Technisch vraagje: Remmen voelen raar, voelen beter bij hoger toerental.

Heb jij enig idee?


  • Totaal aantal stemmers
    4

Destiny

Nieuw lid
Beste mensen hier van het Skodaforum.nl;

Onze lieftallige kleine blauwe tractor vertoond een mankement; het betreft een 1.9 SDI Fabia uit 2002 met een kleine 270k op de klok. Alweer bijna 10 jaar en ruim 2ton in ons bezit en doet zijn dingetje nog uitstekend; tot nu dan en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Het rempedaal voelt hard en de remmen voelen vaag. Vooral op lage snelheden is het stampen en mis je remkracht, maar als je flink toeren maakt, dan doen de remmen het top en is van het vage gevoel niets meer te merken. (haha, flink toeren maken bij een SDI!)

Stilstaand in zijn vrij; merk je dat het rempedaal vol intrappen tot gevolg heeft dat de motor even inhoudt. De toeren vallen dan even terug en ook hier hetzelfde beeld: Keihard rempedaal, die zachter lijkt te worden bij hogere toerentallen (waarop de motor dus lijkt te reageren).

Nu heb ik zelf het vermoeden dat ergens iets met een vacuumsysteem aan de hand is, maar misschien mis ik ook wel iets.

Heeft iemand een idee wat hier het probleem kan zijn? En zijn er tevens (haynes achtige) werkplaatshandboeken ergens online beschikbaar dat iemand weet?

Alvast bedankt,
Hartelijke groeten,

De eignaar van de kleine blauwe tractor.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Hoe zit het met het niveau van je remvloeistof en wanneer is dit voor het laatst ververst?

Als het probleem toerental afhankelijk is, lijkt me de kans groot dat er iets mis is met het vacuümsysteem/de bekrachtiger.

Wat je verder nog zou kunnen checken:
  • Staat van de remblokken vóór (én dikte van de schijven);
  • Lekkage aan remcilinders (trommelremmen) achter.
 

bouwdirk

Senior Member
bij mijn peu...ot ook voor gehad, de garage had in 8 jaar tijd nooit de remvloeistof vervangen met als gevolg een kapotte hoofremcilinder
 

Ronnie

Forumguru
Aangezien je een diesel hebt, verdenk ik sterk de vacuumpomp op het motorblok.
Volgens mij zit deze boven aan de cilinderkop aan de versnellingsbakzijde.
Anders volg de zwarte harde slang vanaf de rembekrachtiger naar de motor.
(Hard pedaal wil zegen dat je terugslagventiel in de slang lekt.)
Slang van de vacuumpomp aftrekken en dan de motor starten.
Je vinger moet dan ahw. in de slang gezogen worden, is dit niet het geval dan is de pomp naar zijn grootje.
Succes!
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad. Ik verdenk ook de vacuumpomp. Snel naar de garage, want dit is gevaarlijk!
(Correctie: Heel erg rustig naar de garage, of beter nog, laten ophalen. Er zal maar een kind oversteken als je zonder remmen onderweg bent... :nono:)
 

peterhuppertz

Forumguru
Het is al gezegd. Hier nog een stem voor de vacuumpomp. Snel ingrijpen is noodzakelijk. De diagnostiek zoals aangegeven door Ronnie lijkt me spot on, behalve dat ik denk dat je de vinger op de pomp moet zetten in plaats van op de slang die je zojuist van de pomp hebt afgehaald... toch. @Ronnie?
 

Arjann

Forumguru
Bij zo' probleem zou ik morgen om 8 uur bij de garage staan om het te laten checken, en er absoluut niet meer mee verder rijden.
 

Destiny

Nieuw lid
Hartelijk dank!
Dus wat gaan we morgen doen:

De motorkap opentrekken, dan die slang van de vacuumpomp aftrekken en kijken of daar daadwerkelijk een vacuum ontstaat bij draaiende motor.

Zo niet: Dan hobbelen we even naar de sloop voor een "nieuwe", zo wel: Zoeken we verder.

Als ik het goed begrijp zit er in de slang een terugslagklep? Iemand misschien een exploded view van dat systeem?



Hoe zit het met het niveau van je remvloeistof en wanneer is dit voor het laatst ververst?

Als het probleem toerental afhankelijk is, lijkt me de kans groot dat er iets mis is met het vacuümsysteem/de bekrachtiger.

Wat je verder nog zou kunnen checken:
  • Staat van de remblokken vóór (én dikte van de schijven);
  • Lekkage aan remcilinders (trommelremmen) achter.


Remvloeistof zit keurig vol en is eind december bij een beurt nog vervangen samen met de motor en versnellingsbak olie.

Remblokken en schijven zijn prima, er is nergens lekkage te ontdekken.
 

EdK

Forumguru
Kan me nog herinneren dat de rembekrachtigingspomp op mijn bedrijfsbus jaren terug de geest gaf en ik ook met twee voeten op het rempedaal moest staan.
Meteen aan de kant gezet en ANWB gebeld.
Deze kwam en vertelde mij dat ik gewoon weer de weg op kon, want als de rembekrachtiging defect was dan werd het automatisch gewoon remmen zoals vloegel.
Dus zonder hulpmiddel !!

