Superb II 1.6 crtdi - koelvloeistof alarm

kaze

Lid
sinds een 2-tal weken kreeg ik geregeld een alarm : controleer koelvloeistofpeil.
Telkens netjes aangevuld (geen tijd om tot de garage te gaan)
Vandaag dan toch geweest en het vermoeden was : defecte waterpomp.

(wagen is van okt 2011 en heeft 59000 kms)

Vriend heeft exact dezelfde (december 2011 - 10000 kms) en heeft de laatste weken exact hetzelfde probleem.

Nog mensen bekend met dit fenomeen?
 

Cordoba

Forumguru
Wel typisch dat beiden hetzelfde probleem hebben. Je kan kijken of andere auto's met dezelfde motorcode uit deze periode ook dit probleem hebben. (dan kun je dus ook kijken bij bijvoorbeeld Seat Exeo, VW Passat e.d. met dezelfde motorcode op de verschillende merkenfora).

Motorcode is CAY?
 

Monteurtje

Forumguru
Kan je zo wel vertellen dat er meer zijn met een lekke waterpomp in een 1.6 TDI CR. Ben de tel kwijt. Komt vaak voor. Bij de PD motoren heel weinig last gehad van lekke waterpompen bij lage kilometerstanden. Maar bij de CR motoren lekken ze vaak. Is al wel een nummer wijziging gekomen dus waarschijnlijk ook een verbetering.
 

Skodasuperb2011

Actief lid
Enkele weken geleden kreeg ik ook een koelvloeistofmelding. Enkele malen netjes bijgevuld echter peil ging weer naar beneden en inderdaad waterpomp defect. Is inmiddels vervangen. Auto is van jan.2011 1.6tdi CAY kmstand 114.000
 

Dirkmk1

Senior Member
Ik kreeg geen meldingen maar kwam er zelf achter bij mijn maandelijkse controle. Uit mijn 1.6tdi (CAYC van maart 2012) verdween ook ineens koelvloeistof tussen de 60.000 en 90.000 VOI-beurten , tweemaal veel bij moeten vullen. En melding gemaakt van het probleem bij de 90.000km beurt, dealer heeft de waterpomp onder garantie vervangen.
Viel nog net een week binnen de fabrieksgarantie, ben benieuwd of ze er moeilijk over gaan doen als het buiten de fabrieksgarantie gaat vallen.
 

Noord26

Forumguru
Heb het ook gehad. Gaf al aan dat ik soms wat koelvloeistof moest bijvullen en idd tijdens een normale beurt zagen ze dat de waterpomp minimaal lekte. En is onder garantie vervangen.
 

Cordoba

Forumguru
CAY-blok heeft een distributieketting? Als ie geen ketting maar een riem heeft, misschien ook de distributievernieuwen (en natuurlijk dan zelf wel de materiaalkosten van de distributie, en eventueel klein deel arbeidsloon betalen). Gelijk de distributie vervangen, kost je dan wel wat, maar is weinig extra werk, maar kun je wel veel langer doorrijden voor distributie er af moet.
 

Cordoba

Forumguru
Riem en pas bij 210 k km, vervangen? :pieker: Ik dacht dat dergelijke vervangingsstanden, alleen bij een ketting voorkomen. Mijn opmerking is ook vooral bedoeld voor mensen die er in de toekomst mee te maken krijgen.
 

miel

Actief lid
Afgelopen zondag reed ik thuis weg en na 5 minuten toen ik net de snelweg op reed PING!!! en een rood lampje: controleer koelvloeistof.... 1e tankstation (na 1,5 km, want op dat stuk zit geen vluchtstrook op de snelweg) gestopt en skoda assistance gebeld. Motorkap open: er zit nog wel wat vloeistof in maar niet veel.... Dus halve liter water er bij gedaan en verder rijden maar..
toen ik boven Venlo was (vanuit Maastricht vertrokken) en mijn Pinkpop kaartje op had gehaald weer terug. PING!!! nogmaals.... dus weer gestopt, halve liter water er bij en meteen gebeld voor een ANWB check zodra ik op plek bestemming was (Weert). (allemaal via Skoda Assistance). Na 3 minuten: PING.... dus toen maar snel gestopt bij een helaas onbemand tankstation (honger + dorst) en de ANWB laten komen via Skoda assistance...

In het uurtje dat ik helaas heb moeten wachten kwam ik dit topic tegen.... Ik heb een Superb uit 2012met een 1.6 diesel... dus toen de ANWB meneer kwam gaf ik al aan dat ik dit topic gevonden had. Nadat hij de kap over de motor en het luchtfilter verwijderd had (we zagen de vloeistof onder er weer uit lopen) heeft hij de auto opgekrikt en de plastic kap aan de onderkant verwijderd... Hij zegt: inderdaad, je waterpomp stuk...

Dus toen een berger gebeld (weer een uur helaas) en afgesleept.... Daar een gloednieuwe (9 km op de teller) Volvo V60 meegekregen..... vandaag gebeld met de dealer in Venlo... die mag hem repareren... alleen is de distributieriem flink nat geworden, dus die willen ze ook graag vervangen.... hopelijk krijg ik hem morgen terug! Ben benieuwd! (afhankelijk van de lease maatschappij, maar zal wel los lopen).
 

miel

Actief lid
Heb de auto woensdag opgehaald en stond gisteren weer op een berger... Voorruit in gruzelementen...
 

TBiRD

Lid
En ik ben dus nu ook een van de gelukkigen. Auto van januari 2012 en maar 40000 km. Gaat onder garantie vervangen worden.
 

Frisco

Lid
Hier ook raak, Superb II van 2014, 1.6TDI, 140dkm, waterpomp lek en meteen distributie mee vervangen. Gelukkig wel net voor de vakantie allemaal...
 
Beste,

Ook ik heb op mijn superb (1.6tdi greenline 2012) gehad. Op 117000 nieuwe distributieset en waterpomp vanwege lekkende waterpomp.
NU heb ik echter opnieuw een verlies van mijn koelvloeistof, we zijn ondertussen 172000Km ver. 2 dagen geleden ging lampje in dash aan. Ongeveer 0.75l bijgevuld. Ik heb nog nergens sporen gezien van een lek. Ook geen plasjes onder de wagen na een nachtje stilstand. Ik rij dagelijks ongeveer 150Km en nu is die weer 1 cm gezakt.
Als het weer de waterpomp is, begin ik mij toch ernstig vragen te stellen. Zeker omdat ik de eerste keer ook te horen kreeg dat de eerste wissel riem en pomp op 205000Km is.

Zijn er nog gevallen dat de pomp zo dikwijls defect gaat?
 
Bovenaan Onderaan