Tankontluchting benzinetank - Normaal "iets" vacuüm?

Beauri

Forumguru
Al een aantal keren opgemerkt dat bij het losdraaien van de tankdop er een behoorlijk vacuüm in de benzinetank aanwezig is. Meen me te herinneren dat dit in het eerste levensjaar van de auto niet het geval was en het steeds iets erger lijkt te worden.

Bij de dealer langs geweest en gevraagd of het normaal is dat de benzinetank zo goed als vacuüm wordt getrokken, dit omdat er een behoorlijke aanzuiging van lucht plaatsvind als de benzinedop wordt losgedraaid. Het antwoord van de dealer, het is normaal dat er iets vacuüm ontstaat.

Mijn vraag is dan ook of dit bij andere Karoq's ook het geval is - de mijne is van 2019. Ja... en wat is "iets" vacuüm, heb zelf bij de mijne niet het idee dat het "iets" is, maar gewoon behoorlijk veel. Vraag me af of ik mij zorgen moet maken of dat er bij de constructie van de tank rekening mee gehouden is?
 

hemi24

Forumguru
Hoor het zo nu en dan ook bij m’n 2020 Kodiaq; als je de tankdop opendraait hoor je ‘m licht aanzuigen, gevolgd door wat geluiden alsof de tankhals in de tank leegloopt.

Merk niet dat de hoeveelheid die in de tank gaat afneemt, dus de vorm van de tank is nog altijd goed blijkbaar…
 

EdK

Forumguru
Om een tank te vervormen door vacuum moet je deze wel erggggg vacuum trekken hoor.
En dat gaat je zeker met een tank niet zo snel lukken op deze manier.
Heb zelf veel met pompen en vacuum te maken en een vacuum maken en behouden is niet zo erg makkelijk.
Dus vervormen van tank etc, zou me daar geheel geen zorgen om maken.
Maar is/was het niet zo dat we een minuscuul ontluchtingsgaatje in de tankdop zat/zit ?
En die nu juist ervoor zorgt dat al de brandstof uit tank het blok in gaat dat dan door dit gaatje heen de tank weer van lucht werd voorzien !!??
En tsja als dit gaatje verstopt zit door stof in combinatie met brandstof dan zou je dus bovenstaand probleem kunnen krijgen....
 

Cordoba

Forumguru
Benzinetank met inhoud krijg je onmogelijk vacuüm: dan verdampt er zoveel benzine dat het vacuüm vanzelf opgelost wordt, en om een idee te krijgen: ca. 1 liter vloeistof is goed voor 1000 liter gas (beetje afhankelijk van het product, temperatuur en druk), dus om het vacuüm van een 50 liter brandstof op te heffen moet er ongeveer 5 cl brandstof verdampen.

Wat je wel kunt krijgen is onderdruk (lager dan atmosferische druk) door brandstofverbruik, als de beluchting niet in orde is. Door onderdruk in de tank moet de opvoerpomp harder werken (slijtage) en als je de tank bij het tanken tot de rand vult kan er een behoorlijke onderdruk ontstaan. Kijk of je de ontluchting goed open kunt krijgen, en anders de tankdop vernieuwen.
 

ertromp

Forumguru
Heeft helemaal niets met een defecte tankdop te maken. De hele ont en beluchting van de benzinetank gaat vanwege milieu eisen via een koolfilter.
Die zal af en toe zijn druk compenseren en benzinedampen af laten op het inlaat spruitstuk. Er zal gezien het gesloten geheel een klein beetje onderdruk kunnen ontstaan maar dat zal bij goed functionerend koolfilter maar een heel klein beetje kunnen zijn.
Heel vroeger werd er inderdaad via de tankdop ontlucht maar dat is zeker al een jaar of 25 over
 

Canon-Eye

Forumguru
De hele ont en beluchting van de benzinetank gaat vanwege milieu eisen via een koolfilter.
Het ontluchten/afblazen van eventuele overdruk (doordat bv. de brandstof in de tank opwarmt als de auto in de zon staat) zal zeker via het koolfilter moeten om de vluchtige organische stoffen uit het milieu te houden.

