Tankvlotter met humor? (1.4 TSI CAXA)

Rutger0706

Senior Member
Goeienavond allemaal,

Wellicht heeft iemand een antwoord of ideeën bij het volgende. Zo niet, volgende week rij ik sowieso even langs mijn onderhoudsadres, dus zo veel bloed loopt er niet uit.. :)

Afgelopen zondagnacht vanuit NL naar de alpen in Zwitserland gestuurd. Met een volle tank weggereden en toen de boordcomputer aangaf nog 80 km te kunnen een tankstation opgezocht voor 49,xx liter heerlijke Aral octaan 102. Wat zal dat gesmaakt hebben!

Vooraf moet ik opmerken dat de benzinemeter in het tellerhuis (die met de naald ja..:) altijd retestrak aangeeft hoelaat het is met de hoeveelheid peut die er nog in zit. Vol is dus ook op de meter altijd echt vol, zoals direct na het tanken altijd te zien is. Na de 49,xx liter verse brandstof en het feit dat ik de boel vol gegooid had, had ik dus ook verwacht dat ik dit op die manier zou terugzien op de meter. Met nog 80 km actieradius te gaan zoals vlak voor het tanken op de boordcomputer stond kan de hoeveelheid van 49,xx L kloppen met de tankinhoud van 55L (Voor de nieuwsgierigen die stellen dat dat zuiniger moet kunnen.. Ik rij wat steviger door in Duitsland...).

Dat viel dus even tegen... De meter gaf aan voor 3/4 vol te zitten. Daarbij had de boordcomputer uitgerekend dat ik 460 km verderop weer zou moeten tanken. Nu is die actieradius in de boordcomputer flink gevoelig voor rijomstandigheden en past zich makkelijk aan, maar de eigenlijke benzinemeter op 3/4 vond ik ronduit vreemd in de wetenschap dat ik volgetankt was. Daar bleef het niet bij, want de meter zelf begon vervolgens, al was het op zijn dooie gemak, tijdens het rijden tóch op te lopen naar volle toestand. Om vervolgens naarmate de rit vorderde logischerwijs weer met de naald terug richting halfvolle toestand te bewegen.

Normaalgesproken ben ik gewend direct na het voltanken ook op de meter een volle tank te zien, en heb ik dit eenmalige ‘gejojo’ nog niet eerder opgemerkt.

Iemand een idee of dit een probleem is en zo ja waar het hem dan in kan zitten? Verderest moet ik het vermelden.. Het is en blijft een topauto! Wat een fantastisch fijn apparaat om er mee deze kant op te cruisen. Het kan natuurlijk altijd beter, maar respect voor de (TSI)techniek betaalt zich voor mijn gevoel tot nu toe echt voldoende terug in rijplezier.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb wel eens een auto gehad, waarbij de meter na het tanken ook altijd wat trager naar 'vol' ging. Destijds in de garage wel eens gevraagd, en dat zou komen doordat het tanksignaal 'gefilterd' wordt, zodat de meter niet bij iedere bocht of bij afremmen/optrekken, op en neer jojoot.

Mijn vermoeden is dat in dit geval een beetje hetzelfde aan de hand is. Dat lijkt vreemd omdat ie dat voorheen niet deed, maar ik vermoed dat er een probleem zit in het elektronisch filter dat de pieken/dalen moet filteren. Ik gok dat het stukje electronica op de printplaat bij het instrumentenbord zit, en dat er iets is van een breukje in een lijn op de printplaat, of een slechte soldering van een component. Ik zou voorlopig het hele dash even kritisch bekijken of je meer afwijkingen ziet (bijv. deel van de meters niet goed verlicht). Dat kan helpen voor een specialist om snel de juiste locatie van het probleem te vinden.
 

Rutger0706

Senior Member
Ik heb wel eens een auto gehad, waarbij de meter na het tanken ook altijd wat trager naar 'vol' ging. Destijds in de garage wel eens gevraagd, en dat zou komen doordat het tanksignaal 'gefilterd' wordt, zodat de meter niet bij iedere bocht of bij afremmen/optrekken, op en neer jojoot.

Mijn vermoeden is dat in dit geval een beetje hetzelfde aan de hand is. Dat lijkt vreemd omdat ie dat voorheen niet deed, maar ik vermoed dat er een probleem zit in het elektronisch filter dat de pieken/dalen moet filteren. Ik gok dat het stukje electronica op de printplaat bij het instrumentenbord zit, en dat er iets is van een breukje in een lijn op de printplaat, of een slechte soldering van een component. Ik zou voorlopig het hele dash even kritisch bekijken of je meer afwijkingen ziet (bijv. deel van de meters niet goed verlicht). Dat kan helpen voor een specialist om snel de juiste locatie van het probleem te vinden.

Laatste 300-400 km specifiek op gelet. Nergens anders afwijkingen of andere noemenswaardigheden waargenomen. Alles doet het verder naar behoren. Ik hou het ook de terugweg komend weekend goed in de gaten.

Ik hoorde pas van een andere O2 bezitter dat hij tijdens het tanken de motor eens had laten draaien en daarbij de meter keurig netjes vol zag lopen naar vol. Zelf nog nooit bij stilgestaan en eigenlijk de boel gewoon altijd uit gezet. Zou dat nog invloed kunnen hebben?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb dat af en toe ook dan denk ik de auto volgetankt te hebben en dan staat de wijzer op 3/4. Het lijkt wel met lucht in de tank te maken te hebben. Alsof er lucht inzit die ervoor zorgt dat de tank niet echt volgetankt kan worden.
 

