Superb met 16" wielen: Brede velg tov de band, gevoelig voor beschadigingen?

andrehj

Forumguru
Even een vraagje aan hen die al een tijd met een Superb met 16" LM velgen rijden: Hoe zit het met de velgbeschadigingen?
Dit omdat de 7J velg voor een 205 band best wel breed is. Bij de Octavia wordt dezelfde bandenmaat (205/55R16) namelijk op een 6.5J velg gezet.
Ik vraag mij dus af of de standaard velgmaat niet erg gevoelig is voor beschadigingen wanneer je bijvoorbeeld langs een stoeprand rijdt.
 

___JC___

Forumguru
Serieuze vraag. Is dat wel een risico bij 16 inch? De band is dan al zo dik dat het mij lijkt dat je wel een flink hoge stoeprand moet hebben of niet? Ik heb zelf 18 inch en een randje op de banden om schaven te voorkomen. Werkt tot nu toe top! (klopt af op hout...)
 

Gysman

Actief lid
Was mij ook opgevallen. Heb 16"Moon velgen, 7J. Tamelijk breed. Eerste beschadiging is dus een feit. Benieuwd ook hoe dit binnenkort met sneeuwkettingen gaat...
 

andrehj

Forumguru
Serieuze vraag. Is dat wel een risico bij 16 inch? De band is dan al zo dik dat het mij lijkt dat je wel een flink hoge stoeprand moet hebben of niet? Ik heb zelf 18 inch en een randje op de banden om schaven te voorkomen. Werkt tot nu toe top! (klopt af op hout...)
Mijn huidige auto heeft 195/65R15 op een 6.5J stalen velg met wieldoppen. En ook hiervan zijn de wieldoppen van de voorwielen beschadigd, vooral rechts-voor. Overigens moet je hiervoor wel vrij stevig tegen de stoeprand komen.... Maar de velgrand van een stalen velg + de wieldop is zelfs nog iets smaller dan die van een LM velg....
Dus ik zit te denken om voor een nieuwe Superb maar voor winterbanden op een 6.5J velg te gaan. Helaas is daarin wel erg weinig keus en bovendien staat 6.5J niet in het Skoda lijstje van toegestane velgmaten, maar 6J weer wel. Iemand die dat uit kan leggen?

En heeft iemand nog een suggestie voor een "Wintertaugliche" 6.5Jx16H2 ET 45 velg?
En over die banden met velgbescherming: Bij 205/55R16 banden is daar erg slecht aan te komen, op de meeste gangbare types zijn ze niet eens verkrijgbaar.
 
Bovenaan Onderaan