Temperatuur stijgt bij stationair draaien, airco kapot: verband?

Sinds een tijdje merk ik dat de climate control van mijn Octavia een stuk minder goed koelt dan voorheen. Ik dacht eerst aan gewoonweg afvullen van de vloeistof, maar sinds kort merk ik ook dat de temperatuur van de kvs omhoog kruipt bij lang stationair draaien (in de file bijvoorbeeld). Als ik niet oppas gaat hij gewoon het rood in. Het is altijd te verhelpen door de temperatuur van de cc op 30 graden te zetten en tijdens het rijden gebeurt het nooit (ook niet in de stad).

Ondanks dat ik liefhebber van auto's ben, heb ik weinig verstand van de techniek. Toch had ik laatst een heldere vlaag en dacht ik dat het euvel van de temperatuur die oploopt en de airco die alleen nog ongekoelde lucht blaast misschien met elkaar te maken kan hebben? Ik wilde binnenkort eigenlijk langs een aircoboer rijden om hem af te laten vullen, maar als er een verband tussen die 2 is hoeft dat ook niet meer natuurlijk.

Het gaat om een Octavia RS uit 2002.
 

turboturbo

Forumguru
Idd de klachten die je omschrijft duiden 100% op niet werkende koelventilatoren. Reken maar dat er verband is tussen die 2 verschijnselen!

Ik heb wel eens een proefrit gemaakt in een O1 waarvan de ventilatoren het ook niet deden. De watertemperatuur liep op als de auto stationair draaide en de airco koelde alleen iets als ik reed (dus genoeg rijwind om de condensor zijn nakoeling te laten doen)

Volgens het Seat forum gaan de weerstanden van die ventilatoren heel vaak stuk.

Ik lees dat je de tip van de kachel op heetste stand zetten al kent - heel goed want anders loop je risico dat je motor oververhit raakt met risico op grotere schade als gevolg.
 
Ik hoor de ventilatoren inderdaad niet draaien. En ook die klein beetje koeling van de airco tijdens het rijden klinkt heel bekend. Dan ga ik binnenkort de garage maar eens bellen ipv een aircoboer!
 

Tachi

Actief lid
Ik zou gewoon kijken onder je motorkap. Ik vind het knap als je op gehoor beide ventilatoren van je koelvinnen kan horen :)
 

Octaviadri

Nieuw lid
Klinkt bekend, ik heb hetzelfde laatst ook gehad. Bij mij werd het veroorzaakt door een defecte zekering in het zekeringkastje wat boven op de accu zit.
 
Bovenaan Onderaan