Terug naar de fabia

In vanaf dec. ‘21 tot dec. ‘22 heb ik een fabia 60 duizend kilometer mogen rijden.
Daarna is de turbo stuk gegaan en is de suto naar het oostblok gegaan.
Nu rij ik een Alfa 147 1.9 JTDm Q2 (ja, zo’n geweldig sperdifferentieel), maar ga ik in de ‘stad’ wonen en minder kilometers maken en wil ik weer een Faab.

Mijn budget is €4500.-… een Fabia van €3500 heeft mijn voorkeur, om er dan nog €1000 aan te versleutelen.
Het moet een 1.2TDI zijn, omdat ik gewoon van diesel rijden hou & het kan nog uit. Ik ga van 60dkm per jaar, naar ongeveer 25/30 duizend.

Nu komen de vragen:
Om de wegligging beter te maken, welke schokdempers en veren raden jullie aan?
Welk formaat velg/band gaat hiermee samen?

Er is een model uit 2011/12/13 die je veel ziet en een model 2013/2014 (verschil in mijn ogen nu is de boordcomputer en leuke chromen accenten op het stuur…), wat zijn de daadwerkelijke verschillen?
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik heb de Faab combi automaat model 1. 2. & 3 gehad, jawel. De 2 was oké, maar toch nét niet. De Faab 3 heeft mijn voorkeur.
Ik heb altijd benzine gereden.
En zoals iedereen bekend is, de diesel wordt er helaas uitgepest. Zeker in de stad met milieu zones.
Sterkte met zoeken & keuze.

grtss
 

Pindasaus

Forumguru
Wat bedoel je precies met een betere wegligging? Zoek je meer comfort of wil je strakker de bocht door?

Geschikte velg- en bandmaten kan je vinden op steekmaat.nl . De kleine velgen zijn gericht op comfort, de grote op sportief rijgedrag.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Maakt een betere wegligging c.q. beleving bij 100 of 130 km/h nu écht wat uit? Of gaat het alleen om het 'gevoel'. Ik woon in de randstad waar ik geen enkele 'autobeleving" meer ervaar, hoogstens irritatie van chauffeurs die professioneel te laat invoegen en de doorgaande rijstrook maar gaan blokkeren om zich er toch tussen te persen.
Ik geef grif toe dat ik overgegaan ben naar meer comfort. Heerlijk als je weer in de file mag aansluiten.
 
Ik woon nu buitenaf, veel landwegen, lege wegen. De auto zal blijven voor werk (30km vanaf Groningen stad) en wat muzikale bezigheden, allemaal in kleine friese dorpjes, dus een beetje leuk bochtjes kunnen rijden is wel prettig.
In de stad zelf zal ik de auto weinig tot niet gebruiken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik woon in een Fries dorpje (160 adressen, 405 inwoners) op een 50km van de stad Groningen. Het gebied rondom de meeste dorpen verandert langzamerhand steeds meer in een praktisch aaneengesloten 60km zone met hier en daar nog een provinciale 80-weg.
Conclusie: stel je niet al te veel voor van dat "leuke bochtjes rijden". Tenzij je het groeiend aantal rotondes meerekent... ;)
 

Kevermotor

Nieuw lid
Ik heb recentelijk onder mijn Fabia 2 met de 1.2 TDI motor rondom 4 nieuwe Koni STR.T schokdempers gemonteerd. Ik heb daarbij de originele veren teruggeplaatst. Deze schokdempers geven een echt merkbare verbetering in de wegligging. Wil je iets meer, dan kun je er ook een set H&R verlagingsveren bij krijgen (heb ik niet gedaan).

Daarnaast verslijten bij VAG de achterste draagarmrubbers vrij snel. Daardoor gaan ze kraken en het stuurgedrag wordt er niet beter op. Een setje nieuwe draagarm- en stabilisator stang rubbers verbeteren het weggedrag dan zeker. En als je nog wat extra's wilt zijn polyurethaan rubbers wellicht een optie (zijn wel veel duurder).

En tot slot: een set goede A-merk banden doet wonderen !
 
Ik heb een Fabia 1.2 TDI gekocht met 194*** op de teller. De laatste factuur was van 10 maart. Rondom nieuwe schokbrekers en veren & een nieuwe accu.
Van de eerste eigenaar gekocht, die het onderhoud altijd heeft laten doen bij de Skoda dealer.

Ergens in mei heb ik tijd om langs een tuner te gaan voor wat vermogenswinst + EGR off.

Het eerste wat er moet gebeuren een iets grotere velg met een iets plattere band.
 
Uiteindelijk niks gedaan met het blok. Mijn idee is dat er al een tune op zit. Een kleine 40.000 probleemloze kilometers verder bevalt deze me nog prima. Er zit helaas wat roest in het midden van de dorpel & roest bij de kentekenlampjes, maar dat is prima op te lossen.
 
Bovenaan Onderaan