Superdeluxe Superb bestellen: Ik heb wat vragen aan de echte Skodakenners

RayDelft

Forumguru
Beste lezers,

Het zal mijn eerste Skoda worden en ik heb er alle vertrouwen in. Ik heb de laatste jaren 3 x V70 en tot en met heden een Espace gereden. Mijn keuze is:

Superb Combi 2.0 TSI Elegance businessline DSG 6
-
Leer: Ivory
- Panoramisch schuifdak
- Magnetic Brown (nieuwe kleur)
- Bluetooth etc via stuurwiel
- Electrische klep
- Extra airbag achterin
- Kessy
-Bagagenet
en dit was te geloof ik wel.

Ik twijfel nog over de half automatische parkeerassistent Het is me niet helemaal duidelijk watt dat ding doet. Wellicht hebben jullie advies hierover?

Geen sportonderstel: Ik ben geen hardrijder en wil comfortabel zoeven, en geen 18 "wel 17.
Stiekempjes denk ik na over tuning. Ik weet t , het klinkt dubbel als ik zeg dat ik geen hardrijder ben, maar een beetje power vind ik wel leuk voor heel af en toe een keertje 'trappen'.

Ik ga NIET inruilen. De auto wordt gekocht, niet geleased. Mijn vraag is wat een beetje nette korting is. Ik wil niet tot het gaatje gaan, een dealer moet ook leven maar een faire korting wil ik wel. Hoeveel procent is in redelijkheid haalbaar?

Enfin, ik hou jullie op de hoogte en dank alvast voor de reacties.

groet,

Raymond

Canon-Eye

Forumguru
Zo'n parkeerassistent lijkt me meer een gadget (kijk eens mamma, zonder handen!) dan dat het écht nut heeft. Immers, als je zó veel ruimte over hebt zou je het zelfs zonder PDC makkelijk in één keer kunnen doen, maar als de ruimte maar een half metertje of minder langer is dan de auto zelf, dan moet er een paar keer heen en weer gestoken worden. En dat zal het systeem dan wel onvoldoende vinden, vrees ik?

Terzijde: In mijn (zeer!) jonge jaren, met net een half jaar m'n rijbewijs, moest ik het dienstkevertje van m'n vakantiebaantje soms een paar keer per dag parkeren in het centrum van Rotterdam, met voor en achter 1 of 2 decimeter over. Grotere plekken waren er dan gewoon niet, dus ik moest wel. En dan leer je 't wel, geloof me...

RayDelft

Forumguru
Dank voor de link naar het filmpje. het lijkt me inderdaad niet heel noodzakelijk , maar wel erg leuk!
Ik durf de stereotype opmerking niet te maken; maar misschien vindt mijn vrouw het wel een nuttige optie.

vincefra

Actief lid
Die pdc, naast het parkeren, scant ook of er een plaats is die groot genoeg is ... dat laatste gebruik ik wel veel ...
Over de benodigde extra ruimte, dat is nu niet overdreven veel hoor ... velen hebben daar al een probleem mee ... weet dat de wagen wel echt lang is ... en de show van dat parkeerding is wel leuk. Nu de elegance heeft dat dacht ik standaard ... dus de keuze is eenvoudig voor u al reeds gemaakt.

Nu over kessy - leuke gadget maar een gewone afstandsbediening werkt ook hoor. Ik heb deze en moest ik de wagen zelf moeten betalen (is een lease) dan had ik dat niet genomen. Dit is ook geldig voor automtische koffer ... die vindt ik vooral te traag (en dus had ik het geweten dan had ik het niet genomen).

Over kortingen, in BE is een korting van 12 tot 15% wel haalbaar na wat onderhandelen (privé aankoop dan). In NL, geen idee.

Stevens

Nieuw lid
Als ik jou was zou ik voor die park assist zeker niet bij betalen, dat is echt een vrouwenoptie of voor vincefra, maar die kan niet rijden zodus dat komt op hetzelfde neer (wij kennen elkaar, wees gerust)
Die koffer is idd tergend traag, maar soms wel handig.
Wat ik ontbreek bij jou is de DSG, daar zou ik nu wel voor bijbetalen.

RayDelft

Forumguru
Als ik jou was zou ik voor die park assist zeker niet bij betalen, dat is echt een vrouwenoptie of voor vincefra, maar die kan niet rijden zodus dat komt op hetzelfde neer (wij kennen elkaar, wees gerust)
Die koffer is idd tergend traag, maar soms wel handig.
Wat ik ontbreek bij jou is de DSG, daar zou ik nu wel voor bijbetalen.

LOL! Over die electrische klep; dat zet me toch aan het denken. ik heb nl 2 honden die af en toe achterin meegaan en als dat ding zo traag is, lopen ze er weer uit.
Kan je hem tijdig stoppen als een staart tussen dreigt te komen ofzo? Het zijn boxers; lief; maar niet hoog intelligent; vandaar .

