Superb III 2.0 TSI 220PK Style HB Black Magic Metallic van Paultie

paultie

Forumguru
Na 160.000 Km in mijn Superb II 1.4 TSI Ambition Businessline werd het tijd om afscheid te nemen van deze heerlijke auto. De superb II gekocht met 32.000 Km op de teller in duitsland uit 2009 bij een skoda dealer.
Heeft erna altijd bij de dealer onderhoud gehad en dat maakt dat de auto nu ook beter te verkopen is met volledige onderhouds geschiedenis.

Afijn twee jaar geleden overgegaan tot het kopen van een tweede skoda telg in de familie. Aangezien de mini cooper wat te klein werd voor het vervoeren van twee kinderen (wat wel ging maar al die spullen als kinderwagen etc. werd toch een beetje krap) hebben we een skoda rapid spaceback 1.2 TSI elegance businessline pro gekocht. Het introductie model waar met een mat gewrapped dak, gepoedercoate velgen, eibach pro kit verlaging de vrouw de blits mee uit hangt.


Dus na 4 jaar in de superb II werd het tijd om mezelf op een 'nieuwe' auto te tracteren.
Aangezien ik helemaal weg was van de Superb III na de auto rai was het een meest logische keuze om te zoeken naar een Superb III.
Na een gesprekje met de nederlandse dealer, een proefritje in en 1.6 tdi combi DSG en het bekijken van de inruilwaarde van de supII was het voor mij al vrij snel duidelijk.
We gaan weer voor de import.

Toen kon het zoeken beginnen.
Ik wilde minimaal de onderstaande opties in de auto hebben en de kop moest net van de auto af zijn.
dus minimaal 2000 km gereden en uit 2015.

  • Elektrisch verstelbaar en verwarmde voorstoelen
  • DCC
  • ACC
  • Canton sound system
  • DSG automaat
  • 18 of 19 inch sloffen
Na een tijdje zoeken viel mijn oog op een zwarte 2.0 TSI DSG Style met 220PK uit oktober 2015 die bij toeval bij exact dezelfde dealer stond als mijn Sup II.

Gebeld met de dealer over meer gegevens van deze auto en toen de reis in de rapid naar Halle (DE) gemaakt.
Daar gekomen een stuk gereden in de auto en was al snel verkocht. helemaal vanwege de 2 liter motor en het koppel icm de DSG automaat en DCC. wat heerlijk!

Toen begon de onderhandeling. Net als in Nederland zijn de marges erg krap. Kreeg op de auto er nauwelijks wat vanaf. Waar mijn ogen wel op vielen waren de 19 Inch phoenix antraciet velgen welke ze daar onder een L&K versie hadden staan ook in de kleur black magic zwart. Onder de auto die ik wilde hebben stonden de gewone zilveren phoenx 19" velgen.

Uiteindelijk zijn we er uit gekomen met de dealer en konden we een week later de auto ophalen.
Met dank aan @andrehj voor zijn volhardendheid in de BTW regels (intramonuautaire verwerving)
Ik moest de Duitse BTW van 19% terugvorderen en in nederland de 21% BTW betalen. De Skoda dealer heeft voor mij een BTW nummer aangevraagd en stort (wanneer ik de nederlandse kentekencard heb) de duitse BTW aan mij terug. De Nederlandse BTW en BPM moet je hiervoor wel eerst betalen.
met 143 gram Co2 uitstoot is de 2.0 TSI best wel aantrekkelijk in de BPM. Helemaal omdat de auto uit 2015 is en hierbij er nog lageren BPM trarieven gelden t.o.v. de 2016 tarieven.

Uiteindelijk de auto bij de RDW aangeboden en een week later had ik de kentekencard in de brievenbus liggen.
Mooie luxe kentekenplaten gehaald, verzekerd en de weg op. Nouja gelijk de dag erna een weekje op wintersport....

Dus al weer bijna 3000Km op de auto erbij gezet en ik zal je zeggen hij rijd fantastisch!

De uitrusting
De 2.0 TSI Style heeft de volgende opties:
  • Alcantara half lederen stoelen
  • Elektrisch bedienbare voorstoelen
  • Elektrisch verwarmbare voorstoelen
  • Voorruit verwarming
  • Dimmende binnen / buitenspiegels
  • ACC tot 210 Km/u (schijnt standaard tot 160k/u te zijn)
  • DCC
  • 19" phoenix antraciet velgen
  • Bi-xenon zonder de wimper verlichting
  • LED pakket (achterlichten, kentekenplaat, spiegel lichten)
  • Af fabriek trekhaak voorbereiding
  • Verkeersborden herkenning
  • Canton sound system
  • 230Volt & USB aansluiting achterin
  • Peddels aan het stuur

Hieronder wat pica's van de tuut.

