Terugroepactie op PHEV (ook superb PHEV)

Ramonq

Senior Member
Ik zag zojuist in de rdw app dat er terugroepactie is op mijn Octavia PHEV.

93O5

De zekering van het hoogspanningssysteem kan barsten waardoor de hele auto onder hoogspanning kan komen staan en in brand vliegen. Oplossing is een isolatiemat aanbrengen.

Het verbaast me dat ik van zowel de importeur als dealer nog niets gehoord heb. De actie staat inmiddels een maand open.

Is bij meer mensen dit het geval?

 
ik rijd sinds september 2021 mijn Octavia PHEV en heb tot dusver ook niets vernomen van de importeur of dealer.
 

EdK

Forumguru
Vaak worden dit soort dingen meegenomen in een onderhoudsbeurt !
Dus tsja op zich verbaast het me niet
 
het verbaast mij wel wanneer ik lees wat de aard van het probleem/risico is. De eerste beurt laat nog lang op zich wachten. Dat kleinere zaken gecombineerd worden met onderhoud, dat vind ik wel logisch en praktisch.
 

Patron

Senior Member
Ik heb (via de LM) een brief gekregen van Pon over de terugroepactie. Ze gaan een isolatiemat aanbrengen in het motorcompartiment en dat gaat ze 6 uur kosten. Auto moest toch al terug vanwege (nog steeds) emergency assist, front assist meldingen etc, dus volgende week gaat ie 2 dagen uit logeren.
Bij mij staat ie overigens wel in de VIN checker...
 

Ramonq

Senior Member
Zes uur. Pak je niet zomaar met regulier onderhoud mee denk ik. ;)

Aha. Leasemaatschappij. Wellicht dat het daar blijft liggen dus. Dank voor de info.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is moeilijk om te bepalen hoe groot de kans is dat dit zich voordoet, maar de impact (als het zich voordoet) is wel erg groot.
Risico wordt in de veiligheidskunde gedefinieerd als Kans maal Effect.
Zo kun je in principe verdrinken in water van enkele cm diepte (maximaal effect: dodelijk), maar de kans daarop wordt zodanig gering geacht dat het risico van zo'n plas water toch in het algemeen te verwaarlozen is.

Terzijde: in het spraakgebruik wordt het woord "risico" tegenwoordig vooral gebruikt (misbruikt) als een quasi-deftig(?) alternatief voor "kans", hetgeen doorgans leidt tot een samenstelling als "risico op...".
Ik hou ook liever vast aan de uitdrukking "kans op...".
 

coppe218

Senior Member
Ik heb inderdaad via de LM een brief ontvangen en er is bij mij 2 dagen ingepland in juni voor deze terugroepactie.
 

Kickasz

Nieuw lid
Ik heb zelf de dealer opgebeld. De eerste afspraak kon helaas niet doorgaan, omdat de dealer een verkeerde monteur had ingepland. Alleen een monteur met een hoogspanning certificering mag aan de auto werken. Dus een dag van te voren werd de afspraak geannuleerd. Nu wachten tot 20 mei voor de reparatie.
 

xplain

Forumguru
https://aus.skoda.com.au/request/vin-checker geeft geen resultaten terug voor mijn chassisnummer. Dealer gebeld en zij bevestigen ook dat er geen terugroepactie gekend is op mijn chassisnummer. Ze denken dat het enkel op auto's is uit een bepaalde productieperiode en dat de mijne daar niet bij hoort. Vaag? Berichten lijken toch te gaan over alle auto's?

Wat ik overigens ook altijd raar vind is dat de Australische VIN checker van Skoda hier altijd passeert terwijl ik me toch geruster zou voelen als er ook een Belgische of Nederlandse variant bestaat. Dat is een dienst van de Australische importeur ofzo?
 

xplain

Forumguru
Antwoord van de Belgische importeur:

Wij danken u voor uw brief en bevestigen de ontvangst ervan.

Voor alle voertuigen die door deze terugroepactie worden getroffen, hebben de eigenaars een brief met een chassisnummer en de nodige informatie ontvangen.

Als u geen brief hebt ontvangen, maakt uw auto geen deel uit van deze terugroepactie. U hoeft geen verdere actie te ondernemen.

Wij hopen dat wij u hiermee enige informatie hebben verschaft en wensen u een prettige dag.

Met vriendelijke groeten,
 

Ramonq

Senior Member
Zojuist de brief van de leasemaatschappij gehad. Morgen maar eens bellen met de garage voor een afspraak.
 

Ramonq

Senior Member
Garage gesproken. Nog geen concrete afspraak. Ze willen graag meerdere auto's achter elkaar doen en volgens mij moeten ze daar de hoogvoltspecialist nog voor optrommelen.

Overigens stond er nog een recall open op mijn auto. De 27J6, iets met control unit en batterijmanagement. Dat zou zomaar kunnen verklaren waarom de auto hier een paar weken geleden ineens leeg op de oprit stond terwijl de hoogvoltaccu 100% vol was.
 

Sonck

Lid
Hoi mede PHEV rijders.......

Mod edit: Dubbelpost verwijderd, de info vind je op:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik overigens ook altijd raar vind is dat de Australische VIN checker van Skoda hier altijd passeert terwijl ik me toch geruster zou voelen als er ook een Belgische of Nederlandse variant bestaat. Dat is een dienst van de Australische importeur ofzo?
https://recall.dieteren.be/nl/ --> er bestaat er dus wel een voor België alvast. Geen idee of PON dat ook heeft in Nederland?
Nu is het wel zo dat VW/Skoda "zelf" importeert via een importfiliaal in andere landen (zoals Oostenrijk). België en Nederland zijn daar de zeldzame uitzonderingen.
 
Iemand ervaring met de terugroepactie 93L8 voor een superb iv ? Heb deze melding gekregen, en bij contact garage gaven ze mee de wagen 3 dagen nodig te hebben.
Uitleg hieronder....lijkt niet over isolatiemat te gaan?


S-Reparatie HV-accu (93L8)
Begin datum : 21-12-2022
Bij Superb PHEV voertuigen uit een begrensde productieperiode bestaat de mogelijkheid, dat er door een niet optimaal vormgegeven afdichting van de accubak, vocht in de HV-accu kan binnendringen. Binnengedrongen vocht wordt weergegeven door een waarschuwingsmelding op het display van het instrumentenpaneel. Bij de betrokken auto's wordt het bovenstuk van de accubak, het regelapparaat voor accuregeling J840, de LV-stekker en de contactvlakken van de koelvloeistofaansluitingen verzegeld met butylkit. Bij geselecteerde auto's moet na het uitvoeren van de hiervoor beschreven werkzaamheden het bovenstuk van de HV-accu met beschermende was worden verzegeld.
 
Bovenaan Onderaan