Temperatuur koelvloeistof doet vreemd

Stuiver

Forumguru
Woensdag onderweg voor het werk: na een kilometer of 15-20 op de snelweg, 111km/uur 6e versnelling een harde "BING" en in het dashboard de rode-melding dat de motor te heet wordt. Heel snel kijk ik op de meter en zie inderdaad dat deze bijna in het rood staat. Gas los, rechterbaan, versnelling lager. afrit van tankstation en ondertussen daalt de temperatuur meter al richting de 90. Bij tankstation zet ik de auto af, en doe de motorkap open. Ik had erg veel warmte verwacht of lage koelvloeistof stand, maar niets van dat alles. :confused:
Gestart en de laatste 100 kilometers meer naar de temp-meter gekeken dan naar de snelheid, maar he-le-maal niets, gewoon als van ouds. Ik heb dus nergens last van gehad.

Overnachting ter plekke, volgende avond naar huis. Na een kilometer of 20 zie ik weer dat de temp meter hoger is dan het normale 90-standje, dus ik ga voorzichtigheidshalve weer rechtsrijden, maar de temperatuur daalt weer en ik kom zonder gekkigheid thuis.

Toen herinnerde ik mij dat @Antera ooit offroadinformatie had aangezet in mijn auto dus die heb ik op de weergave gezet. Toen ik gisteren naar het zwembad reed (kilometer of 5 a 6) heb ik met een schuin oog naar de temperatuurmeter, maar ook naar de offroadinformatie zitten kijken. En wat viel mij op?
de temperatuurmeter stond op 90 graden, terwijl de temperatuurweergave van de offroadinformatie nog niet eens een een weergave van de temperatuur had. Zie de twee foto's hieronder.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? normaal is de auto nog niet echt op 90 graden volgens mij, na 5 kilometer stadsverkeer. Zou de temperatuurmeter van het dashboard een foute weergave kunnen afgeven, en zou er een relatie kunnen zijn met de foutmelding van woensdag?

Temp dashboard.jpg Temp Offroadinfo.jpg

Tees

Donateur
Ik denk dat er iets mis is met je koelvloeistof-temperatuursensor. De normale KVS-temperatuurmeter is notoir onbetrouwbaar, die geeft 90 graden aan zolang ie in de range 70-100 is. De olietemperatuur is veel nauwkeuriger, en ik schat zo dat dat ook geldt voor de numerieke weergave in die offroad modus. En blijkbaar geeft die geen reëel getal. De olie is altijd kouder dan de KVS, dus er zou al een temperatuurmeting te zien moeten zijn op die foto die je laat zien.

Antera

Donateur
Het mediasysteem zou dit uit de motor ECU halen en de teller volgens mij ook maar dit lijkt niet zo te zijn. Er zit een temperatuur sensor op de motor en als ik het goed had heeft die wel 2 voelers. Ik vermoed daarom idd de sensor

Stuiver

Forumguru
morgen ochtend (te) vroeg naar Beilen, zal eens kijken hoe het dan gaat.
als er een sensor kapot is, dan geeft die een foutmelding die ik uit kan lezen, toch?

Tees

Donateur
Waarschijnlijk wel ja, tis zeldzaam dat een sensor die een fout signaal geeft geen foutmelding genereert.

Tees

Donateur
OK, fair enough, maar de olie is op de foto duidelijk nog niet op bedrijfstemperatuur, dus dan is die normaliter lager dan de KVS temp. Overigens is de KVS temperatuur dus alleen betrouwbaar uit te lezen door VCDS en mogelijk met die offroad modus.

Die normale meter in je dashboard is slechts indicatief, dus eerlijk gezegd weet ik niet wat de vergelijking is als de boel eenmaal warm is (ik monitor mn KVS temperatuur sowieso niet, kijk alleen soms naar de olietemperatuur tijdens het rijden).

Cordoba

Forumguru
Wat hemi noemt is een mogelijkheid, maar ik zat ook te denken aan een waterpomp die niet goed meer rondpompt, dan krijg je op één plek dus heel warme koelvloeistof (in en direct om de motor), en radiateur en dergelijke worden nauwelijks warm, doordat het lang duurt voor de koelvloeistof vanaf de motor bij de radiateur is.

Als ik de foto's met de waardes voor de koelvloeistof kijk, denk ik ook dat de sensor voor de koelvloeistof voor de ECU kapot is (of de stekkerverbinding daarvan). Dan zou de sensor voor de koelvloeistoftemperatuur vernieuwen waarschijnlijk het probleem oplossen.

Gbn

Actief lid
Ik vermoed de waterpomp, uit eigen ervaring weet ik dat als je dan 130 gaat rijden, de temperatuur nog sneller/verder oploopt.
en als je terug zakt naar 100, is er nog voldoende circulatie om de zaak op temperatuur te houden.
ga je weer sneller rijden, zal de temperatuur omhoog lopen. Gevalletje waterpomp die niet goed meer is.

Gerard

Stuiver

Forumguru
Helemaal niets. Nergens afwijkingen van normaal. Beide temperaturen lopen paralel aan elkaar op tot 90 graden…. Ook bij 130km/u terug naar huis, blijft alles netjes zoals altijd.
moet nog wel uitlezen.
beetje raar, twee keer een afwijking die naderhand niet meer bestaat.

Cordoba

Forumguru
@Stuiver dat zou dus ook corrosie in een stekkerverbinding kunnen zijn: het is nu wat droger weer, dus mogelijk dat het probleem daardoor even verdwenen is.

Stuiver

Forumguru
Dat zou misschien wel kunnen, maar lijkt me iets onwaarschijnlijk: de verschijnselen die ik omschrijf gebeurden tijdens droog weer, net als het wegblijven van de verschijnselen...

Cordoba

Forumguru
Vorige week tijdens het optreden van het probleem was het misschien wel droog, maar het was vorige week én koud én vochtige lucht in elk geval, vandaar mijn vermoedens.

Stuiver

Forumguru
ik kick even mijn eigen bericht terug omhoog:
Afgelopen maanden heb ik bijna dagelijks bovengenoemde situatie gehad. En net zo vaak ging het weer na een minuutje of zo weg. et gebeurde tussen de 14 en 18 kilometer van mijn vertrek, maar alleen bij koude motor. En ik heb er verder geen last van, maar het kruipt wel onderhuids, want het is iets wat niet hoort. Ik dacht dat het iets electronisch was, een sensor oid, maar dat was ook niet echt te zien op OBD…

Nu zit ik weer een keer in Belarus met de superb, en in Lithouwen (je moet omrijden tegenwoordig) kreeg ik een melding oliepeil controleren. Auto bij een stop goed laten afkoelen, en naderhand gepeild. Stond inderdaad aan de lage kant en er een halve liter olie bij gedaan, mooi netjes in het midden van de peilstok.
echter….. sinds die tijd (enkele dagen geleden) geen enkele keer meer meegemaakt dat water en olietemparatuur gek doen!
het lijkt gewoon opgelost te zijn.

Vraag aan de kenners hier: Zouden mijn klachten aan een lage-maar-net-boven-te-laag-oliepeil hebben kunnen liggen?
Gr, Jarno

hemi24

Forumguru
Bij normaal gebruik zal een oliepeil rond het minimum niet zorgen voor een sterk verhoogde thermische belasting van je motor.
Temperaturen in Wit-Rusland zijn momenteel toch niet zo afwijkend of extreem?

Bovenaan Onderaan