TDi greenline loopt op 2 pitten?

Sjappo

Nieuw lid
Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier op het forum. Lid geworden omdat ik met een hardnekkig en slepend probleem zit waar twee garagehouders, een Skoda en een Vakgarage, hun brein al op gebroken hebben.

EDIT: mijn auto: Skoda Fabia Combi 1.2 TDi Ecoline.

De TL;DR versie: soms gaat het voorgloeilampje knipperen. Soms gaat ook het motormanagementlampje aan. Soms valt het start-stop-systeem daardoor uit en start hij even niet meer. Soms loopt hij plots op 2 cilinders. Uit- en aanzetten helpt.

Enig idee wat dat kan zijn? Ik vond iets over het koppelstuk van de interkoeler in een ander topic? Maar die klachten waren anders.

Het hele verhaal:
ca. 2 jaar geleden kreeg ik de klachten voor het eerst. Soms ging het voorgloeilampje knipperen. Verder geen merkbare gevolgen tijdens het rijden, behalve dat het start-stop-systeem dan niet meer werkte. De auto uit en weer aan zetten loste het euvel op hoewel soms de auto pas na een paar minuten weer startte.
Na een heel aantal keren die storing ging ook het motormanagementlanpje branden.

De auto is naar de dealer gebracht. Die hebben eerst een startrelais vervangen. Daarna signaleerde die een storing in de inspuitmodule van de tweede cilinder. Die module is vervangen. Maar een paar dagen later weer storing. Toen is de kabelboom gecontroleerd (geen breuk gevonden) en een stekker vervangen. Toen leek het opgelost.

Daarna een jaar lang af en toe de storing, bij de dealer opmerkingen over gemaakt. Maar dan kreeg ik geen reactie of de reactie dat ze niet konden vinden. Geen geregistreerde storing. Ik heb het er bij laten zitten, er was mee te leven totdat de auto plots slechter liep.

Bij een vakgarage geweest. Die signaleerde een defect startrelais, wat is vervangen. Ik was inmiddels vergeten dat de dealer zo ook was begonnen. Toen ook hij over de inspuitmodule van cilinder 2 begon ging bij mij een lampje branden. De vakgarage is verder gaan zoeken, heeft de kabelboom gecontroleerd, maar kon niets vinden. Ik heb de auto daar neergezet met de motor draaiend in storing, maar ook toen zagen of vodnen ze niets.

Ik krijg nu zeer geregeld het voorgloeilampje en motormanagementlampje. Heel regelmatig loopt hij dan ook op 2 cilinders. Bij uitaccelereren op vol vermogen houdt de auto soms even in rond de 3000-3500 toeren. En een keer, net na de hele onderzoeksbeurt bij de vakgarage, was het net op de turbo niet opspoelde, dat ging na 500 m weg.

Zo, een heel verhaal. Iemand tips?
 
Laatst bewerkt:

Yeti2015

Forumguru
ik weet zo niet wat voor motor er in je auto zit.
Maal als dit een pompverstuiver is zou ik toch de kabelboom naar de verstuivers vervangen.
Bij deze kabelboom kan je niet zien of hij slecht is.
En is ook bijna niet door te meten.
 

piair1982

Forumguru
Mijn zwager heeft dit gehad bij zijn greenline. 1 hele Brandstofinjector moest vervangen worden. helaas duur grapje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

piair1982

Forumguru
brandstofverstuiver was defect op 1 cilinder. herstel kosten +/- 800 euro

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

Sjappo

Nieuw lid
ik weet zo niet wat voor motor er in je auto zit.
Maal als dit een pompverstuiver is zou ik toch de kabelboom naar de verstuivers vervangen.
Bij deze kabelboom kan je niet zien of hij slecht is.
En is ook bijna niet door te meten.
Oeps. Mijn auto is een Skoda Fabia 1.2 TDi Ecoline.

Heel de kabelboom vervangen. Hmm, ok, kan. Dank voor de suggestie.

brandstofverstuiver was defect op 1 cilinder. herstel kosten +/- 800 euro

Balen dat. Maar dat is dus al gedaan, twee jaar geleden. Een week later hetzelfde euvel en toen is nog een stekker vervangen. Ik ga er van uit dat de verstuiver goed is.

In overleg met de Vakgarage gaan we de ECU vervangen door een ander exemplaar. Ik zal hem meteen een kabelboom laten meenemen.

De foutcode weet ik niet maar het kwam er op neer dat er geen contact/verbinding was met de inspuiter van de 2e cilinder. Het vreemde was dat als de kabel van de tweede cilinder werd losgetrokken de motor toch anders ging lopen. Weirdness.
 

Sjappo

Nieuw lid
Update:

De Vakgarage reageerde me niet snel genoeg. Zelf maar weer internet en de telefoon ingeklommen. Blijkbaar gaat die ECU bijna nooit stuk, dus de kans dat het dat blijkt te zijn is klein. Daarbij kon de Vakgarage geen goede gebruikte vervanging vinden.

Op zoek naar een diagnose wat rond gebeld.

Ik heb VAG techniek in Nuenen gebeld maar die hadden geen tijd. Die wisten mee te vertellen dat a) de ECU nooit stuk gaat, b) dit geen EGR probleem was en c) men verstuivers altijd per drie moest vervangen. Hmm.

Daarna JP car techniek in Veldhoven gebeld. Die had wel tijd voor een diagnose. Daar aan de computer gehangen en hij zag het volgende:
- de inspuitdruk was erg hoog en fluctueerde.
- de inspuitdruk liep te snel terug als het contact werd uit gezet.
- de correctiewaarden van de verschillen inspuitmodules liepen erg uiteen en fluctueerden ook.
- je kon een (zacht) gesis horen als je bij het bestuurdersportier stond.

De conclusie was dat er een lek zat in het brandstofsysteem.

Dat ga ik door de Vakgarage laten uitzoeken. Ben benieuwd.
 
Bovenaan Onderaan