Maar tevens adviseerde hij mij wel zo gauw mogelijk naar de garage te gaan met dit euvel en niet 1 of 2 weken ermee door te rijden ( kon wel ) want dan was de kans groot dat ik daarna een chirurgische ingreep aan mijn knie moest doen , omdat je die sloopte met al die extra krachten die je dan moest zetten.
 

Destiny

Nieuw lid
Vanochtend bij de garage geweest (een heuse skoda dealer). Niks aan de hand, doet het prima volgens de monteur die een stukje heeft gereden; hij vond de remmen niet bijzonder of defect aanvoelen.. Hij was verbaasd dat er geen kraakje in de auto zit (komt door de nieuwe draagarmen rondom), hij rijdt erg goed volgens hem..

Ik heb er zo mijn bedenkingen bij... Van de week maar even ergens anders een second opinion regelen..
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja zou ik ook als monteur zeggen als ik huizenhoog tegen zo'n klus op zie......



:pardon:
 

Destiny

Nieuw lid
Zou je denken?

Ik denk meer het onbekende. Want vooropgesteld: Hij remt niet slecht. Je krijgt de wielen met flink stampen gewoon blokkerend. Maar het rempedaal voelt hard en vaag, waarbij hij zachter lijkt te worden en "normaler" lijkt te remmen als je hoger in de toeren zit..
 

Hakar

Donateur
Beste @Destiny

Er zijn al diverse dingen aangedragen en je hebt zelf ook al actie ondernomen.
Alleen jammer dat je via de zijingang bent binnengekomen.
Via de voordeur komt over het algemeen wat netter over, en geeft vaak ook meer respons op wat je vraagt.

De voordeur van dit forum vindt je hier, meet en greet.
Klik op de groene tekst, en de bel gaat bijna automatisch voor je luiden.

Een digitale Haynes voor Fabia Petrol and Diesel 2000-2006 zou ik je kunnen toekomen, hoewel ik niet zeker ben of deze volledig alle modellen betreft.
Helaas heb ik je nog niet via de voordeur kunnen begroeten, en verder kunnen leren kennen.

Aan de deur wordt hier niet gekocht, en aan anonieme collectes niet geschonken.
Gebruik de voordeur, en doe er je voordeel mee.
 

Destiny

Nieuw lid
Stel snobbistische zeikerds hier zeg. En op een technisch forum mensen doorverwijzen naar een garage.. Is het werkelijk zo treurig gesteld of is het toevallig dit forum wat een opvallend hoge populatie sneeuwvlokjes kent?


Maargoed; hert probleem is opgelost: Vacuum slangetje met een scheurtje was het issue.
Niets wat een stukje isolatietape en een slangenklem niet kon oplossen :).
Remt weer top. Issue solved, case closed.
 

Arjann

Forumguru
Hier een van die zeikerds die je bedoelt......Remmen zijn een redelijk belangrijk onderdeel van een auto en het is voor jezelf én anderen fijn als ze werken zoals het hoort, dus als hier geadviseerd word naar een garage te gaan lijkt me redelijk logisch.
Maargoed, fijn dat het opgelost is.
 

ertromp

Forumguru
Sorry hoor maar met tape en slangklemmen remleidingen repareren? :banghead:
Ben je al een keer met je hoofd tegen de voorruit gegaan of zo?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

andrehj

Forumguru
Stel snobbistische zeikerds hier zeg. En op een technisch forum mensen doorverwijzen naar een garage.. Is het werkelijk zo treurig gesteld of is het toevallig dit forum wat een opvallend hoge populatie sneeuwvlokjes kent?
Geen dank. Ik zal je nog eens helpen. NOT! Hebben we hier een ignore-lijst? Ben nu al klaar met je.
Edit: gevonden!
 

Hakar

Donateur
Een stel zeikerds, ja dat zijn we, en ik stel me even voor als zeikerd van de bovenste plank, (boven de voordeur).
Technisch inzicht hebben we geen van allen, en kennis op dat gebied al helemaal niet.

Doorverwijzen naar een garage doen we meteen, want tja we weten niet van een ons niet bekende of hij of zij wel lid is van de ANWB.
En om hem of haar met niet nog meer onkosten op te zadelen noemen we de garage.
Want ANWB is ook niet gratis.
Dit forum overigens wel, zolang mensen via de voordeur binnen komen.

Helaas zijn er altijd enkelen die ook met een navigatie die ze min of meer voorgekauwd wordt, de voordeur niet kunnen vinden.

Oh ja, de sneeuwklokjes die je hier verwacht, zijn inmiddels al weer uitgebloeid, en wat meer stokrozen geworden.
Laten het hoofd ook niet zo gauw hangen, en blijven langer overeind staan dan een sneeuwklokje.

Maar fijn hoor, dat je een zeer belangrijk onderdeel van je auto met een stukje wondertape van de A-CTION hebt kunnen verhelpen.
Ik hoop ook dat je van technisch onderzoek gevrijwaard blijft, mocht je voertuig in de toekomst nog meer wondertape hebben gekregen, maar dan toch zijn eigen koers kiezen, en iets of iemand schade of letsel oploopt.

Het ga u goed, maar ik hoop niet dat ik u en uw voertuig in de toekomst niet tegenkom.

O ja en even voor alle dadelijkheid, zelfs bij autocross, en auto-rodeo worden auto's die aan elkaar geplakt zijn afgekeurd.
Kan daar verder niet over meepraten, heb dat maar 8 jaar gedaan.:deuk:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan