Superb III vs Superb III facelift

Giant

Forumguru
Even gezocht naar een geschikt, bestaand topic, maar ik denk dat ik mijn bijdrage toch hier maar even plaats. Het gaat om een verschil tussen de Superb 3 pre face lift en de Superb 3 face lift.

Ik moet het met mijn ruim 2 meter lengte echt hebben van de grenzen van de binnenruimte. Ik rij op dit moment mijn vijfde Superb, ik pas daar redelijk goed in terwijl achter mij in de achterste- en diepste stand van de voorstoel ook nog voldoende beenruimte overblijft. Vrij uniek. De lengte zit bij mij voornamelijk in mijn benen. Dus nooit problemen met hoofdruimte i.c.m. een open dak, wat ik bij de hatchback die ik nu heb en de combi die ik hiervoor had ervaren heb.

Nu komt het issue: ik ben me aan het voorbereiden op een nieuwe auto en ben naar de Skoda dealer gegaan, om te passen of de verlengde voorstoelen optie (alleen verkrijgbaar op de Sportline heb ik me laten vertellen, dan ook meteen elektrisch op de bijrijdersstoel) iets voor mij zou zijn. Helaas, dat stukje verlenging raakt mijn bovenbenen nauwelijks door de hoek die mijn bovenbenen maken. Maar, en dat was echt opvallend, ik kijk nu ineens tegen de dakrand aan onder de zonneklep! De stoel kon niet verder naar beneden en naar achteren en toch bleef dit een nogal groot verschil met mijn huidige pre facelift hatchback. Ik heb ook de facelift Superb zonder open dak proef gezeten, ook daar kom ik hetzelfde tegen, hoewel mijn haar het hemeltje net wat minder raakt dan bij een uitvoering zonder open dak. Ik heb het de verkoopadviseur laten zien en ook hij kwam tot dezelfde conclusie: de hoofdruimte speling is bij de facelift nogal minder geworden, het gaat zeker over centimeters. Mogelijk doordat de stoelzitting hoger gezet is, of doordat de stoelen zelf hoger zijn geworden. Je merkt het ook, de zitpositie is hoger geworden en dat is ook merkbaar als je naar voren op de weg kijkt. Dit is dus bij zowel de standaard stoelen (we hebben meerdere bekledingen/uitvoeringen getest) als ook bij de sport stoelen het geval. Ik ga nog proefrijden, maar het lijkt erop dat ik na 5 Superbs afscheid moet gaan nemen van een door mij altijd zeer gewaardeerde auto. Ik baal hier stevig van. Ik was al bezig met de verschillen in led verlichting, chromen strip op de achterklep, hatchback of weer een combi, maar ik heb er nu in een keer een veel meer basic onderwerp bij tot mijn frustratie. Herkent iemand dit die ook de grenzen van de binnenruimte voorin moet opzoeken om e.e.a. enigszins passend te krijgen?
 

JeSko

Forumguru
@Giant

Dus je komt van een S2 FL naar een S3 nu of wat bedoel je? Is het niet zo dat een S2 een veel minder snel aflopende vooruit heeft, de S3 oogt daardoor sportiever maar dat gaat ten koste van hoofdruimte gok ik. Geen idee of het dat ook effectief is?

Nvm, over je beginstukje gelezen waarin je S3 vs S3 FL vermeld, excuseer.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Heeft het niet te maken met al dan niet elektrisch verstelbare stoelen? Onlangs ook eens gelezen op een bmw forum dat elektrisch verstelbare stoelen minder laag kunnen.
 

Giant

Forumguru
Het klopt dat een handmatig verstelbare stoel doorgaans meer ruimte heeft dan een verstelbare. In dit geval ging het in alle vergelijkbare tests om elektrisch verstelbare stoelen. Ook de Superb 3 van voor de facelift die ik nu rijd.
 

Renkie

Forumguru
Hetgeen jij omschrijft heb ik ook gemerkt in een Passat van 2017. Daar kijk je ook tegen de zonneklep aan als je vrij lang bent.
Bij mijn huidige S3 (met elektrisch verstelbare stoel) heb ik dat niet. Ik zal binnenkort eens testen bij een S3 FL als ik bij een dealer ben.
 

Cal Noughton Jr

Actief lid
hmmm:pieker:...hier met 1.93 cm hetzelfde probleem. Juist electrisch verstelbaar besteld omdat ik dacht die ook de zithoekverstelling nog hebben die de handmatige niet hebben.... morgenvroeg nog maar even snel naar de dealer...
 
Bovenaan Onderaan