Te weinig keuze

Rosinfield

† In Memoriam
Wat mij vaak opvalt, is dat er bij Skoda naar mijn idee bar weinig te kiezen valt. Om een voorbeeld te noemen, de Fabia Monte Carlo was eerst niet als combi te bestellen. Nu wel, maar nog steeds niet met DSG. Bij onze zuiderburen kan dat dan weer wel. Bij de oosterburen zie ik de hele MC niet.
 

leon-cupra

Forumguru
Wss zijn er voor de invoerder ook redelijk wat voorwaarden om een specifiek model in het gamma te mogen opnemen, lees verplichte afname van X-aantal wagens. Als dan de productmanagers er dan niet warm worden van dat model, heb je pech als consument.

Merk waar het zo heel strikt is, is Mazda. Daar kan je amper opties kiezen en wil je bepaalde opties ben je verplicht een bepaalde versie te nemen die dan mss te duur komt voor het budget. Wel te verstaan vanuit productie/schaalvergroting/complexiteit/... maar frustrerend voor de consument. Bmw is dit ook stilletjes aan aan het doorvoeren. Wil je beige leder kan je alleen luxury versie nemen, wil je rood interieur is het enkel de sportline, ....
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb een behoorlijk roemrijk Toyota verleden en ik was redelijk flabbergested toen ik mijn eerste (i.m.o. Behoorlijk uitgebreide) offerte liet opstellen bij de Skoda dealer. Wat een mogelijkheden.

Probeer zelf maar eens met de online configurator van Toyota iets samen te stellen. Valt echt tegen. En natuurlijk zijn er ook merken die naar de andere kant doorslaan waarbij je werkelijk alles kunt configureren.

Het is maar hoe je het wilt noemen en wat je verwacht. Mij hoor je niet klagen ;)
 

Horkje

Forumguru
Volgens mij lijkt het, in verhouding, nog wel mee te vallen bij de Skoda.

Inderdaad bij de Mazda echt amper wat mogelijk. Open dak? Alleen op de duurste GTM mogelijk. Voordeel als er weinig te kiezen valt is dan weer wel de relatief snelle levertijd.

Soms zou je willen dat je via Tsjechië e.a kon regelen. Als je daar de online configurator ziet en bijvoorbeeld de leverbare kleuren. Veeeeel meer keuze inderdaad.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben het wel een beetje eens met @Rosinfield, zo zie je dat er bijvoorbeeld ook weinig keuze in kleur is voor de Nederlandse Skodakoper. Als je in Nederland geen grijs/zilver/witte/zwarte Fabia wil, ben je zo'n beetje beperkt tot Race Blue, Rallye Green, Rood (verschillende kleuren rood door de jaren), nietszeggende kleuren als cappucinobeige, kortom zeer beperkt.

Ook voor opties/accessoires zie je dat regelmatig de uitvoeringen gewijzigd worden, zodat iedereen langzaam het spoor een beetje bijster raakt, maar veel keuze? Ook in bijvoorbeeld de mogelijke velgen heb je best een beperkte keuze als je een nieuwe Skoda kiest.
 
Laatst bewerkt:

Blackokkie2

Forumguru
Tja, vroeger bij Mazda kon je kiezen uit een 323 L, LX of GLX en dat was het op een paar dealeropties na. En dan vaak de L alleen met de lichtste motor.
 

leon-cupra

Forumguru
zou je willen dat je via Tsjechië e.a kon regelen. Als je daar de online configurator ziet en bijvoorbeeld de leverbare kleuren. Veeeeel meer keuze inderdaad.
om dan terug te eindigen bij 50 shades of grey en zwart :D
Want de inruilwaarde op de wagen ....
Heeft er eigenlijk 1 iemand vb een rode superb hier op het forum?
 

Horkje

Forumguru
Heeft er eigenlijk 1 iemand vb een rode superb hier op het forum?

Ik heb het overwogen met de Sportline en vijf jaar terug ook al op de nieuwe Mazda Zes (soulred). Beide keren toch niet aangedurfd.

