Temperatuur koelvloeistof

Ondanks dat ik me pas net heb voorgesteld gooi ik het probleem er toch maar even in.

Wellicht is het normaal maar het is mij nog nooit eerder opgevallen. Als ik ga rijden loopt vanzelfsprekend de meter van de koelvloeistof als eerste op tot 90 graden op de meter. Op de MFD volgt de olie temperatuur rustig naar hogere waarden. Zodra de laatste tegen de 100 graden komt schiet de koelvloeistof even door tot ongeveer 100 denk ik ik. Dat is namelijk lastig af te lezen omdat er alleen 90 en 130 staat. Vrij snel daarna gaat deze weer naar de 90 waarna het niet meer voorkomt.

Vorig jaar heeft de garage 1 van de 2 (zeggen ze) waterpompen gevangen vanwege een defect hieraan. Daarna heeft de auto zich eigenlijk normaal gedragen. Tot zo`n 2 weken geleden dus. Komt ook nog eens bij dat de uitlaatgas druk sensor defect is gegaan maar dat staat er los van lijkt mij. Is inmiddels ook vervangen. Er staan dus ook geen foutmeldingen in het systeem.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik me goed herinner, is de koelvloeistoftemperatuur toch ook af te lezen in de MFD? *)
Dan zou ik die eens even vergelijken met de analoge meter als die ineens duidelijk boven de 90 gaat aangeven alvorens me zorgen te gaan maken.

*) OF vergis ik me, doordat dit bij m'n huidige auto wel het geval is?
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst, weet je welke waterpomp vervangen is? De normale waterpomp, of het kleine pompje dat alleen werkt als de auto met zeer warme motor wordt stilgezet? Dat laatste pompje zit volgens mij ook niet op alle motoren.

Het temperatuurgedrag van de koelvloeistof is niet alarmerend, wel eigenaardig. Ik vraag me af of de waterpomp wel voldoende functioneert, of dat het teruggaan na korte verhoging komt doordat de koelvin tegen de radiateur aanslaat. Kortom tijd voor nader onderzoek, waar en wanneer treedt het gedrag op en wanneer niet. Rij je bijvoorbeeld altijd met airco aan, en wat gebeurt er als je deze uitzet (of omgekeerd), de condensor van de airco zit namelijk voor de radiateur, dus die kunnen elkaar beïnvloeden.
 
Allereerst, weet je welke waterpomp vervangen is? De normale waterpomp, of het kleine pompje dat alleen werkt als de auto met zeer warme motor wordt stilgezet? Dat laatste pompje zit volgens mij ook niet op alle motoren.

Het temperatuurgedrag van de koelvloeistof is niet alarmerend, wel eigenaardig. Ik vraag me af of de waterpomp wel voldoende functioneert, of dat het teruggaan na korte verhoging komt doordat de koelvin tegen de radiateur aanslaat. Kortom tijd voor nader onderzoek, waar en wanneer treedt het gedrag op en wanneer niet. Rij je bijvoorbeeld altijd met airco aan, en wat gebeurt er als je deze uitzet (of omgekeerd), de condensor van de airco zit namelijk voor de radiateur, dus die kunnen elkaar beïnvloeden.


Het kleine pompje heb ik laten vervangen voordat ik naar Toscane ging. Dan ga je al snel vol op het gas door de brenner en andere bergachtige gebieden. Toen gaf de koelvloeistofmeter geen krimp.
Nu gebeurd het eigenlijk al als ik hier in NL normaal met het verkeer mee ga op de snelweg. Airco eigenlijk alleen bij echt warm weer of condens. Ik hoor buiten de auto ook niet echt rare geluiden. Wat me wel opviel is dat de auto met het warmere weer best vaak staat na te hijgen (koeling fan) Ook dat is me niet eerder opgevallen.

Wellicht moet ik dit vage gedrag eens melden bij de garage die de pomp vervangen heeft. Voor de goede orde, nadat de pomp vervangen was is dit gedrag niet voorgekomen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik krijg toch echt de indruk dat nu de gewone waterpomp niet of slecht functioneert. Als je een paar km rijdt, zijn dan overal de koelvloeistofslangen lauwwarm, of rond het blok loeiheet, en bij radiateur ijskoud?
 
Ik krijg toch echt de indruk dat nu de gewone waterpomp niet of slecht functioneert. Als je een paar km rijdt, zijn dan overal de koelvloeistofslangen lauwwarm, of rond het blok loeiheet, en bij radiateur ijskoud?

Dat zal ik eens gaan bekijken. Er moet inderdaad iets niet helemaal lekker zitten. Zonder foutmelding komt het weer neer op ouderwets onderzoek...
 
Bovenaan Onderaan