Superb ineens veel gevoeliger voor spoorvorming in de weg

JohnDu

Nieuw lid
Ik heb nu sinds april 2007 ruim 50.000 km in mijn Superb gereden. Maar de laatste tijd valt mij het op dat ik (vooral bij lage snelheden) veel last heb van de sporen in de weg. Er zitten gewoon de standaard velgen en banden onder van het Business model. Ik heb dit ook aangegeven bij de laatste service beurt maar men kon niets vinden en het zou door de brede banden kunnen komen. In mijn vorige 1.8T had ik bredere banden maar geen last bij de sporen. De voorbanden zijn nu wel bijna aan vervanging toe. Weet iemand raad? Verder prima auto.
 

Gieliovd

Forumguru
Hoe bedoel je Higgy, heb jij slechte of juist goede ervaringen met de Turanza's.
Mijn conclusie met zijn bericht is: slechte ervaringen!

Wellicht omdat je banden afraken dat hij daarom minder begint te sporen.

Zijn de banden wel recht afgesleten? Anders kom het daardoor wellicht.

Er zijn nogal wat berichten over verkeerde richting in de wielen en scheef slijten etc...
 

joergarms

Senior Member
De uitlijning van ALLE VAG-auto's is niet bepaald netjes te noemen, i.c.m. bijna versleten banden, die dus minder goed sporen, kan je nu wellicht merken dat de auto wat zoekerig wordt.
Ik ga vandaag ook naar de garage om daar even over te babbelen.
 

higgy

Forumguru
Turanza's zijn imho prutbanden. Onder mijn nieuwe auto, die nog even op me moet wachten (staat bij SCU) zitten Turanza's, Laat ik het zo zeggen: die zitten er niet meer onder als ik er in april mee ga rijden als het aan mij ligt.
 

JohnDu

Nieuw lid
Tnx voor de reply's. Ik heb nog even gekeken naar de banden. Voor 2x Pirelli P6000 225/45 R17. achter 1x Pirelli en 1x Continental. Oorzaak " vreemde band" was lekke band en dealer kon niet snel een Pirelli vinden.

Vorige Superb 1.8T had 4x Continental en reed de verplichte 150k lease kilometers met minder gevoeligheid voor sporen.

Ga morgen naar de garage voor twee nieuwe voorbanden, kom nu in de buurt van slicks :).

Standaard lease truuk is achterbanden naar voren en 2 nieuwe achterbanden. (reserve band is soort thuisbrenger tegenwoordig).
Zou dit een probleem geven met twee verschillende banden?
 
Turanza's zijn imho prutbanden. Onder mijn nieuwe auto, die nog even op me moet wachten (staat bij SCU) zitten Turanza's, Laat ik het zo zeggen: die zitten er niet meer onder als ik er in april mee ga rijden als het aan mij ligt.

Je zult toch ook wel argumenten hebben voor dat 'imho'? Ik ben benieuwd want ik heb wel eens (veel) beroerder banden meegemaakt dan deze Turanza's. Het enige 'nadeel ervan dat ik zelf ervaar, is dat je de spanning hoger moet maken dan de geadviseerde om lekker strak te kunnen sturen. Dat leidt wel tot een wat ribbelig gevoel op klinkerwegen, maar dat is dan ook alles.
 

higgy

Forumguru
@Cant55:
Zoek maar eens naar de gebruikerservaringen hier op het forum met Turanza's.

@JohnDu: twee verschillende banden achter maakt natuurlijk wel uit j. los van de vraag of het wettelijk toegestaan is (weet iemand dat?)
 

purk

Senior Member
De uitlijning van ALLE VAG-auto's is niet bepaald netjes te noemen, i.c.m. bijna versleten banden, die dus minder goed sporen, kan je nu wellicht merken dat de auto wat zoekerig wordt.
Ik ga vandaag ook naar de garage om daar even over te babbelen.


