Tees' Enyaq 80 Arctic Silver - 'IJsbeer'

Tees

Donateur
Weer een accessoiretje voor de IJsbeer besteld, al maakt deze 'm niet mooier, maar nodig is t wel: een milieusticker voor Duitsland. Er zit namelijk wel een zgn E-Plakette (blauw) achterop, maar geen (groene) milieusticker voorop. Ik moest t even opzoeken waar die blauwe sticker nou voor is, maar die is dus voor wat 'extraatjes' zoals gratis parkeren in sommige steden of gebruik mogen maken van de busbaan. Nooit eerder gezien of van gehoord... Maar die E-Plakette is dus géén geldige milieusticker, dus er moet ook nog een groene sticker voorop :arghh:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het 'nut' van de blauwe sticker is voor mij te klein, en wordt zachtjesaan nog minder.
In sommige steden zijn al wat 'privileges' teruggedraaid.

SuperBeeb

Forumguru
Heb voor mijn groene plakker meteen een statische ondergrond meebesteld. Daar plak je de sticker op, en het geheel kleeft dan aan de ruit. Als je naar een ander land gaat met eigen sticker, dan kan je m zo weghalen. Zit je niet met 2 of meer stickers op je ruit.

Tees

Donateur
Ja, zag die optie wel staan, maar vind t toch een beetje gedoe. Die sticker(s) zitten zo ver linksonder dat ik ze, zeker bij de IJsbeer, nauwelijks zie.
Ik zou trouwens zelf ook geen E-plakette besteld hebben, kon nergens vinden waar dit nou echt geldig was. Maar nu 'ie erop zit laat ik 'm maar gewoon zitten. Hij zit er wel lelijk opgeplakt trouwens :pieker:

hemi24

Donateur
Enigen die ik met zo’n E-plakette zie rijden zijn doorgaans wagens met gele kentekenplaten bestuurd door boomers en/of ANWB-stelletjes.
Ik heb nog geen situatie meegemaakt waarbij ik iets aan zo’n blauwe sticker zou kunnen hebben…

groentesoep

Actief lid
Er is altijd de kans dat die E-plakette in de toekomst weer op meer plekken vereist wordt. Daarbij kan er bij mijn auto ook een tijd komen dat hij niet meer in de categorie valt waarbij een nieuwe aanvraag er nog een krijgt (heeft Tees geen last van). En als de sticker er op zit hoef ik er verder niet meer over na te denken.

Ik vind eigenlijk wel dat ze voor Tees een Arctic Green sticker hadden moeten maken. 't Is een groen keurmerk uiteindelijk, bedoeld om de aarde wat koeler te houden, dus in die zin is het een passende kleur. Bij mij past blauw toevallig bij de rest van de auto dus dan is het een goede schutkleur, maar verder associeer je blauw toch eerder met blue motion (sjoemel-tdi's) of add blue, wat ook altijd in een roetende diesel gaat.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik denk eigenlijk dat dat soort privileges juist langzaam uitsterven. De adoptie van elektrisch rijden is ondertussen dusdanig, dat extra voordelen niet meer nodig zijn. Eerder zullen de milieuzones steeds strikter worden, waarbij ik me toch verbaasd heb dat Duitsland geen aparte milieucategorie voor zero emission heeft (i.t.t. Frankrijk). Sowieso is t Duitse en Franse systeem met die stickers natuurlijk archaïsch. Zelfs in conservatief Zwitserland kan je nu een digitaal autobahnvignet krijgen.

groentesoep

Actief lid
Frankrijk is max. 130, Duitsland niet. Er zijn wel EV's waarmee je 180 kan planken bij hetzelfde bereik als een ICM, maar dat ligt rond de ton in aanschaf. Meekomen in de Duitse verkeerscultuur vergt dan een best wel dikke portemonnee. Misschien verklaart dat de Duitse coulance voor de PHEV? Een beetje NIMBY voor regionale overheden zeg maar. Je hebt dan in ieder geval niet de vervuiling in het eigen bestuursgebied, terwijl je het ook niet compleet onbereikbaar maakt.

Ik vind eigenlijk dat je pas echt een Boomer/ANWB-stelletje bent als je de E-plakettes achterop de fietsen hebt geplakt, en tot die tijd is alles een vooroordeel. :jaja::angel:

Captain Hook

Forumguru
Wat betreft die blauwe E sticker en het blauwe E-kenteken in Deutschland:

Wer ein E-Kennzeichen beantragt hat, benötigt trotzdem zusätzlich eine Umweltplakette, um in Umweltzonen einfahren zu dürfen.

en

Für im Ausland zugelassene Fahrzeuge, die die oben genannten Voraussetzungen für ein E-Kennzeichen erfüllen, gibt es eine Plakette in blauer Farbe – ähnlich den Feinstaubplaketten –, die statt einer Ziffer ein "E" enthält. Diese blaue Plakette für ausländische E-Autos ist bei den Kfz-Zulassungsstellen erhältlich. Damit können ausländische Fahrzeuge die Vorteile, die mit einem E-Kennzeichen verbunden sind, ebenfalls nutzen.

Gio

Lid
Heb voor mijn groene plakker meteen een statische ondergrond meebesteld. Daar plak je de sticker op, en het geheel kleeft dan aan de ruit. Als je naar een ander land gaat met eigen sticker, dan kan je m zo weghalen. Zit je niet met 2 of meer stickers op je ruit.
Dit mag officieel niet toch?
Volgens mij kan je dan alsnog een boete krijgen als ze het zien.
Die kans is waarschijnlijk niet zo groot maar toch..

Kanerr

Forumguru
Veel plezier Tees! Maar dat moet vast goedkomen :)

Nog een kleine tip voor je groene milieusticker. Je hebt herbruikbare "stickers" waar je hem op kunt plakken. Deze stickers kleven op je raam en wanneer je niet in Duitsland bent kun je hem er gewoon weer afhalen en in je dashboard kastje stoppen. Erg handig en houdt het lekker 'schoon' :) Ik vind het altijd zo krom dat je voor die paar dagen per jaar meteen voor altijd met zo een sticker moet rondrijden.

• Leuk

pkrijgsman

Forumguru
Mooie wagen, @Tees en n mooie naam
Veel plezier ermee!

Ps. Die achterremmen ff servicen is wel n dingetje. Ergens in het Enyaq forum zag ik iemand die n flinke berg feld aan de garage betaalde voor het schoonmaken/gangbaar maken/etc vd remmen ivm weinig gebruik. Ging over serieus geld, honderden euro's. Kun je heeeeel wat ijsjes kopen voor de kids

• Leuk

Tees

Donateur
Dan moet de boel wel zwaar vastgeroest zijn voor dat geld...in principe is trommelremmen openmaken en schoonmaken een klusje wat niet meer dan een uur zou moeten duren (en waarschijnlijk veel sneller als t niet vast zit).

Bovenaan Onderaan