IMG_4053.JPG IMG_4054.JPG IMG_4055.JPG IMG_4056.JPG IMG_4057.JPG

IMG_4058.JPG

Uiteindelijk valt het met met het DCC onderstel en de 19 inch wielen niet tegen hoe ver dat auto op zijn pootjes staat. De wielen vallen netjes in de wielkassen.


Wat wil ik nog verbeteren aan de auto?
Ik had nog wat oude led 5W5 ledjes liggen. Die heb ik in de kofferbak en de voetverlichting geplaatst.
Daar moeten er nog wat voor bij besteld worden dus de auto moet ver LED worden.
Hierbij wat leuke draadjes van @Tuulster die ik zal volgen.
- MistverLEDing voor
- MistverLEDing achter
- KnipperLED achter
- InterieurverLEDing binnen
- DeurverLEDing

Daarnaast een afspraakje bij @Antera inplannen om wat zaken vrij te schakelen en te kijken of we de wimpers kunnen retro fitten. Had zelf al wat ideeen om met behulp van een arduino iets te maken mits er uiteraard ruimte in de koplampen aanwezig is.
  • De 7 stroken wit te laten oplichten wanneer de LED dachtrijverlichting aan staat.
  • Met het knipperlicht de 7 stroken ala de nieuwe audi knipperlichten een voor een oranje op te laten lichten als een soort knightrider?!?

Ook overweeg ik de eibach pro kit maar zou graag eerst eens willen ervaren hoe dat rijd icm DCC.

Daarnaast nog de uitlaatsierstukken voor de dubbele uitlaat van de 2.0 TSI ala 4x4

Vanwege de verzekering moet er een SCM klasse 3 alarm worden ingebouwd. Hierbij wil ik kiezen voor de Cobra vanwege zijn omgevings detectie ipv de debra met zijn extra knop welke je in moet drukken.

Ik overweeg om de achterkant te ontdoen van type aanduiding. Hiervoor ben ik nog op zoek naar tips hoe je deze het beste kunt verwijderen zonder blijvende schade aan de lak.

Genoeg te doen nog dus.

Zal in dit draadje updates posten if any.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Mooie aanwinst.
:thumbsup:
Die knipperlichten een voor een oplichten ala audi is (nog) niet mogelijk bij mij weten. :pieker:
Wel een leuke optie. :D
Zal die import voor naar belgie toch eens moeten onder de loep nemen.
Duitseland toch veel keuze voor full options.
 

Altos

Banned
Mooie auto!
Veel plezier van de nieuwe!

De letters van de achterkant afhalen zonder schade is simpel.
Je haalt een visdraadje of hobbydraadje achter de letters door en "zaag" het foampje tussen de letter en de lak door.
De restanten kun je voorzichtig eraf rollen met je vinger.
Mocht je met je nagel een krasje maken dan is er dat makkelijk uit te halen met een beetje autopoets of polish.
Hoe eerder je het eraf haalt, hoe minder dat je er van blijft zien.
Succes en bij vragen...stel ze gerust.
 

ertromp

Forumguru
Super S3 @paultie :thumbsup: Erg leuk ook je beschrijving hoe je de auto ingevoerd hebt. Veel veilige km's! Wat een mooie machine zo'n 2.0 TSI/220PK
 

RefleCs

Forumguru
Heel mooi en een goede intro! Hoeveel scheelt het nou als je een dergelijke auto importeert?
 

paultie

Forumguru
Heel mooi en een goede intro! Hoeveel scheelt het nou als je een dergelijke auto importeert?
Beetje lastig vergelijken. Bij elkaar denk ik zo'n 10% op nieuwwaarde. Nou is de auto niet nieuw uiteraard. Bpm was al 1750 EUR minder dan nieuw. Btw was plus 650 ongeveer. Dan de kop van de nieuwe auto af wat wel een paar duizend scheelt.
 
Laatst bewerkt:

paultie

Forumguru
Nog vergeten toe te voegen:
- RVS voet pedalen (superskoda)
- RVS voetsteun (superskoda)

Heb alvast wat zitten hobbyen
Hieronder alvast een voorproefje van 7 oranje ledjes welke ala audi worden weergegven door een input (lees het knipperlicht)
Zit nog wel wat foutjes in de arduino code die ik er nog even uit moet halen zodat het 100% goed werkt.
Ook zal ik even moeten checken welke spanning er gebruikt word door de knipper verlichting zodat deze de arduino kan schakelen.
Uiteindelijk als alles lukt zal er met een arduino pro mini als het goed is genoeg outputs moeten zijn om dit voor elkaar te krijgen voor beide koplampen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan