Het is nog maar de vraag waar je tegenwoordig nog hard kunt optrekken en met hoge snelheid kan rijden. BV Nederland staat regelmatig vast door de vele files en dan hebben we nog de flitspaalservice en de onopvallende KLPD wagens van meneer Spee. Ik ben al blij als ik lekker relaxt met de cruise control en een CD'tje op de achtergrond op de plaats van bestemming kom. Ik denk trouwens dat het vele fileverkeer meer milieubelastend is.
Autovisie is echt een belabberd blad.
a) de vergelijking klopt van geen kant. Het prijsverschil tussen een 123d en bijvoorbeeld een Seat FR TDI is dermate groot, dat je makkelijk kunt overstappen naar een Seat Cupra. Dan nog ben je kostentechnisch beter uit met de Seat, inclusief brandstof e.d., zelfs als je 30k of meer per jaar rijdt
b) dieselaars zijn veelrijders. Dat betekent veel snelweg en veel ochtendspits. Een rotonde pakken kun je dan alleen doen in de route van je huis naar de snelweg. En nu is het dan vaak al te druk om sportief te rijden, maar als de kans er dan komt. Moet ik dan met een koude motor een rotonde pakken? Mwoh nee...
c) Als je al een keer op de Stelvio pas rijdt, gebeurt dit bijna altijd in aanwezig van partner en evt kids op de achterbank. Die zullen het niet waarderen als je even gaat sporten dan.
d) Autovisie vergelijkt niet/nauwelijks de auto's met elkaar qua prijs, formaat, uitrusting, afwerking, materiaalgebruik, verbruik etc. Wat heeft zo'n test dan eigenlijk voor betekenis? Dat ik nu weet dat een 123d de beste auto is voor de Stelvio pas? Goh......ik koop hem direct. Dat ik geen passagiers kan meenemen. Ach, heb ik even over het hoofd gezien.
Ik vind Autovisie echt een baggerblad. Altijd maar meten op stuurmanskwaliteiten en alle andere eigenschappen over het hoofd zien. Ik weet het niet hoor, maar 99% van de mensen moet dag in dag uit de spits in met zijn auto. En als mensen zich even willen uitleven zijn het vaak mensen die op een recht stuk even willen knallen (ik ben er ook zo eentje). Ik zie echt zelden iemand een rotonde keihard pakken. Wat me bij Autovisie ook stoort zijn altijd de opmerkelijk positieve eerste rij-indrukken van Engelse en Italiaanse merken. Dan wordt er van de Fiat Bravo direct met een grote kop geroepen dat het de nieuwe alfa is en dat hij zo fantastisch rijdt. Inmiddels blijkt dat de Fiat 13 in een dozijn is en dat er qua afwerking, ruimte en ergonomie de nodige missers te noteren zijn (volgens Duitse autobladen). Zo scoort de Fiat Bravo in AMS jaarboek maar 3 sterren. Is niet bijster veel. Ook erger ik me aan de zogenaamd onafhankelijke bijdrages die je wel eens in de Autovisie treft (de BMW bijlage bijv). Onafhankelijk? Nee hoor, Autovisie heeft echt zo haar voorkeuren voor bepaalde merken.
Nu even ontopic over de Superb:
Schitterende bak, met vooral interessante motoren erin. Ik denk dat de Superb echt een hit gaat worden. Bij de Superb 1 was het probleem dat het teveel een Passat was, alleen dan groter. Voordeel nu is dat de Superb een meer eigen gezicht krijgt, wel profiteert van VAG techniek en dat het imago van Skoda al een stuk beter is dan een paar jaar terug. Als ze de auto fair prijzen en uitrusten, zie ik geen enkele reden waarom de auto geen hit wordt. Zeker als er ooit nog een station gaat komen.