Superb Sportline 2022 (eindelijk terug een Skoda)

TL@

Forumguru
Na veel te lang met de Mercedes (en een jaar na bestelling) is mijn nieuwe Superb 2.0TDI 150pk eindelijk toegekomen.

De eerste 200km staan er al op, wat een heerlijke auto.

Ik heb redelijk wat opties gekozen:

Pack Sleep 111,57 € 135,00 €
Actief bandendrukcontrolesysteem 148,76 € 180,00 €
AREA VIEW - 360° Camera 359,50 € 435,00 €
Elektrisch verst. zetels en lendesteun met geheugenf. voor de
bestuurderszetel, voetverlichting voor- en achteraan
- Elektrisch verstelbare lendensteun zetels vooraan
- Elektrisch verstelbare zetels vooraan met geheugenfunctie

DYNAMIC CHASSIS CONTROL (DCC) met DRIVING MODE SELECT
- DCC - DYNAMIC CHASSIS CONTROL, met DRIVING MODE SELECT
- Demping achteraan
- Demping vooraan - DCC
- ECO-functie voor rijprofiel

CLIMATRONIC - airconditioning met automatische klimaatregeling, 3
zoneregeling
- 3-zone elektronische airconditioning Climatronic met bediening achteraan
- Zonder digitale klok achteraan

Reservewiel
- Wagengereedschap en krik
- Reservewiel

Inklapbare trekhaak met 13/7 adapter
- Met adapter 13/7
- Inklapbare trekhaak

Elektrische opening en sluiting van de koffer met Virtual Pedal
- Elektrische opening en sluiting van het kofferdeksel met Virtual Pedal

FOND PACKAGE
- 230 V stopcontact (Max. 150W) + 2x USB achteraan
- USB connectie: 1 x Type A en Type C vooraan en 2 x Type C achteraan
- Tablethouder
- Centrale armsteun vooraan JUMBO BOX met 2 USB aansluitingen achteraan

Zijdelingse ruiten vooraan van warmtewerend glas en met geluidsdemping -
voor SUNSET achteraan
- Zijdelingse ruiten vooraan van warmtewerend glas en met geluidsdemping -
SUNSET achteraan

LANE ASSIST - Rijstrookhulp met adaptiev e rijstrookbegeleiding, incl. Traffic
Jam Assist en SIDE ASSIST
- Multifunctionele camera en/of afstandssensor (systeem ter ondersteuning
van de bestuurder)
- Side Assist
- LANE ASSIST - Rijstrookhulp met adaptieve rijstrookbegeleiding, incl. Traffic
Jam Assist

Infotainment navigatiesysteem COLUMBUS met WLAN, Web Radio en
spraakbediening
- Navigatiesysteem COLUMBUS met Web Radio
- Infotainmentsysteem MIB3 Navigatie
- Spraakbediening


Alles wat ik wil zit er dus op.


Eerste indruk: zoveel comfort, zo stil en vooral een enorm degelijk gevoel (wat ik erg hard miste op de Mercedes, die leek op elk moment uit elkaar te gaan vallen)

Ik heb met OBDEleven de Scandinavian DRL al geactiveerd, de Aircare steeds actief gezet en het piepen van het openen/sluiten van de koffer altijd uit gezet.

De plastic covers van de velgen gehaald, wat zag dat er goedkoop uit. Nu zijn de velgen wel echt mooi. Alles wat nodig was, zat bij de auto: zwarte afdekking voor de bouten en nieuwe naafdoppen.

Ik ben nog wat aan het zoeken waar de smartphone moet komen (Flitsmeister, draadloze Android Auto werkt perfect)

Het voorste embleem wordt nog zwart en de letters Superb moeten nog van de koffer af.

Ik heb nog een module liggen om de Start/Stop uit te schakelen.

Hoofdprofiel krijg ik nog niet aangemaakt en koppeling met MySkoda lukt ook niet (bekend probleem op het forum hier, nog effe wachten en het zal wel eens gaan zeker)

Enige wat ik vervelend vind en blijkbaar niet op te lossen is: het rijdersprofiel dat ik kies (Aangepast of individueel of hoe het ook noemt) blijft niet bewaard nadat de auto is uitgeschakeld.

Ook zou ik graag olietemperatuur, watertemperatuur en baktemperatuur in de VC krijgen (waar nu de audio-informatie staat)
Olietemperatuur alleen kan ik wel in het midden krijgen maar niet aan de zijkanten.

Als ik navigeer (in Android Auto) komt de kaart ook steeds in de VC, maar dan zonder route (want het is de Skoda-kaart en niet de AA-kaart), kan dat uitgeschakeld worden?
20220131 Skoda Superb dashboard (Groot).jpeg 20220131_125542289_Skoda Superb (Groot).jpg 20220131_125551826_Skoda Superb (Groot).jpg 20220201_124040215_Skoda Superb (Groot).jpg 20220201_124050063_Skoda Superb (Groot).jpg 20220201_125449423_Skoda Superb (Groot).jpg
 

TL@

Forumguru
Dank allemaal.

Vandaag de letters 'Superb' van de kont gehaald en het logo vooraan vervangen.

Ik had eentje met blauwe achtergrond maar de kleur komt niet echt 100% overeen (goedkoop Chinees), dus dan maar de volledig zwarte op geplakt.

Misschien dat ik toch nog eentje met blauwe achtergrond van Superskoda haal.
20220202_145353768_Skoda Superb (Groot).jpg 20220202_145529508_Skoda Superb (Groot).jpg 20220202_145600009_Skoda Superb (Groot).jpg 20220202_150408840_Skoda Superb (Groot).jpg

Auto is alweer goed vuil van de eerste 500km.
 

