SuperbII in Autovisie!

Vandaag de nieuwe autovisie ontvangen. Hierin staat een verslag van de testritten met de SII in Death Valley. Autovisie heeft het niet nagelaten, ondanks dat het van Skoda niet mocht, om een fotootje van het schitterende interieur te maken. Lees en geniet!
 

Tallguy

Forumguru
quote uit het blad:
Onze grote sportdieseltest, waarin de Alfa Romeo GT, BMW 123d, Renault Mégane, Seat Leon en Skoda Octavia het tegen elkaar opnemen.

Wie won er eigenlijk???? 'k heb dat blad niet, maar ben wel benieuwd :)
 

Abo

Lid
Als je door je baas verplicht wordt te dieselen, of omdat het beter is voor je eigen portemonnee, dan zijn deze auto’s stuk voor stuk een prima keus. Op de Leon en de Mégane na opereren ze allemaal in een verschillend deel van de markt en bovendien is er sprake van een fors prijsverschil. Dat maakt dat hier niet zomaar de beste kan worden aangewezen. Opvallend is wel dat Renault goed werk heeft verricht met de Mégane RS dCi. Het totale sportpakket staat op een hoger niveau dan Seat biedt met de Leon. Zoek je een ruime gezinsauto met een acceptabel verbruik, maar wil je de inzittenden telkens de indruk geven dat ze in een (olie) bom zitten, ga dan eens proefrijden met de Octavia RS TDI. De Tsjech is nogal een ruwe bolster, die het hebben moet van zijn stevige tussenacceleraties. Hij kan hard slaan, maar dat maakt hem nog altijd geen goede bokser. Dus een werkelijke puike sportdiesel kun je deze RS TDI niet noemen. Q2 maakt van deze GT zonder meer een betere auto dan een normale (sperloze) GT 1.9 JTDm. Een sportauto is het echter niet, daar is een betere motor voor nodig. Maar ondanks het gebrek aan snelheid zal de ware stuurman enthousiast worden van de Alfa. En de BMW? Tja, hoe kan het anders, zou je bijna zeggen. De 123D is werkelijk een overtuigend apparaat, zeer zuinig en zeer snel. Bovendien weet hij daar een uitdagend en tevens volwassen rijgedrag aan te koppelen. Maar goed, gezien de prijs van de 123D heeft BMW wat financieële mogelijkheden gehad om een uitstekend product te ontwikkelen.

Rest nog de vraag die in het intro werd gesteld:
Bestaan er echt sportieve diesels? Om die vraag te kunnen beantwoorden moet je weten wat onder sportiviteit wordt verstaan. Is het meer dan alleen veel snelheid in rechte lijn, dan is het antwoord nee. Hoewel in mindere mate bij de BMW, ben je in deze auto’s toch steeds aan het worstelen om op het juiste moment te kunnen beschikken over de juiste hoeveelheid vermogen. Aan kracht ontbreekt het hen niet en zwaarlijvigheid lijkt een hindernis te zijn die deze sportdiesels inmiddels genomen hebben. Maar bij de manier hoe het vermogen het spel met de elementen aangaat valt voor sportdiesels nog veel winst te behalen.

Bron: Autovisie 23 (8-11-2007)
 

SkodaMan

Actief lid
Rest nog de vraag die in het intro werd gesteld:
Bestaan er echt sportieve diesels? Om die vraag te kunnen beantwoorden moet je weten wat onder sportiviteit wordt verstaan. Is het meer dan alleen veel snelheid in rechte lijn, dan is het antwoord nee. Hoewel in mindere mate bij de BMW, ben je in deze auto’s toch steeds aan het worstelen om op het juiste moment te kunnen beschikken over de juiste hoeveelheid vermogen. Aan kracht ontbreekt het hen niet en zwaarlijvigheid lijkt een hindernis te zijn die deze sportdiesels inmiddels genomen hebben. Maar bij de manier hoe het vermogen het spel met de elementen aangaat valt voor sportdiesels nog veel winst te behalen.

