Tanken S2 - hoe beste vol te krijgen

Highway

Forumguru
S2 1.8 tsi uit 2010 - als ik ga tanken, tank ik tot de pomp af slaat. Daarna probeer ik er nog een beetje extra in te krijgen.

Vervolgens ga ik rijden, en binnen een aantal km zie ik dat de tank naald al van het vol streepje komt. Dacht eerst dat dit normaal was.

Een tijd geleden had ik echter getankt, waarbij ik (flink) meer tijd had genomen het laatste deel van de tank te vullen. Daar ging best nog een aantal liter in. De tank naald bleef ook aanzienlijk langer op vol staan.

Bij een andere auto (was wel diesel) weet ik dat er een klein palletje zat voor de ontluchting, duwde je daar tegenaan tijdens het tanken kon je er nog een aantal liter 'extra' in krijgen.

Heeft er iemand tips hoe je de tank zo vol mogelijk kan krijgen?
 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Meer tijd nemen, zoals de vorige keer? :pieker:

Maar serieus, maken die paar litertjes die je
mogelijk extra er in kunt proppen zoveel uit? Een dagje later tanken misschien...
 

brepus13

Forumguru
Hoeveel liter tank je? Je kunt dan toch een aardige inschatting maken op basis van tank inhoud en resterende km’ers hoeveel erin zou kunnen? Als dit erg afwijkt met waar je daadwerkelijk tankt dan klopt er iets niet.

mijn Porsche doet overigens hetzelfde. Na 20/30km zakt de naald al snel. Het middenstuk duurt gelukkig veel langer waardoor het aan het einde wel klopt :-)

Edit: te vol proppen is ook niet goed en kan schade aan het koolstof filter geven.
 

JeSko

Forumguru
Dat palletje moet toch zowiezo weggeduwd worden om te kunnen tanken? Bij de diesel dan. Ik tank tot hij afslaat, en niet verder, omdat ik eens gelezen heb dat dit nodig is voor de ontluchting? Als je die hals ook nog vol tankt zou dat slecht zijn, vraag me niet waarom. De naald blijft bij mijn S2 1.6tdi fl ook geruime tijd op tjokvol staan na tanken, dat duurt ettelijke kilometers vooraleer de naald effectief begint te zakken.
 
Laatst bewerkt:
Je moet de tank niet proppievol willen hebben. Brandstof kan dan in het EVAP systeem komen en daardoor in storing gaan. Gewoon tanken tot de pomp afslaat, 5 sec wachten vanwege het schuimen, nog een beetje erbij en klaar.
 

CharlesTucker

Forumguru
Dat is zoals ik het ook altijd doe, met een Octavia. Zowel bij m'n voriga O2 (Diesel) als bij m'n huidige O3 (benzine). De naald blijft dan best lang in de hoek staan. De hoeveelheid die er op deze manier in gaat klopt ook altijd met wat ik verwacht. Uit de informatie in de boordcomputer (reseterende actieradius) en de inhoud van je tank kun je redelijk goed inschatten wat er bij zou moeten kunnen. Dat klopt altijd goed, zonder palletjes of zo weg te duwen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kijk uit met het "tot de rand van de tuit" vullen. Bij sommige auto's leidt dat tot vervuiling van het actiefkoolfilter dat is bedoeld om vluchtige organische stoffen af te vangen uit de damp die bij overdruk uit de tank ontsnapt.
Dat filter kostte destijds (bij mijn F2c 1.4mpi, 2002) €225 om te vervangen - zal intussen vast niet goedkoper zijn geworden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik tank tot hij afslaat en rond dan meestal af op de eerstvolgende halve of hele liter. De daaruit voortvloeiende tankverschillen in de registratie worden vanzelf weggenivelleerd in de berekening van het cumulatief-gemiddelde verbruik.
 

CharlesTucker

Forumguru
Je hebt dit al vaker gezegd, en ergens intrigeert het me stiekem wel een beetje, wat is de reden van het afronden? Macht der gewoonte, of heb je een andere reden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Timmer

Donateur
Noem het eigenwijsheid of zo - het gevoel dat-ie toch eigenlijk nét iets te vroeg afslaat... :pardon:
Noem het hoe je wilt, ik doe hetzelfde, ik rond enkel af op de euro ipv de liter :deuk: En als de pomp dan ineens van xx.99 naar yy.01 springt, word ik gek en ga ik dus soms nog eens door tot ik zz.00 heb gehaald :tegek:
 

Tees

Donateur
Haha, dat laatse van een rond bedrag deed ik vroeger ook wel eens. Volgens mij hadden ze bij BP toch ook ooit een actie dat je extra FreeBees kreeg als je een rond bedrag tankte oid?
Tegenwoordig doe ik dat niet al te vaak meer, meestal ben ik blij als ik zsm weer op weg kan, tanken gaat hier meestal tussen de bedrijven door.
 

Highway

Forumguru
:maakmegek: ja afronden tot een hele liter of euro...... doe ik ook.

Ik rijdt de tank behoorlijk leeg, dan gaat er ongeveer 55 liter in. Dus de tank zal redelijk ver vol zitten.
Mijn S2 (benzine) heeft geen ontluchting palletje. Ieder geval die heb ik nooit kunnen ontdekken.

Ik heb er 'ahum .... wat moeite mee' dat de benzine meter al na 10km zichtbaar aan het zakken is. Tevens is het een keer gelukt de tank wel goed vol te krijgen. Was toen rustig bij het tank station dus kon ik alle tijd nemen - iets wat meestal niet is.

Vandaar mijn vraag, of er een tip is om de tank sneller vol te krijgen.

Betreffende schade aan de evap - daar zit mogelijk wel iets in ja. Vooral als je auto in de warme zon staat. Ik tank een redelijk stukje van huis dus bij de tijd dat ik thuis ben is de tank wel wat leger.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 3 tankstations in de omgeving die relatief goedkoop zijn met de E5 - het is maar net welke er aan de route ligt. De dichtstbijzijnde daarvan is op een km of 7 van huis, dus daar maak ik geen halve liter aan op. Goeie reden om het "navullen" niet te overdrijven...
 

Eltjo

Forumguru
Nooit van gehoord of gelezen dat vol tanken slechts zou zijn. Geldt dat ook voor diesel?
Ik gooi hem ook altijd helemaal vol (soms tot het randje), wat slecht gaat met deze auto.
De pomp slaat snel af, dus steek ik het pistool er niet helemaal in. Anders slaat die soms nl. al af bij het eerste inknijpen van het pistool. Hebben jullie dat ook?

De Passat uit 2000 heb ik eens vol getankt met iets meer dan 60,3 liter (met ook een 60 liter tank).
Ik had het uitgekiend dat ik bij een pomp zou tanken, echter werkte het betalingsverkeer bij de onbemande pomp niet, waardoor ik een aantal km verder op ben gaan tanken. Die Passat had geen BC, alleen een metertje.
In 2,5 ton km nooit een brandstoffilter laten vervangen en altijd het goedkoopste getankt.

Geen angst; https://www.trending.nl/cars/waarom-je-je-auto-niet-moet-voltanken/
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan