Rutger0706
Senior Member
Goeienavond allemaal,
Wellicht heeft iemand een antwoord of ideeën bij het volgende. Zo niet, volgende week rij ik sowieso even langs mijn onderhoudsadres, dus zo veel bloed loopt er niet uit..
Afgelopen zondagnacht vanuit NL naar de alpen in Zwitserland gestuurd. Met een volle tank weggereden en toen de boordcomputer aangaf nog 80 km te kunnen een tankstation opgezocht voor 49,xx liter heerlijke Aral octaan 102. Wat zal dat gesmaakt hebben!
Vooraf moet ik opmerken dat de benzinemeter in het tellerhuis (die met de naald ja.. altijd retestrak aangeeft hoelaat het is met de hoeveelheid peut die er nog in zit. Vol is dus ook op de meter altijd echt vol, zoals direct na het tanken altijd te zien is. Na de 49,xx liter verse brandstof en het feit dat ik de boel vol gegooid had, had ik dus ook verwacht dat ik dit op die manier zou terugzien op de meter. Met nog 80 km actieradius te gaan zoals vlak voor het tanken op de boordcomputer stond kan de hoeveelheid van 49,xx L kloppen met de tankinhoud van 55L (Voor de nieuwsgierigen die stellen dat dat zuiniger moet kunnen.. Ik rij wat steviger door in Duitsland...).
Dat viel dus even tegen... De meter gaf aan voor 3/4 vol te zitten. Daarbij had de boordcomputer uitgerekend dat ik 460 km verderop weer zou moeten tanken. Nu is die actieradius in de boordcomputer flink gevoelig voor rijomstandigheden en past zich makkelijk aan, maar de eigenlijke benzinemeter op 3/4 vond ik ronduit vreemd in de wetenschap dat ik volgetankt was. Daar bleef het niet bij, want de meter zelf begon vervolgens, al was het op zijn dooie gemak, tijdens het rijden tóch op te lopen naar volle toestand. Om vervolgens naarmate de rit vorderde logischerwijs weer met de naald terug richting halfvolle toestand te bewegen.
Normaalgesproken ben ik gewend direct na het voltanken ook op de meter een volle tank te zien, en heb ik dit eenmalige ‘gejojo’ nog niet eerder opgemerkt.
Iemand een idee of dit een probleem is en zo ja waar het hem dan in kan zitten? Verderest moet ik het vermelden.. Het is en blijft een topauto! Wat een fantastisch fijn apparaat om er mee deze kant op te cruisen. Het kan natuurlijk altijd beter, maar respect voor de (TSI)techniek betaalt zich voor mijn gevoel tot nu toe echt voldoende terug in rijplezier.
Wellicht heeft iemand een antwoord of ideeën bij het volgende. Zo niet, volgende week rij ik sowieso even langs mijn onderhoudsadres, dus zo veel bloed loopt er niet uit..
Afgelopen zondagnacht vanuit NL naar de alpen in Zwitserland gestuurd. Met een volle tank weggereden en toen de boordcomputer aangaf nog 80 km te kunnen een tankstation opgezocht voor 49,xx liter heerlijke Aral octaan 102. Wat zal dat gesmaakt hebben!
Vooraf moet ik opmerken dat de benzinemeter in het tellerhuis (die met de naald ja.. altijd retestrak aangeeft hoelaat het is met de hoeveelheid peut die er nog in zit. Vol is dus ook op de meter altijd echt vol, zoals direct na het tanken altijd te zien is. Na de 49,xx liter verse brandstof en het feit dat ik de boel vol gegooid had, had ik dus ook verwacht dat ik dit op die manier zou terugzien op de meter. Met nog 80 km actieradius te gaan zoals vlak voor het tanken op de boordcomputer stond kan de hoeveelheid van 49,xx L kloppen met de tankinhoud van 55L (Voor de nieuwsgierigen die stellen dat dat zuiniger moet kunnen.. Ik rij wat steviger door in Duitsland...).
Dat viel dus even tegen... De meter gaf aan voor 3/4 vol te zitten. Daarbij had de boordcomputer uitgerekend dat ik 460 km verderop weer zou moeten tanken. Nu is die actieradius in de boordcomputer flink gevoelig voor rijomstandigheden en past zich makkelijk aan, maar de eigenlijke benzinemeter op 3/4 vond ik ronduit vreemd in de wetenschap dat ik volgetankt was. Daar bleef het niet bij, want de meter zelf begon vervolgens, al was het op zijn dooie gemak, tijdens het rijden tóch op te lopen naar volle toestand. Om vervolgens naarmate de rit vorderde logischerwijs weer met de naald terug richting halfvolle toestand te bewegen.
Normaalgesproken ben ik gewend direct na het voltanken ook op de meter een volle tank te zien, en heb ik dit eenmalige ‘gejojo’ nog niet eerder opgemerkt.
Iemand een idee of dit een probleem is en zo ja waar het hem dan in kan zitten? Verderest moet ik het vermelden.. Het is en blijft een topauto! Wat een fantastisch fijn apparaat om er mee deze kant op te cruisen. Het kan natuurlijk altijd beter, maar respect voor de (TSI)techniek betaalt zich voor mijn gevoel tot nu toe echt voldoende terug in rijplezier.