Temperatuur hoog stad/file //stationair toerental laag//multiriem/spanrol

Ik heb 2 of 3 problemen

1 Tijdens rijden in stad of in file schiet de temperatuur van mijn Skoda Felicia mpi 1.3 1999 zeer snel omhoog, zo tegen de 110 graden aan. De fan slaat wel aan, maar telkens maar voor enkele seconden met een flinke tijd er tussen. Ik zou de watertemperatuur in die 2 situaties lager willen hebben en krijgen. Wat moet ik aan temperatuur sensoren vervangen en waar zitten die zaken? En welke temperatuurgrenzen zou ik het beste kunnen nemen?
Zie dat er onder aan de radiateur een sensor zit, maar volgens Hayes (zo uit mijn hoofd) elders ook. Heb recent de thermostaat al vervangen.

2 Tijdens stationair draaien is toerental laag en toerental hapert lichtjes, ook dashboardlampjes flikkeren. Heb accu min al eens los gegooid voor langere tijd en dan voor langere tijd motor weer stationair laten lopen, maar geen verandering.
Ik heb ergens gelezen dat gasklephuis vervuild kan zijn.
Iemand een idee om dit eventueel goedkoop te verhelpen?
3 Kan het ook zijn dat de spanrol van de multiriem versleten is waardoor de pas vervangen multiriem en dynamo het niet goed doen; dus dynamo te weinig toeren maakt?
 

Tees

Donateur
Wat betreft het onrustig stationair draaien kan dat inderdaad zeker een vervuild gasklephuis zijn. Meestal is deze makkelijk bereikbaar en schoonmaken kost even wat tijd (kan je t beste met aceton, dat schrijft VAG ook voor), maar is niet moeilijk. Je moet m daarna alleen wel opnieuw inleren, en als je m eraf haalt (wat bij flinke verontreiniging wel te adviseren is) dan ook een nieuwe O-ring eronder (heb ik laatst verkeerd gedaan, en dan doet de motor heel weinig meer daarna...).

Spanrol voor dynamo kan ook zeker een probleem zijn. Maar t kan ook de dynamo zelf zijn. Heb je al de spanning gemeten met draaiende motor? Die moet wat boven de 14V zijn.
 

Tees

Donateur
OK, dus de dynamo is al recent vervangen en de multiriem ook. Maar toen dus niet de spanrollen meegepakt? Want dat is wel standaard als de multiriem toch los zit, om de spanrollen dan ook mee te pakken. Juist omdat t wel wat werk is om de boel los te halen, en weinig meerkosten om dan ook die rollen te doen.
 
als ik dat bijv. duidelijk gelezen had in haynes had ik het gedaan, maar valt alsnog te overwegen. kwam het elders ook niet tegen als advies of zal anders het wel teveel gedoe en geld hebben gevonden. moet toch nog een veer vervangen, kan dat meteen er bij doen. weet nu wat te doen om bij die multiriem te komen en hoe er af te halen en er terug op te zetten.
spanrollen? toch maar 1?
 
automatische multiriemspanner//dynamo-probleem is minder geworden, door warmer worden van het weer.
maar verdient idd aanbeveling spanner/tensioner te vervangen.
 

Ronnie

Forumguru
Voor wat betreft de temperatuurschommelingen denk ik sterk aan de waterpomp, het kwam nogal eens voor dat de kunststof schoepen afbreken door broosheid/ouderdom. (jaren terug meegemaakt bij mijn zoon's '95 VW polo, waarschijnlijk met dezelfde motor), dit omdat je de thermostaat ook al vervangen hebt en de fan vaak aanslaat.
Tijdens het rijden wordt het (beetje) koelwater wel voldoende afgekoeld door de rijwind, in de file/stad valt dit dus weg....
 
heb een monteur bezocht.
misschien zit de thermostaat er verkeerd in.
wat betreft stationair toerental: heb de accuklemmen los gegooid en die buiten de accu om ruim 20 min op elkaar geklemd, om de ecu te resetten. Na aansluiten op accu en starten, is het stat. toer.tal al gestegen richting de 800.
 

Cordoba

Forumguru
OK, dus de dynamo is al recent vervangen en de multiriem ook. Maar toen dus niet de spanrollen meegepakt? Want dat is wel standaard als de multiriem toch los zit, om de spanrollen dan ook mee te pakken. Juist omdat t wel wat werk is om de boel los te halen, en weinig meerkosten om dan ook die rollen te doen.

@Tees Dat verhaal geldt voor de DISTRIBUTIEriem, niet voor de multiriem, die kun je als het meezit in 10 minuten vervangen. Multiriem wordt afhankelijk van auto/motorblok gebruikt voor aandrijven van: dynamo, aircopomp, heel soms de waterpomp en/of de stuurbekrachtiging.

Ik had al mijn twijfels over de thermostaat, ook al eens gelezen dat ook een nieuwe thermostaat niet goed was. Je zou de thermostaat kunnen demonteren, en deze in heet water leggen, bij water van 70-80 graden (afhankelijk van de openingstemp. van de thermostaat) moet je de thermostaat open zien gaan.
 
ik heb de fan-thermosstaat in radiateur vervangen
en de fan slaat nu bij 100 graden C aan, das al weer 10 graden beter dan eerst
vind het eigenlijk niet kloppen want heb die fan-thermosstaat gekocht met indicatie 80 graden C

als ik alle elektra van auto aanzet branden handremindicatorlampje en koplampen zonder flikkeringen

auto is goed gekeurd
 
Bovenaan Onderaan