Swing radio vervangen door een model met navigatie

Ik rij inmiddels al dik 4 jaar in een Skoda Fabia III combi, model 2016, waar vanaf fabriek een Swing radio in zit. Deze heeft bluetooth en dab+ dus voldoet prima, behalve dat ik elke keer mijn telefoon moet gebruiken voor de navigatie. Nu heb ik wel eens navraag gedaan bij de dealer wat het mij zou kosten om de swing te vervangen door een model met ingebouwde navigatie. Ik had het idee dat dit een reguliere drop-in replacement zou zijn maar na een week kwam de dealer terug met de melding dat het een kleine €4000,- zou moeten gaan kosten.
Zo op het oog is een Columbus qua formfactor gelijk aan de swing, en kan je dit model fabia ook krijgen met de andere radio-opties dus ik ga er (gemakshalve) een beetje van uit dat de bedrading al af-fabriek voorbereid is. Dan vraag ik me af wat er dan zo anders is dat het zoveel geld moet gaan kosten. Misschien moet de hele balken-constructie worden aangepast voor het gewicht van de radio, ofzo, maar ook de dealer kon me geen uitsluitsel geven wat er dan zo duur aan was.
Dus ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die deze vervanging hebben gedaan, of laten doen, en of dat uberhaupt kan.

Dank,
Patrick.
 
Welkom, misschien wil je even voorstellen in meet & greet. Om op je vraag terug te komen; 4000 € is wel erg veel. Bedrading is hetzelfde er moet alleen een antenne met GPS ontvangst geplaatst worden, dat is wel even een klusje als je dat origineel op het dak wil, dan moet namelijk de hemelbekleding er uit of in ieder geval gedeeltelijk los. Maar dan nog is het extreem veel. Misschien is een aftermarket radio een betere optie....is met de zoekfunctie een lang topic over te vinden
 
Dank! Voorstellen moet inderdaad nog gebeuren.
Ik heb jaren met chinese android radio's rondgereden, maar toch altijd wat 'gedoe' mee.. Ik heb in de Ford Ka die ik reed er zelf eentje ingebouwd, waarbij ik aardig wat moest 'verbouwen' aan het dashboard om het er goed in te krijgen (en vast te zetten). Later in een Opel Tigra eentje in laten bouwen, maar het enige verschil is dat er iemand anders met een multitool in je dashboard gaat wroeten. Ik wil toch de boel een beetje origineel houden. Die gps antenne kan ook op de voorkant achter de voorruit, lijkt mij.
Ik denk dat ik mij voorlopig nog wel even met mijn telefoon-navigatie kan redden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zo'n originele inbouwnavigatie is (en was altijd al) een redeloos dure optie, waarbij ook de updates 1) goudgeld kosten en 2) slechts af en toe uitkomen en op dat moment zelfs al flink achterlopen bij de werkelijkheid. Bij een nieuwe auto heb je tegenwoordig wel kortere of langere tijd de updates zonder extra kosten, maar de lage frequentie en het bij uitkomen al verouderd zijn is niet verbeterd. Waarom zou je dat willen?
Er zijn immers veel voordeliger (en véél meer up-to-date) oplossingen voor...
 

EdK

Forumguru
4000 eurie en niet kunnen zeggen waar het de prijs zo opdrijft ??
Hoe maak je dan je offerte ? Of durft hij niet gewoon te zeggen dat hij dit soort klussen niet wil en daarom een 4000 eurie zegt zodat jij NEE zegt !!??

https://www.broekhuis-autos.nl/autoradios-en-navigatiesystemen/skoda
maar hou hun site is in de gaten, of bel email ze eens of ze wat voor de Fab 3 hebben liggen
En standaard is het met navi wel de Amundsen die word ingebouwd hoor..
 

Rallye

Forumguru
Jij hebt een Swing, volgens mij zit dan de techniek achter het scherm. De Columbus bestaat uit twee delen, het technische deel dat achter je dashboardkastje zit en het scherm. Jij moet beide delen nieuw - het technische deel van de Columbus kost volgens mij nieuw €2.500, plus scherm extra werk incl. opheffen komponentenschutz - €4.000 is misschien wat veel, maar kan wel kloppen.
 

jesse_s93

Donateur
Volgens mij is er nooit een Columbus geleverd in de Fabia III :pieker:. Het hoogst haalbare in de Fabia is een Amundsen, naast de Bolero, de Swing en de Blues.

Je zou eens kunnen overleggen bij de dealer of Smartlink activeren wellicht een optie is. Zodoende kun je met een Android of Apple telefoon navigeren. Dit is eenvoudig kabel verbinden en navigatie wordt op het scherm weergegeven. Kosten liggen rond de 250 euro. Dit moet sowieso kunnen op een Bolero en Amundsen, ik weet alleen niet of dit ook kan op de Swing.

Andere optie is inderdaad het swappen van de gehele unit. Zowel de Bolero (scherm 6,5", geen navigatie) als de Amundsen (scherm 6,5", wel navigatie) bestaan uit één geheel. De SD kaart plaats je via een opening aan de linkerkant van het handschoenenkastje direct in het infotainment.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb begrepen dat zelfs de Amundsen nooit bedoeld was voor de Fabia III - vandaar die vreemde plaatsing van het SD-kaartje. Bij een Swing is denk ik ook nog een nieuw scherm nodig, vandaag die kosten. Op nieuwere Swings is Smartlink mogelijk, op oudere niet volgens mij. Model 2016 hangt erom, denk ik...... @Musicmannetje heb je een Smartlink-menupunt in je Swing?
 

Cordoba

Forumguru
De Swing mist een paar fysieke knoppen ten opzichte van een systeem met navigatie. Het grote probleem met upgrades is dat alle opties tegenwoordig zijn vastgelegd in de ECU, en dat vrijgeven van extra functies (zoals navigatie) soms minder dan 24 uur werkt, en dat daarna zelfs standaardfuncties die al aanwezig waren ook geblokkeerd worden (bijv. de blue tooth verbinding verdwijnt dan ook als de extra opties geblokkeerd worden).
 
Gewoon google maps op mobiel. Ik heb een amudsen mid1 in de o3 uit 2014 zitten.
Navigatie in skoda is heel langzaam en slecht. Daarom gebruik ik deze niet.
Ik zou er nog geen €10,- voor over hebben. Voor de rest een prima auto.
In polo uit 2015 heb ik een amudsen mid2 zitten. Dat is een betere versie.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan