Te klein reservewiel een probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Greenliner

Senior Member
Hoi,

Mijn reservewiel (205/55/16) is kleiner dan mijn 4 gewone wielen (225/50/17) . Nu heb ik gelukkig nog nooit een lekke band gehad maar ivm een reis met de caravan naar Griekenland is een reservewiel wel belangrijk. Kun je een wiel tijdelijk vervangen door een kleiner exemplaar? Kan dit bv. wel op de achteras maar niet op de vooras? Natuurlijk kan ik ook een 17 inch reservewiel meenemen maar dat past niet in de ruimte voor het reservewiel. Het reservewiel van de caravan heb ik ook al achterin liggen en dat is ook een 17 inch. Er blijft dan weinig ruimte over voor hagelslag, pindakaas, aardappelen en Dreft.
 

hemi24

Forumguru
17 inch onder je caravan?

wat jij hebt is een tijdelijk reservewiel en dat is niet bedoeld om enkele honderden kilometers mee te rijden...
 

leon-cupra

Forumguru
Zolang de hoogte band+velg hetzelfde blijft is dit geen probleem. Lijkt mij in dit geval geen probleem.
 

leon-cupra

Forumguru
wat jij hebt is een tijdelijk reservewiel en dat is niet bedoeld om enkele honderden kilometers mee te rijden...
Dat is geen tijdelijk reservewiel. TS heeft een volwaardig reservewiel. Zie maar naar de maten van de band.
Dit is een tijdelijk reservewiel en niet bedoeld om 100den kms mee te rijden, een "thuiskommerke" zoals we in BE zeggen.
$_84.JPG
 

hemi24

Forumguru
Zolang de hoogte band+velg hetzelfde blijft is dit geen probleem. Lijkt mij in dit geval geen probleem.

volgens mij zit er bijna 3 cm verschil in diameter tussen beide maten?

dat iets als “volwaardig” verkocht wordt betekent nog niet dat dit het technisch ook is...
 

Antera

Donateur
Als er te veel verschil in zit zal de ABS daar problemen mee hebben vrees ik vanwege een afwijkende afrolomtrek en dan denkend dat er een lekke band onder zit
 

leon-cupra

Forumguru
volgens mij zit er bijna 3 cm verschil in diameter tussen beide maten?

dat iets als “volwaardig” verkocht wordt betekent nog niet dat dit het technisch ook is...
De 16" heeft een correcte bandenmaat en is technisch in orde. Er liggen gewoon "verkeerde" banden op de 17". Volgens een bandenconfigurator dient er voor een 17" een 225/45 op te liggen en geen 225/50.
 

Greenliner

Senior Member
Dat is inderdaad aan de orde. Ik heb 225/50/17 genomen omdat deze de wielkasten mooier vullen en ze comfortabeler rijden.

@hemi24: op de caravan zit 215/55/17 (Knaus). Die past niet onder de caravan.
 

Desperado

Forumguru
Persoonlijk zou ik het reservewiel van de caravan in de caravan leggen maar dat terzijde.
Een reservewiel is m.i altijd voor tijdelijk tenzij het exact hetzelfde wiel en bandcombinatie is als wat er onder de auto zit.
 

leon-cupra

Forumguru
Dus zit je nu met een reservewiel waarmee je best gewoon naar de eerste beste bandenboer kan gaan bij panne.
 

Twardt

Lid
Volgens mij is het geen probleem. Je zal misschien een melding krijgen omdat de omtrek niet gelijk is, maar je kan er prima me rijden. En anders zal het in ieder geval prima voldoen om onderweg een bandenboer op te zoeken om je kapotte band te repareren of te vervangen.
 

hemi24

Forumguru
De 16" heeft een correcte bandenmaat en is technisch in orde. Er liggen gewoon "verkeerde" banden op de 17". Volgens een bandenconfigurator dient er voor een 17" een 225/45 op te liggen en geen 225/50.

Je hebt helemaal gelijk, ik dacht dat het een S3 was; mijn fout...


Dat is inderdaad aan de orde. Ik heb 225/50/17 genomen omdat deze de wielkasten mooier vullen en ze comfortabeler rijden.

Toen kwam de aap uit de spreekwoordelijke mouw...
 

EdK

Forumguru
Bij de roomster reed ik ook met een reserve wiel dat 1 of 2 inch kleiner was.
En kreeg in de middle off nowhere een klapband links voor.
Gewoon de reserveband erop gegooid en met gepaste snelheid doorgereden naar overnachtings locatie ( 150Km verder )
En dit was goed te doen, alleen je moet je aanpassen aan de situatie en geen 120 gaan rijden...
De dag erop een bandenboer gezocht en daar hij geen conti had ( Norway) heb ik beide banden moeten vervangen voor.
En reservewiel werd netjes gedemonteerd en in de banden /vleg was machine gedaan en schoon in de wagen gelegd.
Tsja het was even slikken want Norway is duur en ook met banden....
 

Highway

Forumguru
Dacht dat 16 inch minimaal is voor de S2, anders past je velg niet meer over je remklauw heen voor.
 

Chrisjemol

Forumguru
ik heb standaard 16" op de superb en is gewoon volwaardig
op en neer italie met de caravan erachter geen probleem
 

Renkie

Forumguru
Hoi,

Mijn reservewiel (205/55/16) is kleiner dan mijn 4 gewone wielen (225/50/17) . Nu heb ik gelukkig nog nooit een lekke band gehad maar ivm een reis met de caravan naar Griekenland is een reservewiel wel belangrijk. Kun je een wiel tijdelijk vervangen door een kleiner exemplaar? Kan dit bv. wel op de achteras maar niet op de vooras? ..............

Ja dat is inderdaad een probleem. Een dergelijk reservewiel moet je in ieder geval nooit op 1 van de voorwielen plaatsen. Daarnaast kun je wat rare dingen met ABS etc krijgen zoals hier al stond als je het wiel als 1 van de achterwielen plaatst.
Maar ga je zo'n wiel voor plaatsen en flink rijden met een caravan dan sloop je wel degelijk je differentieel. Beste oplossing, als het past, is een identiek wiel in de auto mee.

En lang niet iedereen denkt er over na, en veel mensen vinden het onzin. Maar ik heb het ook zo gedaan.

Zie ook deze link om te vergelijken:
https://tiresize.com/calculator/

En mijn zoektocht:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/exacte-maten-volwaardig-reservewiel-superb3.31274/

Natuurlijk zul je ook omtrekverschil krijgen als je een band met volledig profiel vervangt voor 1 met nog maar 2mm. Maar dat is lang niet zo extreem als het verschil wat je nu hebt. Ook moet je soms wat zoeken tussen bandenmaten met 16 vs 17 inch, maar verbeteren t.o.v. wat je nu hebt zou zeker moeten lukken.

Zoals je kunt lezen heb ik nog wel een 16" wiel te koop. Nu is dat nog steeds een minimaal verschil maar het is al een stuk kleiner.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Greenliner

Senior Member
Dan toch maar een 17 inch reservewiel meenemen. Je moet ook maar afwachten of je onderweg precies de band van je keuze kan krijgen of dat deze besteld moet worden. Het caravanwiel moet achterin omdat de disselklep door een fietsendrager niet open kan als daar fietsen op staan. De caravan tllt zichzelf op, die hoef je niet te krikken bij een lekke band. Dure optie dus ik moet nog heeel lang door met deze auto. Bedankt voor alle overwegingen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan