(te?) snel oplopende koelwatertemperatuur.

van_der_P

Senior Member
Dat is toch ook raar de ene keer werkt het wel goed de andere keer niet. Zou het de maken kunnen hebben met een storing in de circulatie van de koelvloeistof. Die de ene keer wel goed rondgepompt wordt en de andere keer om de een of andere reden niet. Controleer eens door aan de waterslangen te voelen of deze gelijkmatig warm worden.
 

jellejawa

Nieuw lid
Beetje raar misschien, maar onze Roomster van 2008 heeft geen koelwater temp. meter. Zou ik wel willen, want deze wordt soms erg heet in file en als het goed warm is buiten.
 

Cordoba

Forumguru
Geen olietemperatuur ok, maar geen koelwatertemperatuurmetertje?? Ik heb ooit een auto gehad, die dat inderdaad niet had, maar dat was ook de goedkoopste uitvoering van de Golf D uit 1979.
 

Cordoba

Forumguru
@CaptainHook: ik heb wel eens verhalen gelezen dat het metertje op het dashboard gemanipuleerd wordt door de ECU, omdat men anders te veel vragen zou krijgen van mensen die echt geen benul van techniek hebben. (vragen in de trant van: 'choke' is uitgeschakeld, maar de temperatuurmeter geeft aan dat de motor nog koud is). Misschien dat je wat over de werkelijke temperatuur en de aanwijzing kunt vinden, ik heb overigens begrepen van mensen met Vagcom, dat je op die manier wel de echte temperatuur kunt loggen. Wat je ook kunt checken is, of de temperatuursensor en de stekkeraansluiting daarvan in orde is, andere optie is dat de fout in het dashboard zit (slecht contact, slechte soldering ofzo).
 
Ongeveer bij de 51 begint de koelwater indicator los te komen om bij de 65 ongeveer op 90 graden te staan op de dashboard aanwijzing. Zeker als je zuinig aan doet gaat de water temperatuur feitelijk gelijk met de olie temperatuur naar boven. En fluctueert deze ook meer als de kachel wordt gebruikt of niet etc.
 

EdK

Forumguru
Zeker als je zuinig aan doet gaat de water temperatuur feitelijk gelijk met de olie temperatuur naar boven..

Bedoel je hiermee dat beide temperaturen in graden gelijk oplopen ??
Wel als dat zo bij jou is dan mag je zeker wel naar de dealer want dan is er echt iets niet goed in je wagen
De koelvloeistof is in max 5 min op temperatuur maar je olie is echt pas met een kwartier op de juiste temperatuur !
Dus weet niet waar of wat je met je uitspraak bedoeld ?
 

jellejawa

Nieuw lid
Geen olietemperatuur ok, maar geen koelwatertemperatuurmetertje?? Ik heb ooit een auto gehad, die dat inderdaad niet had, maar dat was ook de goedkoopste uitvoering van de Golf D uit 1979.

Volgens de dealer hebben de nieuwe auto''s die niet meer. Vond het wel raar, had dat nog nooit meegemaakt. Of zit de meter ergens digitaal verstopt acher het rechterhandeltje? Wie weet het antwoord?
 
@EdK precies. En nee hoor alles is in orde. Gelukkig wordt het koelwater gebruikt om de olie op te warmen en af te koelen. En zal de warme olie ook het water opwarmen (of olie koelen) wanneer de gevraagde warmte in het passengier gedeelte hoog is.
Bij de 1.2 tdi kan het lang duren voor hij op temperatuur is. Zeker als je ook nog je kachel gaat gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan