Temperatuur ?

Indien je de koelvloeistif vervangt door sodawater, is het dan niet schadelijk voor de motor (aluminium)? Hoe lang moet je het erin laten?
Jullie zullen wel merken dat ik nog nooit iets met sodawater heb gedaan, heb wel ergens gelezen dat je absoluut geen soda mag gebruiken bij aluminium i.v.m. het aantasten van aluminium.

Heb vanmiddag even in de supermarkt gekeken op een verpakking soda, er staat met koeielettes op dat je het NIET mag gebruiken bij aluminium en bij mijn weten is de moter van de O1 van aluminium. Geen aanrader dus. Heb ondertussen wel iets gelezen over reinigers die op de markt zijn. Ga daar eens verder naar kijken.
 
i8k denk dat jou themostaat defect is of je waterpomp, wordt jou kachel wel heet ?

Ik kwam er vanmiddag achter dat mijn kachel inderdaad niet warm wordt, de slang die er naar toe gaat is kokend heet de retourslang is koud. Lijkt mij haast een verstopping in de kachelradiator.
 

purk

Senior Member
Als je motor te heet word, 105 graden en je verwarming is niet heet/warm.
Dan betekend dit dat je geen circulatie hebt van koelmiddel.

De waterpomp heeft een metalen as, waarop een kunstofschoepenwiel is gemonteerd.

Nu gebeurt het vaak dat dit schoepenwiel los laat bij (warme/hete motor) en je koelwater niet meer rond pompt.

En het kan ook zo zijn dat het schoepenwiel niet altijd los zit en de klacht dus ook niet altijd aanwezig is!!!

Want als jou thermostaat defect zou zijn dan zou je wel een hete verwarming hebben omdat je wel circulatie hebt. (mits je pomp helemaal goed is) Als hij open zou blijven dan zakt je tempratuur als je zou gaan rijden, Maar dan alleen bij koud weer.

Zou hij dicht blijven zitten dan loopt je motor heet, omdat het niet door de thermostaat heen kan gaan en dan door de radiateur om gekoeld te worden.
 
Nu gebeurt het vaak dat dit schoepenwiel los laat bij (warme/hete motor) en je koelwater niet meer rond pompt.

Klinkt allemaal heel logisch als je het zo uitlegd, dank je.

Ik blijf nog met één vraagje zitten en dan hou ik op. Als het koelwater niet meer wordt rondgepompt, dan zou ik in mijn boerenwijsheid zeggen dat dan de aanvoerslang van de kachel ook niet heet wordt..........
Heb je daar ook nog een uitleg voor of moet ik maar gewoon accepteren dat het zo is.

Dit is misschien een beetje cru geschreven maar ik weet even niet hoe het anders te zeggen, het is niet rot bedoelt ofzo hoor.
heb de onderdelen inmiddels in huis en ga ze zaterdag erin zetten, eens kijken of ik van die ellende af ben.
 
Nu gebeurt het vaak dat dit schoepenwiel los laat bij (warme/hete motor) en je koelwater niet meer rond pompt.

En het kan ook zo zijn dat het schoepenwiel niet altijd los zit en de klacht dus ook niet altijd aanwezig is!!!

Dat zou in mijn geval dus ook kunnen. Als hij stationair staat te draaien dan is er een geringe wateromloop en blijft de temperatuur goed,totdat ik ga rijden en gas moet geven waardoor het water weer rond word gepompt en dan komt het hete water langs de temperatuurvoeler en geeft even een hogere waarde aan. Je leert hier steeds meer. Hahaha. Fijn zo'n forum. Bedankt.
 

purk

Senior Member
Klinkt allemaal heel logisch als je het zo uitlegd, dank je.

Ik blijf nog met één vraagje zitten en dan hou ik op. Als het koelwater niet meer wordt rondgepompt, dan zou ik in mijn boerenwijsheid zeggen dat dan de aanvoerslang van de kachel ook niet heet wordt..........
Heb je daar ook nog een uitleg voor of moet ik maar gewoon accepteren dat het zo is.

