terug naar Skoda - ILLBEBACK

Hallo forumleden,

ILLBEBACK - uiteraard geïnspireerd op de perfecte onliner van the terminator, maar ik zal de keuze toelichten:

in 2007 kocht ik een oude afgetrapte Fabia Combi SDI, die ik binnen 8 maanden weer verkocht... ik was een beetje geschrokken van hoe slecht mijn Fabia was, ik had 'm bij een Skoda-dealer gekocht (die dealer bestaat al jaren niet meer) en voelde me zwaar bekocht. Het blok was fijn, alles er omheen ging kapot. Zoals gezegd, vlot weer verkocht met 50% afschrijving in 8 maanden :oops:. Nadien jarenlang Honda's en Toyota's gereden (uiteraard) probleemloos.

In 2017 kocht ik mijn eerste gloednieuwe auto, een Fabia Combi 1.2 TSI 90PK Joy. Superfijne auto waar ik 2,5 jaar met veel plezier in gereden heb. Daarna weer terug naar Japanners, een Corolla TS in de lease. Omdat we weinig kilometers rijden, en zakelijk al helemaal niet, recent de Corolla overgedragen aan een collega. Betaal dus geen bijtelling meer (€300 netto) én ik strijk het maandelijks leasebudget op. Dat biedt ruimte voor een fijne privé-aangeschafte auto.

We rijden nu tijdelijk in een zakjapannertje, maar met 2 jonge sporters én een middelgrote hond is dat vaak wel passen en meten. We gaan ongeveer 6 keer per jaar naar het buitenland voor 1 a 2 weken, en dat is eigenlijk niet te doen met ons huidige autootje.

Ik heb overwogen om privé een Corolla TS te kopen, maar ik miste in de Corolla toch wel wat comfort (geluidsniveau, afrolgeluid) en vermogen. Daarom op die lange buitenlandritten niet altijd de prettigste reisgenoot.

Nu ben ik dus erg gecharmeerd van de nieuwe/ huidige Octavia Combi, ruim, luxe en comfortabel. Een 1.0 TSI of 1.5 TSI, daar ben ik nog niet helemaal over uit al heb ik wel een voorkeur (1.5 TSI Style met handbak, want ik wil zeker in het buitenland in alle gemak een hoog reisgemiddelde kunnen halen. Maar de 1.0 TSI lijkt ook geschikt, met het lage wagengewicht als uitgangspunt).

De 1.5 TSI is complexer neem ik aan, en daardoor misschien op lange termijn reparatiegevoeliger? o.a. ACT, de werking en constructie, met die palletjes die de nokkenas 'bewerken', moet dat 200.000km goed gaan?

Een ander kritiek punt: ik lees (ook hier) nogal veel over softwareproblematiek op gebied van multimedia en veiligheidsassistentie-gimmicks, die heel lang onoplosbaar blijken. Dat zou voor mij een absolute nogo kunnen zijn, dus ook dat moet ik uitzoeken.

Kortom, ik wil heul graag zo'n mooie verse Octavia van een jaartje oude, maar ik ga wel een weloverwogen keuze maken voordat ik mijn bijeengeschraapte spaarcenten bij de dealer op de balie dump.

Dus, ik hoop van al jullie ervaringen en kennis te kunnen profiteren!
 

CharlesTucker

Forumguru
Welkom!

En inderdaad heeft de 1.5TSI een extra cylinder, maar als je een beetje rustig rijdt (maximum snelheid aanhouden overdag) doet ie extra cylinder (en nog eentje) niet mee :giggle:

Wat betrouwbaarheid betreft, de mijne heeft pas 130.000 kilometer gereden, maar nul problemen tot nu toe. Het is weliswaar nog geen 200.000, maar er is ook nog geen enkele indicatie van aankomende malheur. Ik heb 'm nieuw gekocht, met de verwachting er 250.000 - 300.000 kilometer mee te rijden, in een jaar of zeven. Ik heb overigens ook een handbak, bevalt me prima, is aanmerkelijk goedkoper dan een DSG, en lijkt (op grond van wat ik op het forum lees) ook wat betrouwbaarder. "Nadeel" is natuurlijk dat je zelf meer moet "werken", maar zoveel anders heb je niet te doen in de auto.

Software problemen heb ik ook niet, dat lijkt vooral iets van de 4e generatie Octavia's. Uit je post begrijp ik niet helemaal of je gaat kijken naar nieuw of tweedehands. Tweedehands zou het waarschijnlijk toch een 3e generatie worden, de vierde generatie is nog relatief nieuw en zoals je op het forum kunt lezen vreselijk slecht leverbaar, dus er zal nog niet heel veel aanbod op de tweedehandsmarkt zijn. Ik heb zelf een 3e generatie (facelift, 1,5TSI Style Business). Rijhulpjes zitten er niet in, vind ik ook niet nodig, en het hele multimediagebeuren (Columbus, ik geloof dat dat een MIB2.5 versie is) werkt gewoon zoals het hoort, storingsvrij. Het is niet het meest gebruiksvriendelijke systeem, maar werkt prima.

Puur persoonlijk en gevoelsmatig, ik zou de 4 generatie tweedehands momenteel laten staan. Zoals je gelezen hebt heeft die nogal wat last van vage software problemen, waarvan sommige extreem irritant. Juist bij een relatief nieuw model zou ik bang zijn dat zo'n tweedehands een probleemgeval is van een berijder die 'm helemaal zat was (misschien ten onrechte).
 

Bakkertje

Forumguru
Welkom en mooi omschreven @ILLBEBACK !
Ik heb zelf nooit in een 1.0 gereden dus daar kan ik je weinig over vertellen, de 1.5 heb ik wel gehad, bij mij probleemloos blok en sterk genoeg om een Touran, 5 mensen en een 1500 kg caravan in beweging te brengen en te houden.

Wat je wel merkt is dat de nieuwe motoren onder belasting beduidend meer verbruiken dan een diesel. Waar ik met de Touran van en naar het werk 1 op 16 a 17 reed was het met volle bepakking 1 op 8 a 9.

Maarreeuh, even een andere vraag, 6x per jaar 1 a 2 weken naar het buitenland, waar werk je ook alweer en zoeken jullie nog collega's? ;)
 
Bovenaan Onderaan