Ik moet zeggen dat ik deze mening niet deel, de vag modellen staan wel netjes uitgelijnt. maar ligt het vaak aan de banden die eronder liggen. banden wisselen van links naar rechts of draaien op de velg wil ook helpen, ook zitten er vaak te veel rolweerstands verschil in de banden en kan dit ook trekken veroorzaken.

De meeste banden worden gewoon niet wekelijks gecontroleerd op de spanning en slijten daarom verkeerd af.

vaak geeft verlagen en te brede banden ook een een probleem en staan ze na verlagen verkeerd uitgelijnt.
 

Desperado

Forumguru
vaak geeft verlagen en te brede banden ook een een probleem en staan ze na verlagen verkeerd uitgelijnt.
Klopt!
Mijn buurman was wat aan de late kant met opnieuw uitlijnen na verlagen en dat heeft hem 2 voorbanden gekost.
Na verlagen, altijd uit laten lijnen.
 
@Cant55:
Zoek maar eens naar de gebruikerservaringen hier op het forum met Turanza's.

'Opdracht uitgevoerd!' Kwam onder andere wat opmerkingen van mezelf tegen en daarnaast nogal veel gemengde reacties waarin de meeste kritiek zich richtte op het geluidsniveau (lees herrie) van de Turanza's onder een O2. Is dat ook jouw voornaamste argument? Want qua grip op de weg etc. zijn er niet zoveel klachten, naar ik meen.
 

JohnDu

Nieuw lid
Tnx voor de reply's. Ik heb nog even gekeken naar de banden. Voor 2x Pirelli P6000 225/45 R17. achter 1x Pirelli en 1x Continental. Oorzaak " vreemde band" was lekke band en dealer kon niet snel een Pirelli vinden.

Vorige Superb 1.8T had 4x Continental en reed de verplichte 150k lease kilometers met minder gevoeligheid voor sporen.

Ga morgen naar de garage voor twee nieuwe voorbanden, kom nu in de buurt van slicks :).

Standaard lease truuk is achterbanden naar voren en 2 nieuwe achterbanden. (reserve band is soort thuisbrenger tegenwoordig).
Zou dit een probleem geven met twee verschillende banden?
Inmiddels vandaag weer 2 nieuwe Continentals vóór gekregen. Je weet wel met die brede langsgroeven. Hij rijdt weer als een zonnetje. Geen Pirellis's meer.

Ben overigens wel benieuwd naar de legal gevolgen van 2 verschillende achterbanden. Weet iemand meer?
 

fvkesteren

Nieuw lid
op een as moeten de zelfde banden gemonteerd zijn dat is de enige regel die er is

merk en breedte maakt niet uit ik heb zelf op de vooras 235 en op de achteras 265 en dan ook nog van verschillende merken.zoeken in spoorvorming is een probleem wat de superb zowieso sneller heeft dit ligt aan de standaard spoorbreedte die de superb heeft ik merk al vanaf het begin dus ook met de standaard 17inch dat een vrachtwagenspoor als een soort van rails werkt erg irritant maar helaas
 

skodaboy

Forumguru
zijn brede banden zoal niet gevoelliger voor spoorvorming in de weg?
ik heb op m'n 02 17" velgen met 225/45/17 banden (voor en achter)
hier enkele km's verder op is een 4-vaks weg (120km/u mag je daar)
daar zijn de rechterrijstroken 'kapot' gereden door de camions (pure spoorvorming)
als ik mij met de 02 op da rijvak begeef,krijg je zo'n zoekeriger zwalpend rijgedrag door dat de auto zich in die spoorvorming trekt...:crazy:

wel dan heb je twee mogenlijkheden of wel ga je 'langs' die spoorvorming rijden,of ga je op het linkse rijvak rijden,tot er een gek aankomt stormen met 150+ en je echt terug naar het rechtervak drukt...:shocked:
 
Bovenaan Onderaan