Systeem update Karoq

kleine heino

Senior Member
Beste forumleden,

Als ik mijn VIN nummer invoer op de website van Skoda krijg ik de melding dat er geen informatie gevonden wordt van dit VIN nummer. Er wordt geschreven "leave updates to your service partner". Ik was in de veronderstelling dat je altijd zelf de laatste update kan installeren op het mediasysteem?

Weet iemand wellicht wat de laatste versie is op dit moment?

BVD
Heino

hemi24

Forumguru
Als ik het goed begrijp gaat het in jouw geval om een Karoq uit 2020 (MY21)?
Welk systeem heb je erin zitten? Bolero, Amundsen of Columbus?

hemi24

Forumguru
MIB3 Amundsen in dat geval.

Dus óf een abonnement afsluiten en genieten van online updates van de kaarten, óf genoegen nemen met een iets oudere offline kaart-versie.

Voor het systeem zelf zul je geen firmware-updates krijgen via het portaal.

Daarvoor moet je contact zoeken met Rainesh of Antera…

kleine heino

Senior Member
Bedankt voor de reacties. Ik las op internet dat je kan zien welke versie geïnstalleerd is. Ik heb een foto bijgevoegd. Klopt het dat dit dus een behoorlijk oude versie is van november 2019?

Kan de dealer dit makkelijk updaten?

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2024-09-05 om 20.11.13.jpg
    Scherm­afbeelding 2024-09-05 om 20.11.13.jpg
    613,7 KB · Weergaven: 118

Antera

Donateur
Dat is al oude software. Nieuwste is 332 Je kan dit of door de dealer proberen te laten doen met de daarbij komende kosten. Of je kan mij contacten en ik kan je de firmware delen incl handleiding. Meer info stuur me een whatsapp

Rallye

Forumguru
@kleine heino De pagina die je linkt gaat over de updates die je zelf kunt doen - niet voor de systeemupdates die @Antera wel kan doen. Het kopje “Leave updates to your service partner” is dan ook bedoeld al keuzemogelijkheid - vandaar ook de waarschuwing voor kosten.

kleine heino

Senior Member
Nou, de auto heeft nu meerdere keren bij de dealer gestaan voor verschillende zaken waaronder de updates waar we het hier over hebben. Na het steeds wel op te schrijven maar niet uit te voeren hebben ze vandaag het systeem geüpdatet. Ondanks dat ik opgegeven heb dat de laatste firmware 332 is hebben ze 330 erop gezet. We zijn dus al verder want het was versie 270.

Wat betreft navigatie, helaas, weer niet geüpdatet. Dat gaat via een SD kaart zeiden ze. Ik heb geen ingang voor een SD kaart zei ik. De medewerker van de receptie liep even mee en constateerde dat er geen SD kaart in kan. Oh dan gaat het vanzelf en kan je via het systeem updaten. Hij liet even zien waar dat kan maar er stond geen enkele update klaar. Ik zoek het even uit zei de medewerker.

Thuis gekomen krijg ik het volgende bericht:
"In de muntenvak/asbak vind u de USB aansluiting, daar kunt u de gedownloade update via de volgende link downloaden: https://updateportal.skoda-auto.com/en-US/Updates/
Met het invoeren van het VIN nummer kan je dan de laatste kaarten downloaden.

Ik vermoed dat hij bedoeld dat ik de software kan downloaden en dan via die usb ingang kan uploaden in de auto.

Ik ben best teleurgesteld dat de Skoda dealers hier zo mee omgaan. De afspraak was dat de auto voorzien zou zijn van alle laatste firm- en software voor aflevering. Dat is niet uitgevoerd en toen mocht ik dat bij een dealer in de buurt laten doen. Daar is de auto nu meerdere keren geweest met bovenstaande als resultaat. Ik ben er niet klaar mee en ga hen toch vragen de auto alsnog naar de laatste versies firm- en software te brengen.

hemi24

Forumguru
Ik krijg na eigen recente ervaringen een beetje volgende idee:
1. Het ontbreekt de VW/Audi dealers aan deskundigen met parate kennis;
2. De monteurs lijken een beetje mat/lamgeslagen als het om software issues gaat.

