Te grote banden, kan dat kwaad?

Greenliner

Senior Member
Hoi. Omdat 16 inch velgen wat ielig oogden in de wielkasten kocht ik 17 inch. Hier zitten 225/45/17 banden op maar qua omtrek schelen deze nauwelijks met de 16 inch. Nu heb ik dus grotere velgen met plattere banden. Slim plan: een maatje grotere banden nemen. Dat wordt dan 225/50/17. Kan dit of is dit vragen om problemen? Mvg.
 

Jewepe

Forumguru
@Greenliner
Grote problemen krijg je niet. De auto komt plm. 1 cm hoger te staan en dat veroorzaakt volgens mij geen problemen. De wielkast kan dat makkelijk hebben.

Je teller gaat inderdaad wat afwijken zoals @Horkje al aangaf. De snelheidsmeter zal zo'n 3,5% minder aan gaan geven. Echter, aangezien de gemiddelde teller zo'n 5% naar boven afwijkt wordt de snelheidsaanduiding eigenlijk nauwkeuriger. Een bijkomend voordeeltje dus :-).
 

haassie

Forumguru
Heb dit weleens gehad met een swift 1.3 waarbij de omloop te groot was....dus grotere velg maar geen lagere band. idd afwijking op de teller. Windje mee ging het allemaal wat makkelijker als windje tegen. Auto moest gewoon meer vermogen leveren wat de motor niet had....
 

turboturbo

Forumguru
In aanvulling op @haassie 's post:

Houd er rekening mee dat met een grotere wiel omtrek je de optimalisering van de versnellingsbak verhoudingen / het vermogen frustreert. De motor moet meer moeite doen om de auto te versnellen. Dit kan resulteren in een hoger gemiddeld verbruik en tragere acceleratie.

Je moet het zo zien, het is net alsof je een aanpassing doet aan de versnellingsbak (een paar procent minder vertraging per 'versnelling') De overbrenging wordt iets zwaarder. Als je op je fiets te vroeg opschakelt moet je ook meer kracht leveren om toch de gevraagde versnelling of snelheid te krijgen....

Het toerental bij cruisesnelheid zal iets afnemen, of dat resulteert in lager verbruik durf ik niet te zeggen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het toerental bij cruisesnelheid zal iets afnemen, of dat resulteert in lager verbruik durf ik niet te zeggen.
Dat was destijds wel de gedachte achter de 4+E versnellingsbakken, waarbij de 5e als een soort overdrive fungeerde boven de tot die tijd gangbare 4-versnellingsbak. Moeilijk te zeggen of dat nou werkte of niet, de normale 5-bak kwam er al snel overheen.
 

Greenliner

Senior Member
@HarrieSkoda: handige tabel, bedankt!

Verlagen wil ik niet, het is een Greenline die al wat lager is. Met aanhanger zakt hij al behoorlijk door.

Alle verzetten worden langer inderdaad en dat zou met de caravan erachter kunnen betekenen dat het vijfde verzet minder vaak bruikbaar wordt. Solo zal dat geen problemen geven. De tellerafwijking is waarschijnlijk een voordeel, wat minder lichtende medeweggebruikers achter me als ik probeer 1 op 26 te rijden met 80 km/u.....
 

andrehj

Forumguru
225/50R17 is een maat die men vooral in Engeland best vaak op S2's monteert. Lopen meerdere topics over op Briskoda.
Past prima op een gewoon onderstel (je gebruik immers rondom precies de ruimte die bij een 205/55R16 voor de sneeuwkettingen is bedoeld), ik weet niet of dat ook voor een Greenline geldt, die immers licht verlaagd is.
Gevolgen zijn:
  • Je verhoogt de auto ca 10 mm
  • Afwijking snelheidsmeter gaat richting nul.
  • Je kilometerteller registreert minder kilometers dan je daadwerkelijk aflegt.
  • Je (schijnbare) verbruik stijgt dus.
  • Je banden zijn duurder.
  • Je bent minder gevoelig voor stoeprandschade en "potholes".
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Blijkbaar is het inderdaad nog vroeg, want 5% van 225 is om precies te zijn 11.25mm. Maar omdat er verschil zit tussen banden onderling en bovendien de ene band wat verder versleten is dan de andere had ik dit even afgerond naar ongeveer 10mm...
 

Greenliner

Senior Member
@andrehj,

Bedankt voor de tip!

Inmiddels zitten ze erop en het past prima.
Het ziet er ook keurig uit.
Ik heb gekozen voor stille banden (Michelin Primacy 4) en dat scheelt enorm in geluid ten opzichte van de Continentals die er op zaten.
Verder zijn er wat rubbers vernieuwd in de voortrein waardoor hij veel koersvaster is geworden.
Het is echt een "voiture" geworden.
 

Cordoba

Forumguru

Dat is een scheve vergelijking, omdat de Conti's (naar ik aanneem) veel minder profieldiepte over hadden, dan de nieuwe banden nu. Iedere band gaat meer lawaai maken, naarmate de profieldiepte minder wordt (dat heeft te maken met het samendrukken van de lucht onder de band, bij minder profiel krijg je als het waren een grotere compressieverhouding, dus meer kabaal). Ik heb niet gekeken naar het geluid dat opgegeven wordt voor de banden die je had en de nieuwe die je gekozen hebt, maar in de praktijk blijkt dat de opgegeven geluidswaarden van banden niet altijd even goed kloppen.
 

Greenliner

Senior Member
@andrehj,

Ik ga het dit weekend proberen maar ben er niet zo goed in, beetje digibetisch....

De nieuwe banden zijn echt stukken stiller dan de Conti's die er op zaten. Die zijn nog keurig en vrij nieuw. Het rubber daarvan is waarschijnlijk harder waardoor ze meer " zingen". Ze gaan heel lang mee maar in combinatie met de povere isolatie van de Skoda's wordt het echt lawaaiig binnen. Met de Michelins hoor je alleen de wind een beetje om de spiegels en de dakrails, gewoon Superb.
 
Bovenaan Onderaan