos is. Als 2e auto zal het zeker een optie zijn maar de kosten voor een EV zijn asociaal hoog t.o.v. een brandstof auto. Dan kun je wel zeggen van dat verdien je terug omdat je geen brandstofkosten meer hebt, maar omdat het een 2e auto is gaan die besparingen never opwegen tegen de hogere aanschaf/verzekering.

Of je Tesla nou lelijk vind of niet het is wel innovatief en heeft EV definitief op de kaart gezet. Ik vind de 3 ook op een platte potvis lijken, de S op een brede potvis en de X op een aan zuignap omhoog getrokken potvis.
 

Nosmo

Actief lid
Als 2e auto zal het zeker een optie zijn maar de kosten voor een EV zijn asociaal hoog t.o.v. een brandstof auto. Dan kun je wel zeggen van dat verdien je terug omdat je geen brandstofkosten meer hebt, maar omdat het een 2e auto is gaan die besparingen never opwegen tegen de hogere aanschaf/verzekering.

Nou kunnen die kosten voor een EV behoorlijk meevallen, ik ben voor mijn E-Golf (private lease) per maand ongeveer hetzelfde kwijt als voor de Fabia 2 die ik hiervoor had (verzekering, belasting, brandstof, onderhoud en afschrijving). De Golf is goedkoop door een kortingsactie van PON en de subsidie, maar er zijn steeds meer goedkope EV's te koop. Zeker als tweede auto heb je meestal niet de grootste auto met een mega range nodig.

Het is een 2e wagen, ik hem niet nodig om lange reizen te maken en ik kan thuis en op mijn werk laden. In de drie maanden dat ik de nu Golf heb, heb ik nog nooit openbaar hoeven te laden, heb ik geen gebrek aan range gehad en heb geen tankstation van binnen gezien.
 

Niek_J

Forumguru
Private lease is inderdaad een optie om de kosten te spreiden. Schijnt wel behoorlijk invloed op je maximale hypotheek te kunnen hebben dus als je wilt verhuizen binnen die termijn is het wat minder aan te raden. Verder zie je private lease steeds meer en die e-golf inderdaad vorige jaar ook aangezien het een model was wat eruit ging.

Als tweede auto hadden wij een Kia Picanto, kostte incl. alles 160 euro per maand. Elke private lease auto was € 300 of duurder dus ik weet niet hoe het zo anders kan zijn bij een Fabia. Wel maakte mijn vrouw maximaal 4.000 km per jaar, wellicht jij meer. Wat is jouw private leasebedrag per maand? Als je het niet wilt zeggen snap ik dat ook.
 

RefleCs

Forumguru
@Canon-Eye qua snacks en meuk scheelt toch echt. Na het tanken (als er geen automaat is) moet je naar binnen. Ik hoef niet naar binnen en heb die drang ook niet.

Qua snelladen, ja DC charging is schadelijker voor je accu dan AC charging. Daarom gebruik je dat in principe ook alleen als je het echt nodig hebt. Qua het bezet zijn van laadstations, daar heb ik tot nu toe nog niet of nauwelijks last van gehad. Sowieso niet met lange reizen. (Naar Wintersport/Zomervakantie). Ik kan niet bij huis laden maar er is voldoende capaciteit in de nabije omgeving van mijn huis. Nou moet ik wel zeggen dat de gemeente behoorlijk goed omgaat met de groei.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik kom ook vrijwel nooit binnen in een tankstation, met automaat is vrijwel altijd goedkoper en sneller. En die paar keer dat ik wel binnen kom loop ik altijd langs de snacks, zonder te kijken :) Verder heb ik nog geen gefundeerde mening over EV's, het lijkt wel de goede kant op te gaan. Meer en meer mogelijkheden, toenemende range, afnemende aanschafkosten. Maar ik heb mezelf nog 4 a 5 jaar gegeven voordat ik naar een opvolger voor de O3 ga kijken. Dan ziet het landschap er vast weer anders uit qua mogelijkheden en kosten.
 

leon-cupra

Forumguru
@MarcoO2 , los van het feit dat het groter is bij een EV, is dat eigenlijk van belang? Buiten (steeds kleiner worden) bepaalde delen van de DE autostrades waar ongelimiteerde snelheden mogen, is het grootste gedeelte van onze wegen in snelheid gelimiteerd. Dus wanneer je aan de geldende snelheidslimieten houdt, gaat dit nadeel van EVs eigenlijk niet opgaan.

voor mij persoonlijk is een EV ook nog te vroeg ondanks ik eigenlijk een goed profiel zou hebben voor een EV. Veel korte ritjes, weinig autostrade, prefect thuis kunnen opladen, zonnepanelen op het dak , ... maar het is mij privé nog te duur, lees lage valuta for money.
Hier in BE heb je voor 25k wel een kleine EV (die dan eerder als tweede wagen zou kunnen dienen) maar als ik dan vergelijk met wat ik nu rij ... om dat op te geven zou ik toch wel felgroen gedachtegoed moeten hebben :nono:
 

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2 , los van het feit dat het groter is bij een EV, is dat eigenlijk van belang? Buiten (steeds kleiner worden) bepaalde delen van de DE autostrades waar ongelimiteerde snelheden mogen, is het grootste gedeelte van onze wegen in snelheid gelimiteerd. Dus wanneer je aan de geldende snelheidslimieten houdt, gaat dit nadeel van EVs eigenlijk niet opgaan.
Klopt. Maar de discussie gaat juist wél over de hogere autobaansnelheden op de trajecten waarop dat nog wél kan (en dat zijn er, zeker uitgaande van bijvoorbeeld vakantie-routes) nog meer dan genoeg.
 