Rallye

Forumguru
Wel een beetje schandelijk dat ze zelfs een kaartupdate niet voor elkaar krijgen…… En niet eens weten dat dat al een jaar of drie via USB gaat.

kleine heino

Senior Member
Ik heb de dealer gebeld en aangegeven dat ik best teleurgesteld ben omdat de auto nu meerdere keren daar gestaan heeft met de opdracht voor updaten maar ze het gewoon niet gedaan hebben. Ik vroeg of dit onwil is of dat ze het niet kunnen? Nu word ik maandag teruggebeld.

EdK

Forumguru
Rij toch naar Den Haag of Breda toe, mooi ritje en als je terug rijd is je wagen zoals je hem nu al tijden wil hebben...
Nu heb je een boel ergenis en kun je nog enkele keren bij ze langs...
En moet hij werkelijk het weekend nadenken over de vraag of het onwil of onkunde is ?? Dat antwoord had hij je meteen kunnen zeggen of in je oor kunnen fluisteren als ze collega het niet mogen horen

kleine heino

Senior Member
Ik begrijp dat je dit schrijft en misschien ben ik eigenwijs maar ik vind gewoon dat de Skoda dealer haar verantwoordelijkheid moet nemen, het staat immers in ons contract.

Laatst bewerkt door een moderator:

kleine heino

Senior Member
Deze ochtend bij de dealer geweest en gesproken over de update(s). Er ontstond wat wrijving omdat we geïrriteerd raakten in het gesprek, ik omdat het gevoel ontstond dat ze gewoon niet willen en de medewerker omdat ik inbrak in de ellenlange uitleg die ik niet wilde geloven.

Het komt er op neer dat de dealer het wel kan maar alleen als de auto voorzien is van een SD kaart ingang in het apparaat in het dashboardkastje. Dat is bij mijn auto niet het geval. De dealer wordt niet voorzien van usb sticks met updates. De data op een sd-kaart kan ook niet zomaar op een usb stick gekopieerd worden want er zit een beveiliging op. Via het netwerk en de apparatuur van de dealer kunnen ze de data ook niet downloaden en op een stick zetten omdat het om teveel data gaat. Als ze mij al willen helpen dienen ze de software op een prive computer te downloaden en op een stick te zetten. Dat doen ze niet ivm privacy.

Ik word echt murw geslagen door alle uitleg die ik gekregen heb. Omdat ik mijn onvrede geuit heb gaat de medewerker toch kijken wat zij voor mij kunnen betekenen, veel vertrouwen heb ik er niet in eerlijk gezegd. Wordt (wederom) vervolgd ;)

EdK

Forumguru
Geheel met je eens @kleine heino , maar als ik al uren besteed hebt bij die dealer met voor mij alleen ergernis dan had ik hem toch echt verteld dat ik nul vertrouwen meer in hem had en dat er een oplossing zou moeten komen.
En dat ik deze waarschijnlijk ook wel heb door hier bij één van de forumleden langs te gaan die de laatste updates wel kunnen leveren en installeren en dat de kosten ik dan bij hem kom verhalen en mocht hij daar niet in mee gaan dat hij dan voor mij dealer af is..
Ja dat het me financieel wat gaat kosten dat weet ik ook wel, maar al die tijd dat jij daar bent geweest ( en ergenis) kost mij ook vrije uren en dus geld....

Wat dat betreft benijd ik je je mbt je geduld ....

Rallye

Forumguru
"Als ze mij al willen helpen dienen ze de software op een prive computer te downloaden en op een stick te zetten. Dat doen ze niet ivm privacy." Privacy van wat? Ik kan mij voorstellen dat ze dat niet veilig vinden, maar waarom zeggen ze dat dan niet gewoon? In plaats van jou er steeds achter laten komen dat weer niet gebeurd is wat jij dacht te hebben afgesproken.

Bovenaan Onderaan