TL@

Forumguru
Gisteren nog een poging gedaan om de stop/start module in te bouwen.

Eerst de balg van de pook en knoppen los:
WRz8moh.jpg


Kabeltje te kort, kreeg de stekker niet los.

Dan het volledige stuk rond de pook maar los:
7cCil4L.jpg


Dan was het makkelijk om de module ertussen te plaatsen:
Zx0HaJi.jpg


Alles terug mooi dicht gedaan en het lijkt perfect te werken. (en ik heb nergens iets beschadigd, waar ik wel wat bang voor was, die dingen zitten allemaal erg stevig vast :nailbiting::D )

Het is deze module. (van ome Ali)

Rijprofielen aanmaken, is uiteindelijk ook gelukt. Beide profielen zijn gekoppeld aan de juiste sleutel en ook dat lijkt te werken (maar wat een omslachtig gedoe, dat moet toch makkelijker kunnen)

De koppeling met de MySkoda app en Skoda-connect is ook gelukt (ook weer niet van de eerste keer, maar na verschillende keren proberen)
Ding is wel compleet nutteloos, ik wilde het gebruiken om te zien waar mijn vrouw zat (wanneer ze bijna thuis is, kan ik het eten op zetten) maar als de auto in beweging is, kan je de locatie niet zien :banghead:
Daar gaan we dus nooit voor betalen wanneer het abo verlopen is.

Het enige waar ik me nu nog een beetje aan stoor: De rij-modus blijft niet onthouden. Bij elke nieuwe rit staat ie terug op 'Normaal' en ik wil hem altijd in 'Individueel'
Blijkbaar is dit niet te veranderen, beetje jammer (was bij mijn Mercedes ook zo, ik begrijp echt niet waarom fabrikanten dit doen)

Het Skoda-logo met blauwe achtergrond is onderweg van SuperSkoda, het volledig zwarte is het net niet voor mij.
 

BelKodi

Senior Member
Prachtige Superb!
In die kleur en in hatchback versie zal dat zeker een zeldzame verschijning zijn op onze wegen!
Zwart logo op de neus staat hem ook prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

TL@

Forumguru
Zwart logo was het net niet.
Het nieuwe logo van Kopacek gisteren geplaatst:
huKB1bI.jpg


Helemaal perfect zo. Kwaliteit van het logo is ook veel beter dan de pruts van Ali.

Normaal komt er volgende week nog een opbergbox voor de koffer binnen (om het noodzakelijk materiaal van het werk in kwijt te kunnen en makkelijk in en uit de auto te halen) en een extra 'lade' voor in de centrale armsteun.

Dan zal het zowat klaar zijn, denk ik.

Er staan nu 1500km op en het waren een 1500 heerlijke kilometers. In maart misschien, eindelijk, nog eens een verder tripje doen. Denemarken staat bovenaan het verlanglijstje.
 

TL@

Forumguru
De Sup zit nu boven de 4000km, tijd om hem eens uit te laten op de autobahn.

Na wat aandringen, liep hij 223km/u op de gps. Na 200 is het echt wel wachten (en lang in 6de houden)

Met de DCC op comfort wordt hij wat zweverig aan de voorzijde, dan maar op NORMAAL gezet, dat was meer dan OK. Super stabiel op hogere snelheid.

Het verbruik viel me ook goed mee. In totaal stond er 800km na de rit. Waar de Mercedes altijd richting de 9l/100km zat op zo'n rit, bleef de Sup heel beschaafd met 6.3l/100km (er zat wel nog een stukje België en Nederland bij, enkel in Duitsland was het 7l/100km)

Ik merk sowieso dat hij stilaan wat zuiniger wordt met de extra kilometers.

Comfort is echt hemels, plek in de koffer ook. Zelfs op 200+ km/u blijft het stil genoeg om op een normale manier te praten (dat was echt wel anders in de Merc)

Kortom: nog steeds enorm tevreden met de auto.
 

JeSko

Forumguru
Blij te horen dat de Superb bevalt, kan ook niet anders met zo'n naam, wat een goede auto's zijn het ook :) had je werkelijk zoveel last van rijgeluiden in die CLA? Verbazingwekkend voor zo'n merk.
 

TL@

Forumguru
Ja, die Mercedes CLA was echt abnormaal luid. Niet enkel rij- en rolgeluiden, de motor was ook enorm luid (de 2.2 Mercedes diesel)

Mijn vrouw wist wanneer ik thuis was omdat de auto zoveel lawaai maakte.
Verschillende keren iets van gezegd in de garage, maar blijkbaar was het normale slijtage.

Ik zal wel een maandagochtend model gehad hebben, maar het feit dat de garage er zo makkelijk over ging, maakt dat ik nooit nog Mercedes zal rijden.

De 1 of 2 keer dat ik iets aan mijn Skoda's had, werd dit altijd probleemloos opgelost door de garage, zonder lastig te wezen.
 

TL@

Forumguru
De Sup moest een keer in Duitsland uitgelaten worden maar omdat daar nog steeds C-gekte heerst, moest het een buurland zijn waar er geen gedoe meer was, Denemarken dus (prachtig land maar enkel voor een korte vakantie, iets te weinig te doen voor een lange vakantie)
Het moest deze periode zijn want op 8/3 waren mijn vrouw en ik 25 jaar samen en dat moet gevierd worden :jaja:
 
Bovenaan Onderaan