Wat betreft de korting kun je minstens 4% vragen en maximaal 6% uithalen.
Omdat je de auto een businessmodel betreft. Mocht je meer dan die 6% halen dan heb je het heeel erg goed gedaan tijdens de onderhandelingen.
Zelf heb ik 5% korting weten uit te halen uit een octavia business eleg.

graag hoor ik wat je uiteindelijk voor korting hebt gekregen, ben wel erg benieuwd.

Je besteld een business model dus je korting zal niet heel hoog zijn.
kortingspercentage zal naar alle waarschijnlijk ergens tussen de 4% en 6% liggen.
Mocht je meer dan 6% weten uit te halen dan heb je het heeeeeeeeel erg goed gedaan.

Zelf wist ik er 5% uit te halen op een octavia business eleg.

Canon-Eye

Forumguru
Die pdc, naast het parkeren, scant ook of er een plaats is die groot genoeg is
De plaatsen die de park assist net niet groot genoeg vindt, zijn dat vaak wel als je de moeite wil nemen om een keertje extra te steken. En omdat die auto van zichzelf toch behoorlijk lang is, zal hij je dus vaker onnodig doorsturen - tenzij je ook nog op je eigen timmermansoog vertrouwt (altijd aanbevolen!) en het ding in voorkomend geval durft te overrulen...

SweetRevenge

Actief lid
@vincefra: De PDC (sensoren) voor en achter zit inderdaad standard op een EBL, enkel de parkassist zit er niet bij.

Voor de parkassist moet je bij betalen, maar voor de prijs kon ik het niet laten. Het is een leuke gadget, maar dat is dan ook alles. Zelfs met het slechte zicht naar achter bij een sedan zet ik de auto nog in gaatjes waar de parkassist het opgeeft.
Kessy daarentegen vind ik wel handig. Twee nadelen echter (volgens mij dan):
1. je krijgt het formaat van een gewone afstandbediening, geen credit card formaat
2. spiegels klappen niet automatisch in. Daarvoor moet je alsnog de afstandbediening gebruiken.

En zoals Stevens al aangaf, vergeet de DSG niet. Ik vond het jammer dat je op een 2.0TSI enkel een DSG6 kon nemen en geen DSG7. Daarom ben ik ook voor de 1.8TSI gegaan, maar als 2.0 belangrijk is zou ik toch eerder voor de DSG6 gaan dan voor een manuele bak.

De dealer gaf aan mij aan dat zij ongeveer 12 tot 13% marge hebben vanaf de fabriek. De lease maatschappij pakt daar ongeveer 9% van waardoor voor mij weinig onderhandelingsruimte overbleef (ben er overigens ook niet goed in). Maar als je dus particulier besteld zou je toch zeker tussen de 5% en 9% korting moeten kunnen regelen op een auto van 35.000+ euro. De dealer kan uiteraard ook gelogen hebben over zijn eigen marges :)

RayDelft

Forumguru
Dank voor de reacties tot dusverre. Van de voor- of nadelen van de electrische kofferdeksel (Combi) hoor ik graag wat meer gebruikerservaringen.

jalex_h

Forumguru
De dealer gaf aan mij aan dat zij ongeveer 12 tot 13% marge hebben vanaf de fabriek.
Yep, voor de niet-Businessmodellen klopt dat wel zo ongeveer. Alleen wordt een groot deel van die korting al in het businesspakket gestopt. Tel de optie's maar bij elkaar op, doe er pak'm beet 25% marge vanaf en verglijk dat maar eens met de meerprijs van het businesspakket...

Voor wat betreft die electrische achterklep: die stopt vanzelf als er iets (ja, iets) tussen komt. Zelfs als ik een beetje lomp in stap of het voorportier te hard dicht trek terwijl de klep nog dicht gaat, stopt'ie al. Zelf heb ik ook een hond en dat gaat prima. Het beest luisterd voor geen meter, maar blijft beter in de achterbak dan bij een handbediende klep. Bijkomend voordeel is dat je nu twee handen vrij hebt om de hond tegen te houden, mcoht ze er toch uit willen springen. Dat was bij de vorige auto vaak eeb gestuntel. Met één hand de klep dicht zien te doen en ondertussen de hond tegen houden..

Wat ik er zelf bij zou willen, is de mogelijkheid om de klep ook met de afstandsbediening of de knop binnenin te kunnen sluiten. Het schijnt via VAG-COM geregeld te kunnen worden, maar Kufatec heeft er ook een aparte module voor.

