Teruglopen km bij 100% accu

Daphne's Tank

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik heb een nieuwe Kodiaq tsi 1,5 iv Phev en ik bemerk bij de 2e keer laden het volgende:
Na de eerste keer zelf laden zei de app 100% 107km (na 86km rijden had ik nog 22% over), nu na de 2e keer 100% 91km.

Wat gebeurt hier?
Ik ben volledig onbekend met elektrisch/hybride rijden, een automaat en Skoda... Reed hiervoor Focus en die was adaptief op volle benzine tank en te rijden km.
Is Skoda dit ook??

En waarom vertelt de app mij dat de auto ontgrendeld is terwijl hij gewoon op slot zit?

Rallye

Forumguru
Tweede vraag kan ik niet beantwoorden; wellicht ijlt de verbinding wat na (geeft hij niet de huidige stand maar moet je even synchroniseren).

Voor wat betreft de eerste vraag lijkt het mij dat de auto voor de resterende range kijkt naar het recente verbruik - bij gewone brandstofauto's is dat ook zo. Heb je het laatste half uur dus op een circuit gereden, dan zal de auto veel minder range aangeven als wanneer je het afgelopen half uur met 70km/h hebt rondgetuft. Bij mijn benzine-auto varieert de range die bij een volle tank wordt aangegeven tussen de 330 en 720km.

EdwardP

Actief lid
Kan ook met de omstandigheden te maken hebben, hoe warm is het buiten, hoe warm is de accu als je gaat laden. Dat speelt ook mee.
Met mijn superb heb ik de ene keer 45 km actieradius en de andere keer kan dat zomaar weer 55 km zijn. Dat wisselt steeds.

Daphne's Tank

Nieuw lid
Hoi Rallye,

Ik denk dat je mijn vraag niet goed begrepen hebt, of ik hem verkeerd gesteld heb.
Mijn te rijden aantal km per volle accu lopen schrikbarend terug.
Eerste keer 107 ipv 123 en 2e keer 91km ipv 123km.
Heb ik er nog geen km mee gereden.

Hoort dit? Is het accuverbruik adaptief? Of heeft de accu issues en moet ik Pon ff contacten?

Rallye

Forumguru
Ik had het feit dat je voor de tweede keer moest laden verbonden met de gedachte dat je er dus wel mee gereden zou hebben. Kun je uitleggen hoe dat dan wel zit?

Pon (als in Pon, de importeur) contacten heeft niet zo veel zin - die verwijst naar je dealer. Dat lijkt me dus het eerste aanspreekpunt.

Daphne's Tank

Nieuw lid
En mbt rijgedrag.... Ik heb beide keren gewoon naar mijn werk en terug gereden. Binnendoor, zelfde weg zelfde voet...
Gemiddelde snelheid over alle door mij gereden km is schrikbarend laag, kan geloof ik net zo goed gaan fietsen maar dat ter zijde.

Een andere reden voor hoog verbruik kan natuurlijk wel mijn onervarenheid met Phev en automaat zijn. Ik ben na veel jaren focus volledig afgericht op zuinig rijden met de eco boost motoren.

Daphne's Tank

Nieuw lid
Ik had het feit dat je voor de tweede keer moest laden verbonden met de gedachte dat je er dus wel mee gereden zou hebben. Kun je uitleggen hoe dat dan wel zit?

Pon (als in Pon, de importeur) contacten heeft niet zo veel zin - die verwijst naar je dealer. Dat lijkt me dus het eerste aanspreekpunt.
Ja dat wel, maar exact hetzelfde als de eerste keer.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De B(attery)C(ontrol)M(odule) 'leert' in het begin van jouw rijgedrag, en van de laad/ontlaad eigenschappen van deze accu, dus kijk het nog een poosje aan, na een (paar?) maand(en) weet 'ie 't wel.
Er zullen altijd (kleine) verschillen zitten tussen de HV accu's, ook al zijn ze uit dezelfde produktiebatch.

hemi24

Forumguru
En “na 2e keer laden”, dus de kans is groot dat auto zich nog aan het inleren is…

Laatst bewerkt:

Arjan1985

Forumguru
Ik weet niet of ik het zo mag zeggen als vergelijk, maar met de benzine auto heb je ook een indicatie hoeveel km er nog met de huidige tank gereden kan worden. Dat kon ook nogal fluctueren in 5tal tot 10 tal km naargelang verbruik. En bij volle tank wordt er niet elke keer hetzelfde aangegeven.

Tip, hou het fysiek eens bij in een tabbelletje de aankomende maand.

Bovenaan Onderaan