En als ik dan weer een rode Mazda Zes met dikke zwarte of antraciet wielen zag, dan vond en vind ik dat toch mooinen heel sprekend.

Qua Superb nog niet tegen gekomen. Denk dat dat toch ook, zeker met mooie wielen, heel erg spreekt.....
 

leon-cupra

Forumguru
Ik heb het overwogen met de Sportline en vijf jaar terug ook al op de nieuwe Mazda Zes (soulred). Beide keren toch niet aangedurfd.

En als ik dan weer een rode Mazda Zes met dikke zwarte of antraciet wielen zag, dan vond en vind ik dat toch mooinen heel sprekend.

Qua Superb nog niet tegen gekomen. Denk dat dat toch ook, zeker met mooie wielen, heel erg spreekt.....
daarmee, wat zou je doen met al die keuze ;)
Dat is ook de reden waarom die "exotische" kleuren niet worden opgenomen. Weinigen durven ze nemen.
 

Captain Hook

Forumguru
Tja, Pon's wijsheid is ondoorgrondelijk... :shutup:

Ook een 'leuke'; de 4x4 Skoda modellen zijn in Nederland ook maar zeer beperkt bestelbaar.
 

leon-cupra

Forumguru
Tja, Pon's wijsheid is ondoorgrondelijk... :shutup:

Ook een 'leuke'; de 4x4 Skoda modellen zijn in Nederland ook maar zeer beperkt bestelbaar.
een invoerder kijkt naar de grote massa, niet naar de enkeling.
Net hetzelfde als je vb van de 4x4. Je moet eens een topic hier openen met als titel "het nut van 4x4 in NL". Resultaat: 99% zegt niet nuttig, 1% zegt nuttig"
 

Captain Hook

Forumguru
een invoerder kijkt naar de grote massa, niet naar de enkeling.
Net hetzelfde als je vb van de 4x4. Je moet eens een topic hier openen met als titel "het nut van 4x4 in NL". Resultaat: 99% zegt niet nuttig, 1% zegt nuttig"
Nuttig?

Woeha, da's een aardige! :deuk:
Talloze tierlantijnen, opties, pakketten, extra's, versierselen zijn niet nuttig... maar worden wel aangeboden...
Voor velen zijn bijvoorbeeld de richtingaanwijzers ook niet nuttig; ze gebruiken ze toch niet. :yeah: Daar kunnen ze dan net zo goed een optionele accessoire van maken.
 

leon-cupra

Forumguru
Nuttig?

Woeha, da's een aardige! :deuk:
Talloze tierlantijnen, opties, pakketten, extra's, versierselen zijn niet nuttig... maar worden wel aangeboden...
Voor velen zijn bijvoorbeeld de richtingaanwijzers ook niet nuttig; ze gebruiken ze toch niet. :yeah: Daar kunnen ze dan net zo goed een optionele accessoire van maken.
daar gaat het hem net om. Het is niet omdat JIJ het al dan niet nuttig vindt, dat de rest het ook zo vindt. En laat velen nu niet wakker liggen van 4x4 maar wel van een sportiever setje bumpers. Like it or not maar het is de massa die "bepaalt" wat er aangeboden wordt.
Voor mij zouden er ook veel meer 4x4 mogelijkheden mogen zijn maja .. het is nu niet zo.
 

Cordoba

Forumguru
@leon-cupra Kleur vanwege de inruilwaarde vind ik niet zo'n issue, grootste voordeel van een veel voorkomende kleur, is dat je indien nodig/gewenst onderdelen op de sloop in kleur kunt zoeken bij schade en/of modificatie. (denk aan spoilers, sportbumpers enz.)

Het beperkte 4x4 heeft naar mijn idee nog een oorzaak: de uitstoot (brandstofverbruik) die bij een 4x4 aanzienlijk hoger ligt. Zelfs bij een auto die normaal 2-wiel-aangedreven is, en pas in bijzondere omstandigheden de 4WD inschakelt, is er extra verbruik door het extra aandrijvingsstuk.
 
Bovenaan Onderaan