RayDelft

Forumguru
Het beest luisterd voor geen meter, maar blijft beter in de achterbak dan bij een handbediende klep.Oh dus jij hebt ook een boxer :)

Bijkomend voordeel is dat je nu twee handen vrij hebt om de hond tegen te houden, mcoht ze er toch uit willen springen. Dat is een prima argument Dat was bij de vorige auto vaak eeb gestuntel. Met één hand de klep dicht zien te doen en ondertussen de hond tegen houden..Ik herken dat.

Wat ik er zelf bij zou willen, is de mogelijkheid om de klep ook met de afstandsbediening of de knop binnenin te kunnen sluiten. Het schijnt via VAG-COM geregeld te kunnen worden, maar Kufatec heeft er ook een aparte module voor.
Ik heb een vraag hierover. Ik was bij de dealer en die liet de klep met de afstandsbediening stoppen en weer doorgaan, bedoel je dat dat niet gaat als je ermee IN de auto zit? En sorry, maar wat is VAG-COM? Ik ben nieuw in dit merk.

jalex_h

Forumguru
Openen gaat wel met de sleutel, ook als je in de auto zit. Sluiten gaat standaard echter alleen met de knoppen op de klep.
Wil je de klep ook met de sleutel kunnen sluiten, dan kun je deze module van Kufatec in laten bouwen of je gaat wat met VAG-COM zitten knutselen. Met gebruik van de juiste codes schijnt het mogelijk te moeten zijn om het ook voor elkaar te krijgen.

VAG-COM is een programma dat je de mogelijkheid biedt om, met gebruik van de goede kabel, via de computer van alles en nog wat in/aan de auto-electronica te veranderen. Op dit forum is er een apart subforum over te vinden, namelijk hier. Je zult er ook een draadje vinden over de achterklep.
Je vind daar ook een lijst van leden die met dit programma overweg kunnen.

:ot:Enne, een boxer is het niet, die hond van ons. Vraag me niet wat dan wel, want daar zijn de geleerden het niet over eens.:)

BaSsDruM

Senior Member
Stiekempjes denk ik na over tuning. Ik weet t , het klinkt dubbel als ik zeg dat ik geen hardrijder ben, maar een beetje power vind ik wel leuk voor heel af en toe een keertje 'trappen'.

Ik heb dezelfde motor met DSG, maar dan in de Octavia (RS). Tunen via JD engineering, die halen er met gemak 260 PK uit, en dat is een wereld van verschil! (en nog steeds heel comfortabel te rijden)

vincefra

Actief lid
aan stevens ... in vergelijking met hem rijd ik als een non ... maar ja dat is dan ook 98% van de bevolking :)

DSG of niet ... dat is een persoonlijke keuze. De DSG is echt een goede automaat ... ben er zelf tevreden van.
kessy of niet ... de sleutel is dezelfde vorm als een andere skoda sleutel, maar je mag hem dan gewoon in je zak houden ... is leuk maar heeft evenveel gadget gehalte als die parkeeroptie.
Die PDC, ja je kan natuurlijk nog in kleinere plaatsen parkeren dan dat die PDC vindt ...
De automatische koffer ... je honden kan je leren te zitten (en wahcten) tot het dicht gaat ... ze gaan niet schrikken van geluid of zo ... is een kwestie van geduld (versta, ik druk op het knopje, loop naar de bestuurderszetel en start de motor en pas dan is de koffer gans dicht ... of ik ben snel of het systeem is traag ... )

Ridley

Forumguru
Dat lijkt me ook wel in deze uitvoering :xyxthumbs:. Welkom en alvast veel voorpret gewenst!

RayDelft

Forumguru
Superb Combi 2.0 TSI Elegance Businessline met alles drop en dran besteld

Ik had dit al elders gepost, in het verkeerde topic, en dat bericht is verplaatst en daarna zoekgeraakt, daarom kondig ik nogmaals met enige trots aan dat ik besteld heb:

Een 2.0 TSI SuperB Combi Elegance Businessline.
- Magnetic Brown
- Ivory lederen interieur
- Kessy
- Park assist
- Electrische klep
- Reservewiel
- Bagagenet
-Airbags achter
-Panoramisch schuifdak

Dat was t geloof ik allemaal. Meer kan een mens niet wensen aan comfort.
Ik heb er nog nooit mee gereden, maar ik vertrouw erop dat het erg goed gaat bevallen gezien de vele reviews die ik heb gelezen.

Mijn huidige auto is een Renault Espace 2.0 T automaat met eveneens een glazen dak en wat toeters en bellen.
Daarvoor had ik een XC 70 en 2x een V70.
Over al mijn voorgaande auto's was ik zeer tevreden. Dat zal met Skoda ook best goedkomen denk ik.
Tzt. laat ik van me horen. Dat gaat nog wel even duren denk ik.

Bovenaan Onderaan