Tankklep niet te openen

WiNaRoAm

Nieuw lid
Stond vandaag aan tankstation en wilde tanken maar tankklepje is niet open te krijgen. Deuren gaan open maar tankklep blijft gesloten.

Alles geprobeerd: terug in slot, terug open, met knopje in deur met en zonder gestart te zijn.

Is dit ook manueel open te krijgen van binnenin?

mvg,

Wim
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb even in de werkplaatshandleiding gekeken, staat verder niets over in, alleen het totaal uitbouwen van de klep.
Ik vrees dat je er van binnenuit bij moet, vanachter de kofferbekleding R.
Rare vraag: misschien auto gewassen en toen het slot vastgevroren? (Althans hier in het oosten sneeuwde en vroor het vanmiddag....)
 

WiNaRoAm

Nieuw lid
Het wassen is 2 weken geleden. En de auto staat altijd binnen zowel hier thuis als op werk.

Ik hoop dat ze me morgen in garage kunnen helpen.
W
 

stijnheidi

Senior Member
heb het laatst ook gehad... De oplossing heb ik niet maar na een paar keer de deuren met de sleutel op en en dicht te doen ging ie bij mij weer open.
 
Inmiddels bij de dealer geweest. Was een hele tour want vanuit de kofferbak moesten er de panelen los gemaakt worden om via een heel klein gaatje te ontgrendelen. Inmiddels weer volgetankt, maar wel een nieuwe afspraak voor een permanente oplossing. Het mechanisme dat de tankklep los moet laten blijft gewoon vast.
 

Joske

Forumguru
Gelukkig al even tijdelijk opgelost, maar toch maar vervelend. Je zou maar eens in het hol van Pluto zitten zonder brandstof omdat je de klep niet open krijgt..
Heb je nog garantie?
 

John O

Nieuw lid
Ik heb even in de werkplaatshandleiding gekeken, staat verder niets over in, alleen het totaal uitbouwen van de klep.
Ik vrees dat je er van binnenuit bij moet, vanachter de kofferbekleding R.
Rare vraag: misschien auto gewassen en toen het slot vastgevroren? (Althans hier in het oosten sneeuwde en vroor het vanmiddag....)
Ik heb het zelfde probleem, maar kan nergens in het boekje vinden op welke zekering de klep is aangesloten. Wie kan mij helpen?
 

paultie

Forumguru
Ik had het laatst ook met de SII. De slot actuator maakte af en toe wat herrie en wilde niet lekker meer open. Heb nu een beetje WD40 erop geknald. Geluid is weg en de actuator gaat weer soepel open. Mocht het weer voorkomen denk ik dat ik een nieuwe actuator bestel.
Volgens mij ook makkelijk zelf te vervangen.(dacht 1 torx schroef te zien.)

Iemand ervaring mee?
 

John O

Nieuw lid
Met technische informatie van Ronnie heb ik de kofferbekleding verwijderd. Een gaatje om de klep te ontgrendelen heb ik niet kunnen vinden, wel de connector waarmee het mechanisme is verbonden. Met een universeelmeter heb ik eerst gemeten of er uberhaubt wel een stuursignaal aanwezig was. Aangezien er bij het openen/sluiten van de portieren een stuursignaal verscheen, moest de oorzaak in het ontgrendelingmechanisme zitten. Vervolgens heb ik het mechanisme op een externe 15v spanningsbron aangesloten. Na telkenmale de polariteit te hebben gewisseld kwam er beweging in en kon ik de klep openen. Nadat ik de stift vanuit het tankkastje met WD40 heb ingespoten en het mechanisme weer op het originele circuit heb aangesloten werkt alles weer vanouds.

Al met al een hele klus maar wel met een bevredigend resultaat.
Forumleden, bedankt voor jullie reacties.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Fabia heeft zo'n tankdop met een slotje, achter een klepje met een uitsparing voor je vinger.
Vond dat eerst eigenlijk wel een beetje een afknapper ("zóóóóó 1974-oliecrisis!") na de O2C.
Voordeel: 't hapert niet... :)
 

Ronnie

Forumguru
Nadat ik de stift vanuit het tankkastje met WD40 heb ingespoten en het mechanisme weer op het originele circuit heb aangesloten werkt alles weer vanouds.

Al met al een hele klus maar wel met een bevredigend resultaat.
Forumleden, bedankt voor jullie reacties.
Mooi dat het gelukt is, echter droogt WD40 ook na een tijdje weer uit en krijg hetzelfde gelazer weer......
Met een kwastje een beetje siliconen of teflonvet eraan strijken werkt voor zeer lange tijd......
 

andrehj

Forumguru
@John O : Goed bezig! Kun je een foto plaatsen van de plek die gesmeerd moet worden? (Met daarbij een pijltje om de precieze plek aan te geven). Dan weet ik waar mijn slot moet smeren, teneinde jouw troubles te voorkomen.
Bedankt alvast! :bloemen:
 

gerwin

Nieuw lid
Tip: denk ook aan het regelmatig doorprikken van het afwateringsgaatje.
Deze zat bij mijn superb uit 2010 volledig verstopt, waardoor water onder de vulopening blijft staan. Bij een beetje vorst vriest vervolgens je tankklep vast.
 
Bovenaan Onderaan