Rallye

Forumguru
Zelfs als je de maximumsnelheid aanhoudt blijft bij langere ritten de statijd bij laden een groot nadeel van elektrische auto’s. Iedereen die er één wil, prima. Ik hou het graag bij een echte auto ;)
 

EdK

Forumguru
Heerlijk al die excuses om tegen een EV wagen te zijn.
Nederland is min of meer een perfect land om voor automobiel fabrikanten te experimenteren
De overheid helpt daar graag in mee zodat ze ook aan hun uitstoot beloftes kunnen voldoen.
En mijn excuses is momenteel de prijs als particulier , als die gelijk zou zijn aan een brandstof motor dan zou mijn volgende wagen al voor 80% zeker een EV wagen zijn.
En hier in mijn buurt geen laadpaal, maar heb wel de mogelijkheid om deze aan te vragen bij gemeente en ook die gaan hierin steeds meer meewerken.
Zakelijk leveren wij heel veel stroompalen en kasten, en zijn enkele jaren terug ook met de laadpaal in ons assortiment begonnen.
En wij leveren er steeds meer aan klanten in onze branche, want onze klanten krijgen steeds meer klanten op hun lokatie's die met EV wagens aan komen en willen laden.

Dus ik hoop dat de Fabia in de versie 4 uitkomt en dan ook een betaalbare E uitvoering erbij heeft, en is die dus betaalbaar voor mij dan stap ik net zo makkelijk over....

Velen autofabrikanten stoppen ook al met de verdere ontwikkeling van dieselmotoren voor de personenwagens, en over een 10 a 20 jaar max gaat dit ook gebeuren met de benzine motoren... en worden we min of meer allemaal gewoon gedwongen tot een E overstap
 

JeSko

Forumguru
Er zijn tegenwoordig firma's die IC auto's ombouwen naar EV's, nu staat dat nog in de kinderschoenen maar ik zie daar wel markt voor, ik zal bv de komende jaren geen grote EV kunnen betalen die 5 gezinsleden kan vervoeren en een grote koffer heeft, mijn Sup laten ombouwen naar EV zou een goede investering kunnen zijn, schijnt dat je momenteel voor een kleine auto 7-8000 euro kwijt bent, dan heb je 250 km rijbereik dacht ik, als dat nog wat verder ontwikkeld gaat worden zou het voor mensen die geen 30-40 k aan een auto willen of kunnen geven een oplossing zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko is er nog een 3de jesko op komst ? Jullie zijn toch maar met 2kids en dus maar 4 gezinsplaatsen nodig ;)

100% gelijk, voor een particulier is een EV nog onbetaalbaar. Vandaag ook eens gekeken. 30k voor een E-208 of een É-corsa.. neen, dank je. Denk dat voor veel particulieren een plug in de tussenstap zal zijn. Binnen paar jaar zullen er wel mooie Octavia en Superb iVs te koop staan tegen interessante prijzen.
 

Nosmo

Actief lid
Private lease is inderdaad een optie om de kosten te spreiden. Schijnt wel behoorlijk invloed op je maximale hypotheek te kunnen hebben dus als je wilt verhuizen binnen die termijn is het wat minder aan te raden. Verder zie je private lease steeds meer en die e-golf inderdaad vorige jaar ook aangezien het een model was wat eruit ging.

Als tweede auto hadden wij een Kia Picanto, kostte incl. alles 160 euro per maand. Elke private lease auto was € 300 of duurder dus ik weet niet hoe het zo anders kan zijn bij een Fabia. Wel maakte mijn vrouw maximaal 4.000 km per jaar, wellicht jij meer. Wat is jouw private leasebedrag per maand? Als je het niet wilt zeggen snap ik dat ook.

Lease bedrag zonder subsidie is ongeveer € 345, maar daar gaat dan nog € 84 subsidie per maand vanaf.

Dat is voor 60 maanden en 10000km per jaar. Het laatste jaar krijg ik geen subsidie meer.

Als ik op de ANWB site nareken wat de Fabia kostte dan kom je op ruim € 360 per maand, daar zit dan wel de brandstof bij in. Wij rijden bijvoorkeur in auto's die we zelf nieuw gekocht hebben en dat is duur, als je tweedehands gaat kopen kom je natuurlijk wel goedkoper uit.

De waarde van een private lease auto wordt voor een deel gemeld bij het BKR dus dat kan inderdaad een probleem opleveren bij een nieuwe hypotheek, maar we hebben net een nieuw huis dus hoop ik de komende paar jaar niet meer te gaan verhuizen:D

Nu lijkt het net of ik alleen electrisch rijd vanwege de kosten, maar dat is niet helemaal waar. Het rijd gewoon geweldig fijn en we doen ook nog iets goeds voor het milieu.
 
Laatst bewerkt:

Niek_J

Forumguru
Dat het fijn rijd dat is inderdaad zo. Mijn broertje heeft kort geleden een e-corsa aangeschaft, gelijk die kracht is geweldig. Over goed voor het milieu kan wel een boek geschreven worden want er zijn net zoveel voors als tegens. Met name de winning van de grondstoffen voor de accu's en het end of life cycle moment.
 
Bovenaan Onderaan