Superb II, DSG 7 en caravan vraag

Hallo,
Deze week mijn caravan opgehaald, voor het eerst achter mijn Superb die ik in mei dit jaar heb gekocht.
Hoe ik normaliter rijd is behoorlijk HetNieuweRijden. Vanuit stilstand rem loslaten, langzaam uit zichzelf laten voortbewegen en rustig met vaste voet wat gas bijgeven zodat snelheid toeneemt. Zonder caravan gaat dat prima. Ik rijd bijna altijd in de D-stand.
Met caravan heb ik hem in S-stand gezet. Auto zat vol met mijzelf, vrouw en twee stevige zoons van 11 en 13. Bij het wegrijden ook weer op laten trekken zonder noemenswaardig gas bijgeven, daarna steady bijgeven, maar daarbij merkte ik dat hij ín de versnelling (dus níet bij overschakelen naar volgende) begon te schutteren. Zat nog in S1. Steeds weer happend doorslippen en proberen grip te krijgen met de koppeling.
Wanneer ik steviger gas bij gaf duurde dat noemenswaardig korter. Is het de bedoeling dat je steviger gas heeft met zo'n 1000kg extra lading, om van je plek te komen?
Hebben jullie tips voor me?
Of moet ik voor iets anders vrezen?

Alvast bedankt!
 
...........
Als het nog niet te laat is, laat dan de DSG optimaliseren bij VAG service (?) in Nuenen.
Die zullen 'm ook kunnen uitlezen.
Dank je. Zoals gezegd doet ie dat enkel in S1. De rest geen enkele last van. Tip van VAG Service Nuenen neem ik mee.
Tja, op zich heb ik nog Bovag-garantie, maar of dit er binnen valt? Heb overigens binnen twee weken na aankoop al melding gedaan van stotterende schakelgang, dat was ook slechts enkele keren. Toen ik meer HetNieuweRijden ging toepassen ging dat weg (dus minder snel gasgeven bij accelereren).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Falcon

Donateur
Ik zou DSG uitlaten lezen en een expert naar de waardes laten kijken. Kost de wereld niet en meten is weten ;)
 

MaxN

Donateur
Recent nog in een artikel gelezen van de ANWB met betrekking tot rijden met een caravan, vergeet direct "het nieuwe rijden" want je verbruik is toch vele malen hoger dan normaal, zonder caravan prima te doen, mits je de 1.8TSI hebt idd.

EDIT: artikel gevonden op het AD
Toerengebied
,,Ga met een caravan alsjeblieft niet ‘het nieuwe rijden’ toepassen’’, adviseert de Bree. ,,Of je nu in een oudere auto rijdt of in een nieuwer exemplaar met een compacte turbomotor: blijf hoger in het toerengebied van de motor dan je normaal doet. Als je te snel opschakelt, benut je de kracht niet optimaal. Dat kan funest zijn voor de techniek.’’

Het optimale toerental (de grootste trekkracht) vind je in de technische gegevens. Autofabrikanten vermelden de maximale trekkracht (het ‘koppel’) in newtonmeters (Nm) bij een bepaald toerental (tpm). De meeste trekkracht bereik je als je de toerenteller zo veel mogelijk in de buurt van dit aantal toeren houdt. ,,Heel zuinig wordt je auto er niet van, maar dat kun je met een caravan sowieso vergeten’’, zegt De Bree met een lach.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Het nieuwe rijden gaat je duur komen te staan, voor motor en DSG met droge platen is het funest.
 
Het nieuwe rijden gaat je duur komen te staan, voor motor en DSG met droge platen is het funest.
Ben net zo blij met een verbruik van 1op12...

Poeh, als ik zo alles lees hier op het forum durf ik bijna niet blij te zijn met mijn auto, zoveel zorgen er uitgesproken worden... Zal toch niet zijn dat de VAG niet gewoon prima producten levert zeker? Mijn vorige auto was een Alfa, wat daar over gezegd wordt is bekend, maar klinkt (en was) minder zorgelijk dan wat ik hier gemiddeld lees..
 

MaxN

Donateur
Met een 1.8TSI met DSG7 kun je helaas een zorgenkindje hebben, maar wij hebben er ook een gehad zonder er problemen mee te hebben gehad. Dus het is zeker niet een garantie voor problemen.
Qua olieverbruik geeft VAG aan dat 1liter op 1000km een paar producteigenschap is. Maar er is veel over te lezen op dit forum en op het internet.
 

Atria

Actief lid
Herkenbaar. Heb twee auto's met een dsg gehad (1.4 TSI) en beide auto hadden na zo'n 6000 km last van een slippende koppeling (toerental stijgt ineens en de snelheid niet terwijl koppeling al aangegrepen heeft), wat je vooral merkte bij het wegrijden in de 1e met een caravan. Volgens de dealer een productiegeigenschap, deze slip is nodig om de koppeling op te warmen zei men. Ik vond dat een bijzonder verhaal. Meer gasgeven zorgde wel voor (ogenschijnlijk) minder slip maar of je op die wijze lang met je koppeling doet betwijfel ik. En dat verhaal van de AD had ik ook gezien, maar als je dit dan leest "De meeste trekkracht bereik je als je de toerenteller zo veel mogelijk in de buurt van dit aantal toeren houdt" dan zou je met de moderne motoren dus rond de 1600 tpm zitten en dat moet je nu juist niet doen. Gewoon lekker zo rond de 2500 a 3000 en in de bergen en helling op 3500 a 4000 je rijdt soepel de berg op.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Rijst ook de vraag... hoe rijden mensen met een handbak en een zwaar beladen auto weg dan, vanuit stilstand? :pieker:;)

Dan is het ook niet gek dat de koppelingsplaten veel meer slippen, dan bij regulier gebruik. Hetzelfde geldt b.v. bij stilstand wegrijden op een steile helling naar boven.

