Terug van nooit weggeweest

Mixh

Lid
Ik ben hier ooit hier in 2010 begonnen toen de Fabia II zonder BPM en wegenbelasting zo populair werd. Daar viel ook wel het nodige over te discussiëren. Ergens in 2011 was er denk ik wel genoeg gepraat door mij, want toen hielden de posts op. Ik ben wel al die jaren diverse topics op dit forum blijven volgen. En omdat ik nu opnieuw aan de Skoda ben gegaan vind ik het ook wel eens tijd om me voor te stellen.

Ik kocht destijds de FabII omdat ik dagelijks zo'n 100 kilometer woon- werkverkeer had af te leggen. Goeie deal. Dat de auto ook nog eens zo prima zou bevallen had ik toen eigenlijk niet verwacht. Toen de inmiddels 7 jaar oude diesel onlangs na een aanrijding (geheel buiten mijn schuld) economisch total loss werd verklaard, moest mijn al bestaande voornemen om naar een benzine-auto over te stappen versneld worden uitgevoerd.

Benzine, omdat ik inmiddels 60 en vroeg-gepensioneerd ben, en buiten de vakanties nog geen 1000 kilometer per maand rijd. Dat laatste mede omdat alle sportwedstrijdritten voor de kinderen inmddels ook verleden tijd zijn.

Vorige maand even op hun uitnodiging bij de Skoda-dealer geweest, maar mede door het niet zo fantastische inruil-aanbod naar iets anders op zoek gegaan. Peugot 2008, Ford Focus en Fiësta, Renault Clio en Captur: van alles kwam voorbij. Tot we deze week toch nog even bij de Skoda langs liepen, waar in de showroom een voorraadmodel stond dat aan bijna alle eisen voldeed. De 1.0 TSI Drive, met naast de voor mij onmisbare cruise control en climatronic ook als leuk extraatje DAB+. Dat alles voor een leuke prijs. En nog in het wit ook, precies de kleur die we na de grijze diesel wilden hebben. En belangrijkste: we voelden ons meteen helemaal thuis achter het stuur. Saai? Degelijk? Ik lees het vaak, maar wij vinden het juist heerlijk rustig en overzichtelijk. En vertrouwd, natuurlijk.

Dankzij de prima verzekeringsuitkering hoefden we niet lang na te denken. Papieren getekend en tot de afleverdatum de boodschappen doen in een leen-Citigo van de dealer.

Een proefrit hebben we overgeslagen. De week in een Fabia 1.2 TSI uit 2016 die we kregen na de aanrijding beviel uitstekend en uit de vele reviews die ik heb gelezen maakte ik op dat het rijgedrag van deze ook nog wat zuiniger driepitter ons zeker zal bevallen. Op naar minimaal weer zeven jaar Skoda dus. Ik verwacht me in die komende jaren ook weer wat actiever in de discussies te mengen...
 
Bovenaan Onderaan