Tankklep is afgebroken. Kan je dit zelf vervangen?

Citigo-Fan

Nieuw lid
Ik heb even een vraag over de tankklep van mijn Skoda Citigo.
Dit ellendige ding is pas afgebroken en dus rest er nu niets anders dan dit ding te vervangen.

Nu kwam ik dit tegen; een Skoda Citigo tankklep die je volgens mij zelf kan installeren:

Weet iemand of je dit er zelf zo even opzet?
De originele tankklep had wel dezelfde kleur als de kleur van de lak van de auto (donker-blauw) dus het zou ideaal zijn als je weer dezelfde kleur tankklep kan terugkrijgen. Maar een zwarte kleur lijkt mij ook meer dan ok. Weet iemand waar ik een donkerblauwe of zwarte Skoda Citigo tankklep kan kopen?
Misschien weet iemand een goede online shop voor dit soort onderdelen?

Citigo-Fan

Nieuw lid
Zou hem origineel kopen gezien de eventuele pasvorm of 2de hands
Bedankt. Weet jij ook waar je dit online het beste kan kopen? Maar ik denk dat een Skoda Citigo tankklep voor elke Skoda Citigo/Seat MII/ Volkswagen UP hetzelfde is. Ik denk dat je geen specifieke pasvorm hebt per uitvoering.

Maggy

Forumguru
check bij autosloperijen, zelf kleurtje er op spuiten. Dochter had het bij haar uppie, die was ( mazzel!) voor 40€ klaar. Gevonden via de onderdelenlijn.
Edit , vervangen is doodsimpel, ff youtube bekijken.
Edit 2, volgens mij zijn ze voor alledrie de merken hetzelfde

SteGo

Donateur
Als je de klep nog hebt zou je hem met een goede 2 componentenlijm ook kunnen lijmen, lijkt me de goedkoopste fix.
Toen ik destijds het hele tankklephuis uit mijn Citigo wilde halen ivm het aanpakken van beginnende roest rond de tankklep-opening vond ik dit wel een nuttige tutorial op YouTube. Het is inderdaad niet heel erg ingewikkeld om dat ding eruit te krijgen.

Citigo-Fan

Nieuw lid
Bedankt allen. Ja ik heb de originele klep nog. Lijmen lijkt mij inderdaad ook wel een goede optie. Maar ik vrees dat dat ding er dan af valt als je erg hard rijdt en de wind er een keer verkeerd op valt. Welke lijm is dan precies aan te raden? 2 componentenlijm wordt genoemd. Maar welke lijm is veilig genoeg? Heeft iemand een link naar welke lijm aan te raden is?

Dat ding gaat er inderdaad wel makkelijk af. De tankklep geheel vervangen lijkt mij een betere optie. Ik ga eens kijken of ik hem ergens kan vinden in dezelfde kleur als de lak van mijn auto.

Kanerr

Forumguru
Nieuwe kost 5 tientjes zo uit mijn hoofd. Is heel makkelijk zelf te doen, had ik destijds ook gedaan op mijn Citigo :)

Erik_NL

Forumguru
In mijn ervaring met een gelijmde tankklep loop je het risico dat hij weer breekt
Het simpelste is inderdaad om via de Onderdelenlijn o.i.d. een gebruikte tankklep in de juiste kleur op de kop te tikken. Keus te over met uitwisselbare Skoda Citigo, Volkswagen Up! en Seat Mii.
Het heeft mij ooit 30-35 € gekost voor mijn VW Passat. Plug & Play.

Citigo-Fan

Nieuw lid
Bedankt allen. Ik heb de oude tankklep inmiddels vervangen met een geheel nieuwe tankklep (ik heb het niet kunnen lijmen). Je klikt dit ding er inderdaad vrij makkelijk op. De kleur van de tankklep is echter niet de lakkleur van mijn auto. Ik wil de tankklep eigenlijk even zwart verven. Weet iemand geschikte verf hiervoor?

Er loopt trouwens een slangetje van de tankklep naar (vermoed ik) de tank zelf. Dit slangetje heb ik ook weer correct kunnen monteren in de tankklep, maar bij mij ziet deze er een beetje verstopt uit. Weet iemand of dit kwaad kan? Is deze ontluchting echt essentieel?

EdK

Forumguru
Even hier kijken en even je kleur code achterhalen
Maar zal ook bij dealer verkrijgbaar zijn vermoed ik zo ! :koffie:

EdK

Forumguru
Ja leuk, alleen IK kan hem niet bestellen ...... dus hoop dat jij het wel kan of om de hoek woont om hem op te halen.... :koffie:

Laatst bewerkt door een moderator:

SteGo

Donateur
Dat slangetje voert het water af dat in de tankklepkom komt te staan wanneer het bijvoorbeeld regent. Dat slangetje loopt gewoon naar beneden en daar loopt het water eruit. Als hij verstopt zit kun je hem gewoon met een beetje druklucht voorzichtig doorblazen.

Citigo-Fan

Nieuw lid
Dat slangetje voert het water af dat in de tankklepkom komt te staan wanneer het bijvoorbeeld regent. Dat slangetje loopt gewoon naar beneden en daar loopt het water eruit. Als hij verstopt zit kun je hem gewoon met een beetje druklucht voorzichtig doorblazen.
Aha ok. Een beetje overbodig ding dan lijkt mij. Maar bij mijn Skoda Citigo zat dat slangetje nog wel ergens op een specifieke plek verbonden met de auto zelf. Volgens mij kan je dat slangetje niet zoals de man in die video hierboven lijkt te doen gewoon willekeurig ergens in de tankklep (in het binnenspatbord) naar beneden laten hangen. Ik vraag mij serieus af of dat slangetje niet toch iets met de ontluchting van de benzine tank te maken heeft. Maar goed als ik het goed begrijp kan ik er geen technische problemen door ondervinden als dit slangetje een beetje verstopt zit.

Bovenaan Onderaan