Swing vervangen voor unit met Apple CarPlay

MVO

Lid
Goedenavond!
Op mijn nieuwe 2013 superb combi zit een swing radio. Deze wil ik graag vervangen voor een unit met apple car play. Ik lees dat er vel verschillende types zijn die geplaatst kunnen worden, maar weet niet goed welke te kiezen. Op mijn zoektocht kwam ik deze volgende tegen:

RCD 330 https://nl.aliexpress.com/item/4000088000985.html
RCD 660 (https://www.autopar.nl/product/skoda-rcd660xl-touchscherm-bluetooth-multimedia/)
Zenec 2055 (https://www.acr-helmond.nl/shop/autoradio/zenec-z-e2055/)
Kenwood (https://caradio.nl/product/kenwood-dnr4190dabs/)

Er zit enig prijsverschil in tussen deze units, maar ik zou graag willen weten of er een no-go bijzit, of dat er een is die extra kosten meebrengt omdat het niet plug and play is?
De auto heeft geen DAB ontvanger of GPS ontvanger momenteel.
Ook heb ik geen MFSW. Dat is een project dat ik misschien later wil uitvoeren.

Net nieuw in de wereld van Skoda, dus moet nog een hoop leren :) Alvast dank.
 

Antera

Donateur
Goedemorgen,

Het plaatse van een andere radio kan prima. Het plaatsen van en GPS module is niet spannend deze kan onder je dashboard weg gestopt worden. De DAB ontvanger is een ander verhaal die is wel wat lastiger. MSFW is afhankelijk je stuurmodules of deze het ondersteund. Dit zal eerst duidelijk moeten worden alvorens je dit kan doen
 

Frup

Forumguru
Tip om even goed op het forum te zoeken. Want er is al veel ervaring met, én veel geschreven over het vervangen van radio’s door o.a. Chinese apparaten. Met wisselend succes. Niet alleen qua functionaliteiten en gebruiksgemak, maar ook radio ontvangst, geluid en m.b.t. het monteren en aansluiten. Zenec schijnt wel goed te zijn. Zelf heb ik geen goede ervaring met een Ali radio (ipv Swing).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Heb een Zenec gehad en zoals antera al vertelde is de GPS antenne geen probleem. Die leg je inderdaad op je unit onder het dashboard.
Had er toen een losse DAB+ unit bij gekocht met plakantenne en na diverse antennes geprobeerd te hebben is dat toendertijd ooit echt goed gekomen
Maar verder is Zenec echt plug and play, de stuurmodule word bij de unit meegeleverd zodat je na aanmelden unit ook de pijlen in je MDF scherm tussen de tellers ziet.
Firmware updates zijn ze ook enkele keren mee gekomen om de unit te verbeteren.
Navi kaart materiaal was prima van hun, maar je moest er wel voor betalen.
Maar ze hadden een dure (meest up to date) en een goedkopere versie ( één na laatste versie)

Als ik nu zou moeten kiezen dan zou ik zonder na denken weer voor Zenec gaan !
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

MVO

Lid
Dank voor jullie antwoorden. Heb inderdaad gelezen dat er mindere ervaringen zijn met Chinese apparatuur.
Ik zie met name een hoop 330 met Android, maar volgens mij is dat een kopie en moet het op Linux draaien.
Zenec klinkt wel interessant. Zag ook een how-to van iemand die een fm antenne had veranderd in een DAB antenne.
Die Kenwood had dan weer de charme van een draaiknop, zonder de knopjes op het stuurwiel werkt dat ook wel lekker.
 

Tees

Donateur
Autopar geeft ook aan dat de RCD330 een goedkopere kloon is van de RCD660, ze verkochten deze een tijdje maar raden nu de RCD660 aan.
Ik zou zelf eerder voor VAG-origineel gaan, dus een RCD660, dan voor aftermarket. Ik denk ook dat dat voor eventuele verkoop positief is. En een RCD660 of een Zenec ontlopen elkaar niet zoveel qua prijs.
 
Hoi,
ik ben zelf ook aan het kijken voor swing upgrade (fabia 2 combi), omdat ik een achteruitrij camera wil gaan aansluiten.
Als ik naar de opties hierboven kijk valt me de prijs erg zwaar.
Is er iemand met ervaring met de kenwood DMX5020BTS (momenteel verkrijgbaar voor 279) ?
 

MVO

Lid
@EdK dat aanmelden, moet dat met VAGCOM? Of is dat op een andere manier?

Overigens zit er op de Zenec e-2055 geen navigatie en dus ook geen gps, omdat dit wordt overgenomen door CarPlay of Android Auto.
Maar die DAB antenne is nog wel een dingetje. Las elders op het forum dat je de versterker in de raamstijl kan vervangen door een DAB versterker.
Zenec zegt dat er fantoomvoeding ingebouwd zit, hier hoef je dan geen extra kosten voor te maken.
Kan me niet herinneren dat er in dit topic ook terug is gekomen op de ervaring met de DAB antenne, dus ben daar benieuwd naar.

@vliegende pijl: ik heb daar geen ervaring mee.
 

EdK

Forumguru
@MVO het aanmelden van mijn Zenec 2011 was voorzien van Navi en daarvoor moest hij inderdaad voor aangemeld worden met VCDS.
Maar met de Zenec 2055 zal dat niet nodig zijn als er geen Navi in zit.
En mbt de DAB, bij mij was het een aparte unit toendertijd die je kun aan pluggen op de 2011.
Die van jou is neem ik aan al ingebouwd in je unit zelf !?
En wat betreft de antenne (DAB) , ik vermoed dat ook dit is verbeterd in de loop van de tijd. Maar zou hem zeker eerst even met wat ductape op een plek plakken en kijken na wat dagen of je ontvangst goed is en niet af en toe wegvalt !
En heb je de juiste plek gevonden dan pas goed te plaatsen.
Blijft het slecht dan eens verder zoeken naar een vervanger..
 
Bovenaan Onderaan