telefoonverbinding met standaard columbus zonder (extra) carkit

Sinds een week of zes eigenaar van een Superb II (2008) met Columbus.
Bij de koop heb ik een carkit (Mobridge) besproken, maar de 400 euro is niet in verhouding tot het gebruik (zitten meestal met het gezin in de auto, dus carkit is niet noodzakelijk). Er heeft wel een carkit ingezeten heb ik begrepen.

Nu afgelopen week eens tijdens een lange rit zitten spelen met bluetooth. En tot onze verbazing contact met de Columbus (pincode 1234 voor verbinden was een gokje). Sterker nog, beide BlackBerry's tegelijkertijd verbonden en mogelijk om gebeld te worden over de boxen. Bellen gaat ook door een nummer of sneltoets te kiezen op de telefoon zelf. In de Columbus en in het Maxidot display is geen menu verder beschikbaar, maar de muziek (niet de navigatiestem) wordt wel uitgeschakeld bij telefoontjes. Voor ons is deze toepassing voldoende, en het is voor ons zeker niet meer de moeite waard om over een dure carkit na te denken.

Is de beschreven situatie standaard op een Superb II BL uit 2008?
Er staat wel de nieuwste FW op de Columbus!

nomad

Senior Member
Kwestie van even iemand een scan laten doen met VCDS. Dan zie je zo of er een carkit is achtergebleven. Misschien hoef je alleen maar de microfoon aan te sluiten en werkt het.

Dat is het mooie, het werkt al! Er is geen zichtbare telefoon, maar ik vermoed dat deze naast het roostertje van de interieurverlichting zit.
Wellicht wel een goed idee om eens een scan te laten doen door een mede forum lid. Dit ook ivm de wens om enkele andere zaken (mistlampen op de coming/leaving home fuctie ipv xenon) aan te laten passen.

Bakkertje

Forumguru
In je maxidot heb je ook een menu die telefoon of phone heet. Er zit dus een bluetooth module in.
Nog een aardige is dat je waarschijnlijk je Columbus via spraak kunt bedienen ;)
Mooi spul he? :winkie:

Zeker mooi spul :winkie:
Ik heb echter geen extra menu telefoon/phone in maxidot.
Ook spraakbediening lukt niet (mogelijk omdat het een Volumbus A uitvoering is?).

andrehj

Forumguru
Volgens mij zit bij een Superb de carkit altijd onder de bijrijdersstoel (onder de bestuurdersstoel zit het Sound System). Dus als daar een module zit heb je een carkit (als je het VAG nummer wat erop geprint staat even in Google intikt weet je het zeker). Zit er ook een telefoon knopje op het stuur?

jalex_h

Forumguru
Volgens mij zit bij een Superb de carkit altijd onder de bijrijdersstoel
Als het de af-fabriek premium carkit betreft, klopt dat. Maar achteraf ingebouwde carkits kunnen overal verstopt zitten. De mijne (Cartronic) schijnt ergens achter de radio te liggen (onder de rechter voorstel ligt in ieder geval niets). Gezien het feit dat Schansm zijn BT noch via columbus noch via de maxidot te bedienen is, lijkt het er eerder op dat er ergens een BT-carkitmodule in de auto achter is gebleven. Zulke carkits functioneren geheel zelfstandig en worden op de mute van willekekeurig welke radio aangesloten.

Overigens zal het, gezien de pincode, geen Nokia carkit zijn, daar deze de pincode 0000 hebben.
Ergens in je telefoon kun je opzoeken hoe de BT-module zich noemt. Misschien verraadt dit iets over z'n afkomst?

Bovenaan Onderaan