Swing radio vervangen door een model met navigatie

Ik rij inmiddels al dik 4 jaar in een Skoda Fabia III combi, model 2016, waar vanaf fabriek een Swing radio in zit. Deze heeft bluetooth en dab+ dus voldoet prima, behalve dat ik elke keer mijn telefoon moet gebruiken voor de navigatie. Nu heb ik wel eens navraag gedaan bij de dealer wat het mij zou kosten om de swing te vervangen door een model met ingebouwde navigatie. Ik had het idee dat dit een reguliere drop-in replacement zou zijn maar na een week kwam de dealer terug met de melding dat het een kleine €4000,- zou moeten gaan kosten.
Zo op het oog is een Columbus qua formfactor gelijk aan de swing, en kan je dit model fabia ook krijgen met de andere radio-opties dus ik ga er (gemakshalve) een beetje van uit dat de bedrading al af-fabriek voorbereid is. Dan vraag ik me af wat er dan zo anders is dat het zoveel geld moet gaan kosten. Misschien moet de hele balken-constructie worden aangepast voor het gewicht van de radio, ofzo, maar ook de dealer kon me geen uitsluitsel geven wat er dan zo duur aan was.
Dus ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die deze vervanging hebben gedaan, of laten doen, en of dat uberhaupt kan.

Dank,
Patrick.
 
Welkom, misschien wil je even voorstellen in meet & greet. Om op je vraag terug te komen; 4000 € is wel erg veel. Bedrading is hetzelfde er moet alleen een antenne met GPS ontvangst geplaatst worden, dat is wel even een klusje als je dat origineel op het dak wil, dan moet namelijk de hemelbekleding er uit of in ieder geval gedeeltelijk los. Maar dan nog is het extreem veel. Misschien is een aftermarket radio een betere optie....is met de zoekfunctie een lang topic over te vinden
 
Dank! Voorstellen moet inderdaad nog gebeuren.