Ik ken dat uit de Alpen. Bij >12% stijging, of dat nou de 02 2.0 TDI met handbak was, of de Roomster 1.2 TSI DSG-7; beiden slippen dan (veel) meer dan gebruikelijk. Nog afgezien van een eventuele voorwielslip, die zo goed mogelijk wordt gereguleerd door de ESP/ASR elektronica...
 

CDK

Forumguru
Ben net zo blij met een verbruik van 1op12...

Poeh, als ik zo alles lees hier op het forum durf ik bijna niet blij te zijn met mijn auto, zoveel zorgen er uitgesproken worden... Zal toch niet zijn dat de VAG niet gewoon prima producten levert zeker?

De 1.8 is helaas wel hét zorgenkindje van de VAG groep, maar wellicht is jouw blok al gereviseerd? Houdt je oliepeil goed in de gaten, want het zijn bij slijtage extreme verbruikers. Blokken in zeer slechte staat verbruiken 1 liter per 5000 km en meer. Vanaf circa 3000,- kan je indien nodig een revisie laten uitvoeren (nooit bij een dealer laten doen!!) en dan kan je wel blij en onbezorgd genieten van een heerlijke auto.
 
Laatst bewerkt:
Met een 1.8TSI met DSG7 kun je helaas een zorgenkindje hebben, maar wij hebben er ook een gehad zonder er problemen mee te hebben gehad. Dus het is zeker niet een garantie voor problemen.
Qua olieverbruik geeft VAG aan dat 1liter op 1000km een paar producteigenschap is. Maar er is veel over te lezen op dit forum en op het internet.
Deze heeft bij vorige eigenaar bij 100dkm de zuigers en schraapveren vervangen gehad. Olieverbruik zou dus geen 'feature' meer moeten zijn :-)
Heb nog Bovag-garantie en extra garantie op olieverbruik
 
Herkenbaar. Heb twee auto's met een dsg gehad (1.4 TSI) en beide auto hadden na zo'n 6000 km last van een slippende koppeling (toerental stijgt ineens en de snelheid niet terwijl koppeling al aangegrepen heeft), wat je vooral merkte bij het wegrijden in de 1e met een caravan. Volgens de dealer een productiegeigenschap, deze slip is nodig om de koppeling op te warmen zei men. Ik vond dat een bijzonder verhaal. Meer gasgeven zorgde wel voor (ogenschijnlijk) minder slip maar of je op die wijze lang met je koppeling doet betwijfel ik. En dat verhaal van de AD had ik ook gezien, maar als je dit dan leest "De meeste trekkracht bereik je als je de toerenteller zo veel mogelijk in de buurt van dit aantal toeren houdt" dan zou je met de moderne motoren dus rond de 1600 tpm zitten en dat moet je nu juist niet doen. Gewoon lekker zo rond de 2500 a 3000 en in de bergen en helling op 3500 a 4000 je rijdt soepel de berg op.
Bij mij stijgt het toerental niet ineens, het was een schutterend geluid (kan niet anders beschrijven). Ik was vooral met weinig 'gas bij' aan het optrekken.
En ik besef nu dat ik het knopje linksvoor heb ingedrukt (esp-asr). Werd me aangeraden om te doen met caravan, vooral zinvol als je in bergen afdaalt, om je remmen te sparen. Ik was overigens in Nederland, dus eigenlijk niet nodig dan... (was een beetje automatische piloot, dat knopje indrukken). Misschien dat dat gezorgd heeft voor het vreemde geluid midden in S1. Niet bij overgang naar andere versnelling dus. Verderop in de versnellingen niks raars gehoord.
 

Tman0961

Forumguru
Slip kun je herkennen aan je toerental. Houd dit de volgende keer eens in de gaten, dan weet je wellicht al wat meer vwb je merkt en wat er gebeurt.
 

hemi24

Forumguru
En ik besef nu dat ik het knopje linksvoor heb ingedrukt (esp-asr). Werd me aangeraden om te doen met caravan, vooral zinvol als je in bergen afdaalt.

Ik weet niet wie je raadgever is, maar dit slaat nergens op...

Het kan je enkel helpen als je op een helling weg wilt rijden, waarbij je wilt voorkomen dat ASR het vermogen terugregelt bij doorspinnende wielen.
 

Highway

Forumguru
Revisie met de latere zuigers+veren is helaas geen garantie voor geen olie verbruik.

Mijn 1.8tsi was al gereviseerd bij mijn aankoop, maar helaas is deze na enkele jaren weer veel olie gaan verbruiken. Weer revisie, nu zitten er zuigers en veren in met wafel structuur waardoor het probleem niet meer mag optreden.

Deze zuigers+veren worden zover ik weet pas sinds kort (2 jaar dacht ik) toegepast bij de dealer, of al langer bij andere revisie bedrijven.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ben net terug uit de Eifel met onze Touran (1.5 TSI DSG7) - wilk combinatie.
Daarbij voor het eerst in mijn leven meegemaakt dat de water temperatuur voorbij de 90 richting 130 schoot :nailbiting:

Maar goed het was ook 38 graden en dan bergop, met 85 km/uur op de klok..

Qua DSG en caravan, ik vind dat ie (ook in D) heel lang in de versnellingen blijft hangen na een rotonde bijvoorbeeld. Ik heb dan zelf echt zoiets van schakel nou maar..
Wat ik dan ook wel eens doe is dan even handmatig schakelen en daarna weer terug naar D.

Of dat de goede manier is, geen idee, dit is mijn eerste auto met automaat..
 
Bovenaan Onderaan