Superb II Linker koplamp werkt niet meer

Onlangs waarschuwingslampje op dashboard in werking. Bij nazicht bleek(Xenon) dimlicht niet meer te werken. Vandaag lamp vervangen maar nog dimlicht werkt nog steeds niet. Iemand die kennis heeft wat het probleem zou kunnen zijn?
 
Bedankt voor de snelle antwoorden, vraagje waar bevind de ballast en/ of starter? Hoe kan je die testen of het nog werkt of stuk is?
 

brepus13

Forumguru
je kan de lampen links en rechts wisselen. Zo kun je uitsluiten dat je lamp defect is. Lampen niet stuk? Grote kans dan de ballast. Deze zit onderop je koplamp unit. Zoek even via de zoekfunctie, er is recent over geschreven hoe je hier bij kan komen.
 

Highway

Forumguru
Ballast en beheermodule zitten gemonteerd onder je lamp, zitten vast geschroefd op je lamp unit.

Wat @brepus13 zegt zou ik zeker als eerste doen - lampen wisselen en kijken of het probleem bij dezelfde unit blijft.
Blijken de lampen wel goed, dan is het de starter, ballast, mogelijk iets van bekabeling. Functioneren alle andere lampjes in de unit nog wel goed?

Lampunit kan je het best verwijderen om ballast en module te vervangen. Hiervoor kan je het beste de bumper verwijderen, er zit 1 bout waar je anders erg lastig bij kan.

Heb je de auto al met bijv. VCDS uitgelezen? Mogelijk dat hier een foutmelding is opgeslagen.

Stel jezelf ook eens voor, als je bekend maakt in welke regio je woont kan iemand je mogelijk directer helpen.
 
Oorzaak gevonden kleine barst in de koplamp en de waterinsijpeling heeft ballast stuk gemaakt. Heb nog 1 probleem hoe maak je elektrische aansluiting los van de koplamp. Ik vermoed met behulp van platte schroevendraaier. Maar lukt me niet. Kan iemand me helpen graag aub?
Alvast bedankt
 

Highway

Forumguru
Dacht: eerst de connector naar de lamp drukken (zoals bij veel VAG stekkers), vervolgens vergrendeling los halen en dan los trekken.

Heb nog 2 lampen (xenon) liggen, als het niet lukt kan ik die vanavond er wel even bij pakken en een foto van de connector maken. Dan kan je zien hoe deze vast zit.
 
Graag, Dat zou het me wat duidelijk maken. Ben bang om wat stuk te maken als ik zelf op wilde weg ga proberen los te maken. Ik kijk uit naar de foto Dikke merci
 

Highway

Forumguru
Hierbij de foto's. Gaat wel om de rechterlamp (die kon ik zo aan).

Het is inderdaad: eerst de connector harder aandrukken (dan krijgt de vergrendeling een beetje ruimte waardoor die niet vast blijft zitten). Dan vergrendeling op de connector (Waar bedrading aan zit) indrukken en vervolgens zou die eruit moeten komen. Success.
 

Bijlagen

  • IMG_20190218_153757658.jpg
    IMG_20190218_153757658.jpg
    40,4 KB · Weergaven: 56
  • IMG_20190218_153802617.jpg
    IMG_20190218_153802617.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 61
  • IMG_20190218_153809731.jpg
    IMG_20190218_153809731.jpg
    45,4 KB · Weergaven: 60
  • IMG_20190218_153830300.jpg
    IMG_20190218_153830300.jpg
    54,7 KB · Weergaven: 43
Vanmorgen ballast vervangen en linker koplamp werkt weer. Wat me opvalt is dat de koplamp waarvan de ballast werd vervangen veel meer lichtopbrengst geeft in vergelijking met de andere koplamp. Is dit normaal?
Ter info enkele dagen geleden zijn de beide xenon lampen vervangen.
Graag reactie
 

Highway

Forumguru
Meer licht - dat is mijn inziens niet echt normaal nee. De ballast zorgt alleen voor de opstartstroom (hoge voltage) en daarna de juiste voltage om de lamp aan de gang te houden.

Heb je een originele ballast geïnstalleerd of een after market? Normaal is ik dacht 35W, je hebt aftermarket ballasten die meer leveren (55W). Deze belasten de lamp echter ook zwaarder.

Hoe heb je bepaald dat de lamp waarbij je de ballast hebt vervangen, veel meer licht geeft?

Wat ook nog mogelijk is - nieuwe xenon lampen dienen een aantal uur in te branden. In de eerste uren veranderd de kleurtemperatuur ook wat. Mogelijk is dit wat je opvalt, gezien je ook de lampen hebt vervangen.
 
Originel ballast van Hella met dezelfde referentie geplaats.
Hogere lichtopbrengs bepaald door lichten op te zetten voor de garagepoort en dit geeft een duidelijk verschil
Il ga tijdens het rijden de lichten een tijdje laten opstaan
 

Antera

Donateur
de lamp zal niet snel meer licht gaan geven door een andere ballast aangezien de vermogen standaard zijn. Zal eerlijk lijken of niet eerder op gevallen zijn. De lampen slijten ook en kunnen onafhankelijk van elkaar minder op gaan brengen
 

VAG-man

Forumguru
Meer licht - dat is mijn inziens niet echt normaal nee. De ballast zorgt alleen voor de opstartstroom (hoge voltage) en daarna de juiste voltage om de lamp aan de gang te houden.

Heb je een originele ballast geïnstalleerd of een after market? Normaal is ik dacht 35W, je hebt aftermarket ballasten die meer leveren (55W). Deze belasten de lamp echter ook zwaarder.

Kun je dit nader uitleggen? Het lijkt alsof je jezelf tegenspreekt.

@Wakke weet je zeker dat beide nieuwe xenonlampen 35W zijn en niet één 55W?
 
Laatst bewerkt:
Probleem is ondertussen opgelost, lamp in rechter koplamp was gedeeltelijk los gekomen. Met als gefolg minderlichtsterkte. Iedereen van harte bedankt voor de respons
 

Highway

Forumguru
@VAG-man een normale Xenon lamp is gemaakt voor 35W ballast. Indien je de zelfde ballasten en xenon lampen monteert, zou de licht opbrengst hetzelfde moeten zijn (behalve als 1 lamp 'versleten' is en de ander nieuw).

Er zijn xenon lampen met andere specificaties, zoals de 55W Xenon. Deze sturen meer stroom naar de lamp, waardoor die anders licht geeft (meer licht). Dan ook - 2 dezelfde lampen + ballasten van bijv. 55W horen ook hetzelfde licht te geven.
 

VAG-man

Forumguru
Ja dat weet ik @Highway.
Je geeft aan dat de ballast echter alleen voor het starten gebruikt wordt en daarna de juiste voltage om de lamp aan de gang te houden.
Dat heeft volgens mij niets met de felheid van de lamp te maken.
 
Bovenaan Onderaan