Maar het BEluchten van de tank, oftewel het aanzuigen van buitenlucht (meest ter vervanging van het verstookte volume aan brandstof) kan op zichzelf toch geen impact op het milieu hebben, dus waarom zou dat via een filter moeten?
 

ertromp

Forumguru
Tja het beluchten verloopt ook via dat filter. Ze zullen wel ieder risico willen vermijden om een beluchting zo van de tank naar buiten te doen
 

Beauri

Forumguru
Dank voor de antwoorden, hele geruststelling dat ik niet de enige ben met een tank in ademnood;)

Dat ik me zorgen maakte over het vervormen van de tank komt omdat ik op mijn werk heb meegemaakt dat een vrij simpele, niet zelfaanzuigende centrifigaalpomp, het voor elkaar kreeg om een grote(>20m3) dikke stalen tank, waar ze wat aan gewijzigd hadden en bij de wijziging wat over het hoofd hadden gezien, het voor elkaar kreeg om de tank grotendeels te laten ineenzakken en dan sta je toch raar te kijken. Bij de auto zal dat niet zo ver komen omdat je niet door kan blijven rijden als de tank leeg is. Bij de constructie van de tank zal dan ook wel rekening gehouden zijn met de opbouw van de onderdruk en dat de tank hier weerstand aan kan bieden.

Leerzaam geheel:thumbsup:
 

EdK

Forumguru
Maar het vacuüm van een centrifugaal pomp is een stuk hoger.
Wij hebben ook wel gepantserde slangen geheel plat gezogen.
Maar dat vacuüm als je al over vacuüm mag spreken haal je zeker niet in je tank
 

martsp

Lid
Zelf heb ik een probleem dat soms een sterke benzinelucht binnenkomt. Het viel op vooral na een kort en snel te nemen bocht bij inrit en uitrit. Onder de motorkap ook dikwijls benzinelucht. Geen storingsmelding, verbruik ook "normaal" Garage Express service vindt niets, Ook opvallend bij openen tank zuigend geluid. (ooit bij een huurauto in de USA meegemaakt dat de auto niet wilde starten totdat de tankdop werd losgedraaid gevolgd door een vergelijkbaar zuigend geluid) Mijn Karoq start wel altijd (Soms na wat Kessy pogingen) Mijn broer kreeg met zijn Renault Espace stil te staan op een Franse Tolweg t.g.v. een verkreukelde benzinetank hoewel daardoor de meter nogal optimistische waarden aangaf. Dus het lukt wel met een sterke pompje.
 

turboturbo

Forumguru
Blijft toch vreemd dat de ene auto het wel heeft en de ander weer niet (de keren dat ik het gemerkt heb bij auto’s is op 2 vingers te tellen)
 

BLaat78

Nieuw lid
Weet niet of dit hetzelfde probleem is, maar ik heb nu al een paar keer bij het tanken in de Alpen een probleem met tanken gehad. Bij aankomst in de bergen krijg ik er bijna geen benzine in. Het tankpistool denkt dat de tank vol zit en slaat af. Paar dagen later kan ik wel zonder problemen tanken.
Ik denk dat dit ook met ont-/beluchting van de tank te maken heeft. Probleem lijkt trouwens steeds erger te worden.
Heeft iemand ook deze ervaring gehad of weet iemand de oplossing?
Het betreft bij mij een Superb Combi uit 2011, 1.8 benzine motor.
 

Tees

Donateur
Ik heb t ook wel eens met bepaalde vulpistolen dat ie vrijwel meteen afslaat. Mijn oplossing die tot nu toe altijd geholpen heeft is t pistool een stukje draaien in de opening.

Misschien kan je trouwens ook even in de Meet en Greet kijken!
 

eriktv

Forumguru
Ik ken het alleen van mijn ‘95 Nissan Sunny, beide O1’s en de S2 hadden dit nooit. Bij de Sunny was een in de dop geboord gaatje de oplossing. Wellicht niet zo handig als je langs een fietser rijdt die een sigaret in de mond heeft hangen :pieker::pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
als je langs een fietser rijdt
Zolang je niet met je tankdop vlak naast die fietser stil blijft staan op een heel hete windstille dag is de kans behoorlijk klein dat de benzinedampconcentratie ter hoogte van die sigaret de onderste explosiegrens gaat bereiken...
 

Thijs4motion

Forumguru
Ik ken het alleen van mijn ‘95 Nissan Sunny, beide O1’s en de S2 hadden dit nooit. Bij de Sunny was een in de dop geboord gaatje de oplossing. Wellicht niet zo handig als je langs een fietser rijdt die een sigaret in de mond heeft hangen :pieker::pardon:
Er zijn ook bepaalde types (MB oa)
Die hadden juist een lichte overdruk staan op de tank. Dan is een gaatje boren niet zo handig
 
Bovenaan Onderaan