Rutger0706

Senior Member
Ik heb dat af en toe ook dan denk ik de auto volgetankt te hebben en dan staat de wijzer op 3/4. Het lijkt wel met lucht in de tank te maken te hebben. Alsof er lucht inzit die ervoor zorgt dat de tank niet echt volgetankt kan worden.

Ik snap wat je bedoelt, maar gezien de hoeveelheid liters die ik getankt heb is dat onlogisch is zou je zeggen dat de boel echt vol gezeten moet hebben.
 

turboturbo

Forumguru
Soms heb je dat het vulpistool een bepaalde vorm heeft waardoor hij eerder af slaat dan je meest gewend bent. Dan kan het bijvoorbeeld zijn het pistool net in een bocht zit waarbij er niet genoeg liters per minuut doorheen kan stromen. Even de hendel half ingetrokken houden of het pistool net even 4 cm terug trekken kan dit verhelpen. Maargoed je komt waarschijnlijk niet meer terug bij dat precieze tankstation.
 

Rutger0706

Senior Member
Soms heb je dat het vulpistool een bepaalde vorm heeft waardoor hij eerder af slaat dan je meest gewend bent. Dan kan het bijvoorbeeld zijn het pistool net in een bocht zit waarbij er niet genoeg liters per minuut doorheen kan stromen. Even de hendel half ingetrokken houden of het pistool net even 4 cm terug trekken kan dit verhelpen. Maargoed je komt waarschijnlijk niet meer terug bij dat precieze tankstation.

Snap je gedachtengang. Toch blijf ik het in dat scenario vreemd vinden dat er 49,xx L in verdwijnt bij nog 80 km actieradius. Met een tankinhoud van 55L bij de Octavia is die 5 a 6 liter precies die resterende 80 km. In die zin klopt de boordcomputer dus en zou ik met 49,xx liter toch echt compleet vol getankt moeten zijn. Dat de naaldmeter daar dus anders over denkt en 3/4 aangeeft en vervolgens langzaam oploopt naar vol tijdens het rijden is vreemd en mij nog niet eerder gebeurd.
 

turboturbo

Forumguru
Ik volg je redenering. Als die zou kloppen dan zou bij 0 actieradius de auto daadwerkelijk stil komen te vallen.

In de praktijk is dat - naar wat ik oa hier wel eens lees - vaak niet zo. En wordt dan pas de reserve aangesproken. Kan iemand dat bevestigen? En zou je als je nog even door rijdt met 0 actieradius dus meer dan 55L kunnen tanken (bijv 57 of 58 liter)

Maar nogmaals, ik doe nu maar een gooi in de lucht gebaseerd op wat ik hier zoal eens lees. Geen idee of het klopt.

Desalniettemin ik ben met je eens dat het niet klopt zoals het naaldje zich gedraagt. Want bij mijn O1 zakt het naaldje na volledig aftanken pas vanaf uiterst rechts (vol) na ruim 200km... De schaalverdeling van het naaldje lijkt meer als volgt ingedeeld: op 2/3 is de tank half vol en en op 1/3 zit er nog een kwart in. Het eerste kwart (van de tankinhoud) blijft de naald stil staan op 'vol'.

Wat ik maar probeer te zeggen :) is dat als ik de tank voor 3/4 zou vullen, dan gaat de naald dus alsnog helemaal rechts (vol) staan en zakt dan iets eerder ipv pas na 200 km.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ik volg je redenering. Als die zou kloppen dan zou bij 0 actieradius de auto daadwerkelijk stil komen te vallen.
Volgens mij (en degene die mij de auto heeft verkocht, ruim 6.5 jaar geleden) is dat bij de O2 (1.6TDi) inderdaad zo. De "reserve" wordt meegeteld bij de actieradius, dus 0km is echt leeg. Ik denk dat verkoper gelijk had omdat ik er regelmatig rond de 50 liter bij kan tanken, terwijl de actieadius aangegeven op de BC dan altijd nog ruim meer dan 100km is, ik rij een tank nooit helemaal leeg. Het waarschuwingslampje gaat bij mij aan bij een resterende actieradius van rond de 150km.

Op grond van dit forum heb ik wel het idee dat dit alleen voor de O2 geldt, niet voor de O3. Overigens staat bij mij de naald na het voltanken altijd netjes op vol, het probleem van de topicstarter heb ik nog nooit gezien.
 

Horkje

Forumguru
....een tankstation opgezocht voor 49,xx liter heerlijke Aral octaan 102. Wat zal dat gesmaakt hebben!

Ja hallo, dan snap ik het ook wel hoor...

Als ze thuis een normaal prakkie voor hun neus hebben is het vaak al snel veels te veel. Ik zit vol. Staat er echter een vol bord patat, dan is het bij voorbaat al te weinig. Ik heb niet genoeg.

Jouw Skoda heeft inderdaad gewoon aangegeven dat ze wel pap lust van die 102 :deuk:
 

Rutger0706

Senior Member
Desalniettemin ik ben met je eens dat het niet klopt zoals het naaldje zich gedraagt. Want bij mijn O1 zakt het naaldje na volledig aftanken pas vanaf uiterst rechts (vol) na ruim 200km... De schaalverdeling van het naaldje lijkt meer als volgt ingedeeld: op 2/3 is de tank half vol en en op 1/3 zit er nog een kwart in. Het eerste kwart (van de tankinhoud) blijft de naald stil staan op 'vol'.

Dat heb ik normaalgesproken ook. Onder normale omstandigheden komt de naald pas laat los van 'vol' nadat je volgetankt hebt.

Inmiddels 2 tanks verder en daarbij gedroeg de naald zich direct weer als voorheen, en gaf dus direct aan gewoon weer vol te zijn.
 
Bovenaan Onderaan