Bron: Autovisie 23 (8-11-2007)

Behoorlijk Off Topic:

Maatschappelijk gezien zijn Sportieve auto's ongewenst evenals gewone auto's als daar sportief in gereden wordt. Dat wil zeggen: Hard optrekken en met hoge snelheid rijden. De schade door het het "sportieve" rijden is een onnodige milieubelasting en levert meer kans op ongevallen en ernstiger ongevallen. Of dat nu een diesel is of niet.
 

Abo

Lid
Het is nog maar de vraag waar je tegenwoordig nog hard kunt optrekken en met hoge snelheid kan rijden. BV Nederland staat regelmatig vast door de vele files en dan hebben we nog de flitspaalservice en de onopvallende KLPD wagens van meneer Spee. Ik ben al blij als ik lekker relaxt met de cruise control en een CD'tje op de achtergrond op de plaats van bestemming kom. Ik denk trouwens dat het vele fileverkeer meer milieubelastend is.
 
Héy Boys, waar blijven jullie reacties over de S II? Of hebben jullie de laatste Autovisie nog niet gezien?
 

sitechris

Donateur
Het is nog maar de vraag waar je tegenwoordig nog hard kunt optrekken en met hoge snelheid kan rijden. BV Nederland staat regelmatig vast door de vele files en dan hebben we nog de flitspaalservice en de onopvallende KLPD wagens van meneer Spee. Ik ben al blij als ik lekker relaxt met de cruise control en een CD'tje op de achtergrond op de plaats van bestemming kom. Ik denk trouwens dat het vele fileverkeer meer milieubelastend is.

Autovisie is echt een belabberd blad.

a) de vergelijking klopt van geen kant. Het prijsverschil tussen een 123d en bijvoorbeeld een Seat FR TDI is dermate groot, dat je makkelijk kunt overstappen naar een Seat Cupra. Dan nog ben je kostentechnisch beter uit met de Seat, inclusief brandstof e.d., zelfs als je 30k of meer per jaar rijdt
b) dieselaars zijn veelrijders. Dat betekent veel snelweg en veel ochtendspits. Een rotonde pakken kun je dan alleen doen in de route van je huis naar de snelweg. En nu is het dan vaak al te druk om sportief te rijden, maar als de kans er dan komt. Moet ik dan met een koude motor een rotonde pakken? Mwoh nee...
c) Als je al een keer op de Stelvio pas rijdt, gebeurt dit bijna altijd in aanwezig van partner en evt kids op de achterbank. Die zullen het niet waarderen als je even gaat sporten dan.
d) Autovisie vergelijkt niet/nauwelijks de auto's met elkaar qua prijs, formaat, uitrusting, afwerking, materiaalgebruik, verbruik etc. Wat heeft zo'n test dan eigenlijk voor betekenis? Dat ik nu weet dat een 123d de beste auto is voor de Stelvio pas? Goh......ik koop hem direct. Dat ik geen passagiers kan meenemen. Ach, heb ik even over het hoofd gezien.

Ik vind Autovisie echt een baggerblad. Altijd maar meten op stuurmanskwaliteiten en alle andere eigenschappen over het hoofd zien. Ik weet het niet hoor, maar 99% van de mensen moet dag in dag uit de spits in met zijn auto. En als mensen zich even willen uitleven zijn het vaak mensen die op een recht stuk even willen knallen (ik ben er ook zo eentje). Ik zie echt zelden iemand een rotonde keihard pakken. Wat me bij Autovisie ook stoort zijn altijd de opmerkelijk positieve eerste rij-indrukken van Engelse en Italiaanse merken. Dan wordt er van de Fiat Bravo direct met een grote kop geroepen dat het de nieuwe alfa is en dat hij zo fantastisch rijdt. Inmiddels blijkt dat de Fiat 13 in een dozijn is en dat er qua afwerking, ruimte en ergonomie de nodige missers te noteren zijn (volgens Duitse autobladen). Zo scoort de Fiat Bravo in AMS jaarboek maar 3 sterren. Is niet bijster veel. Ook erger ik me aan de zogenaamd onafhankelijke bijdrages die je wel eens in de Autovisie treft (de BMW bijlage bijv). Onafhankelijk? Nee hoor, Autovisie heeft echt zo haar voorkeuren voor bepaalde merken.