Dit is misschien een beetje cru geschreven maar ik weet even niet hoe het anders te zeggen, het is niet rot bedoelt ofzo hoor.
heb de onderdelen inmiddels in huis en ga ze zaterdag erin zetten, eens kijken of ik van die ellende af ben.

Nou, eigenlijk heel makkelijk, omdat het water wat in de motor zit wel heet wordt zullen alle slangen die direct aan het thermostaathuis zitten wel heet worden. en hoe dichter bij de kachelradiateur of radiateur zelf kouder worden, ook is het zo dat je altijd een natuurlijke circulatie hebt maar deze is maar heel weinig. ( hier hebben ze een moeilijk of juist een heel makkelijk woord voor maar dat ben ik even kwijt ) Dus als je lang genoeg wacht worden alle slangen heet/warm.
 
Na een weekje vertraging (kon niet terecht waar ik hem zou maken) zit de nieuwe waterpomp er dan toch in. De vorige was gescheurd rondom de as, had us een behoorlijke vrijloop.
Nieuwe erin en de temp komt op dit moment niet boven de 75 graden uit. Maandag nog even terug naar de winkel om de thermostaat te ruilen, ze hebben me de verkeerde mee gegeven. Ben zo super blij

Dank jullie wel allemaal en met name Purk voor alle antwoorden

Snowflake
 
Ik heb een fabia 1.4 mpi uit jaar 2000. Er zit wat bruine/zwarte afscheiding aan de wand van mijn koelstofreservoir. mijn koelvloeistof zelf is mooi schoon.
Is dit olie? Is dit ernstig? Tweemaal de koppakking en waterpomp vervangen. Het lampje van de temperatuur blijft maar branden, ook als de koelvloestof op niveau is.
De fabia heeft 75000 km gereden en heeft verder geen olielekkage of zweten bij de koppakking.
kan iemand mij hiermee verder helpen? Bij de garage zeiden ze dat het een bekend probleem is. Is dit te verhelpen of is het beter om voor een nieuwe auto te kijken. Wel jammer, want Skoda rijdt goed.
 
Bruine smurrie.

Hallo Wendy. Welkom op het forum.:-)
Goh,tweemaal de koppakking vervangen met die kilometerstand ? Vlak achter elkaar ? Dat het lampje van de temperatuur blijft branden kan ook liggen aan de sensor. Blijft de temperatuur wel normaal ? Als de auto geen koelvloeistof en olie verbruikt zou ik gewoon blijven doorrijden. Die bruin/zwarte afscheiding waar jij het over hebt,daar hebben meer auto's last van. Dat zegt volgens mij niets.
 
Nee,ik heb het probleem nog steeds. Ik heb er inmiddels een andere waterpomp en distributiesnaar op laten zetten,maar het probleem met die temperatuur blijft. Ik heb wel gemerkt dat het invloed heeft met de hoeveelheid koelvloeistof in het expansietankje. Hoe meer ik in het tankje gooi(dus boven het streepje van het niveau) hoe minder ik last heb van die oplopende temperatuur. Ik snap er nu dan ook helemaal niets meer van. Zoals ik al eerder aangaf,blijf ik gewoon doorrijden totdat er iets gebeurd waardoor ik niet verder kan.
 

purk

Senior Member
Raar, je zou verwachten dat het niveau geen invloed heeft op de tempratuur.

Heb je voor mij een motorcode, misschien kan ik er iets mee.

Ik heb namelijk het gevoel dat jij een motor hebt met een kenveld gestuurde thermostaat, maar dat weet ik niet zeker.

Het kan zijn dat deze dit probleem veroorzaakt, maar dan moet ik wel weten of je dit hebt.

Groetjes.

PS deze code kun je vinden in je service plan of op de sticker onder je kofferbakmat.
 
Volgens mij zit er ook een kernveld gestuurde thermostaat in. Er zitten 2 stekkers op het thermostaathuis. 1 voor de temperatuurmeter en 1 voor de thermostaat. Hier is in ieder geval mijn motorcode: AVU. En het model 1U52G4. Kun je hier iets mee ? Alvast bedankt,Purk.
 
Bovenaan Onderaan