Nu even ontopic over de Superb:

Schitterende bak, met vooral interessante motoren erin. Ik denk dat de Superb echt een hit gaat worden. Bij de Superb 1 was het probleem dat het teveel een Passat was, alleen dan groter. Voordeel nu is dat de Superb een meer eigen gezicht krijgt, wel profiteert van VAG techniek en dat het imago van Skoda al een stuk beter is dan een paar jaar terug. Als ze de auto fair prijzen en uitrusten, zie ik geen enkele reden waarom de auto geen hit wordt. Zeker als er ooit nog een station gaat komen.
 

SkodaMan

Actief lid
Autovisie nog niet gezien. (edit mod: de zin die hierna kwam was geen goed voorstel. Denk eens aan copyright...dat numemr ligt nota bene nog in de winkel. Als het nou een oud nummer was...)
 

Fabia

† In Memoriam
Autovisie is echt een belabberd blad.

a. Is niet bijster veel. Ook erger ik me aan de zogenaamd onafhankelijke bijdrages die je wel eens in de Autovisie treft (de BMW bijlage bijv). Onafhankelijk? Nee hoor, Autovisie heeft echt zo haar voorkeuren voor bepaalde merken.

.

Dat viel me ook vies tegen van Autovisie, het niet een velletje maar gewoon een compleet nummer met alleen maar reclame voor BMW. Een beetje vreemd hoor voor een onafhankelijk autoblad.
 

JeeWee

Actief lid
En niet te vergeten de 'medewerking' van Autovisie aan het (cynical mode on) geweldige RTL Autowereld (cynical mode off). Over 'onafhankelijke journalistiek' gesproken. In de lezersreacties van dit nummer staat ook een aardige suggestie voor een nieuwe naam van een lezer: Audivisie, omdat in ieder nummer wel iets (kritiekloos?) te lezen valt over de producten van Audi.
 

EdK

Forumguru
wie is er nu offtopic Repoman of de rest ?? moet er een andere naam aan dit artikel gegeven worden ??
 
Volgens mij moet het hier gaan over de Superb II en niet over de objectiviteit, of het eventuele ontbreken ervan, van Autovisie.
 

JeeWee

Actief lid
Dan maar 'gewoon' :blush: ontopic: de nieuwe SuperB, zoals beschreven in Autovisie, moet een dijk van een wagen worden. Gericht op comfort, groot, en wellicht zelfs met 4x4 en combi-uitvoeringen. Bijna jammer om eerst nog even 4 jaar in een Octavia te 'moeten' rijden.......
 

sitechris

Donateur
Interieur zag er op de foto ook echt mooi uit. De Superb wordt echt een strakke bak en gaat denk ik ook een hit worden.
 

EdK

Forumguru
Ik wil de eerste foto's van de Combi wel eens zien !! Dat moet mijn inziens helemaal een mooie bak worden !! En indien deze prijstechnisch gunstig is tov de passat dan kan het wel eens een topper worden.
 
de superb 2 word hoop ik niet veel duurder dan hij nu was, en als de lease maatschappijen hem een beetje leuk prijzen net zoals nu de Ford Mondeo (station) is, dan wil ik zeker een Superb (station) hebben. Ik las dat de start diesel een 115 pk word, ik hoop dan dat er een 6 bak aan hangt lekker voor op de grote weg. Veel groter dan de Ford Mondeo (met 125pk en 6 bak) is er nu niet te koop voor dat (lease) geld.
 
Bovenaan Onderaan