Superb I problemen met tiptronic automaat

Shamira

Nieuw lid
Hallo, even voorstellen: mijn naam is Shamira ben 33 jaar, ik kom uit Groningen en ben sinds twee maanden in het bezit van een Superb 1.8t Elegance automaat uit 2006.

Sinds vorige week begint de automaat kuren te krijgen: als ik hem in zijn R zet 'klapt' hij erin en gaat de automaat in noodloop. Na de auto uit te schakelen en weer in de 'D' te zetten is de noodloop opgeheven en rijdt hij volgens mij als gewoon. De garage heeft hem uitgelezen en kan geen specifieke storing vinden. Na resetten heeft de auto 2 dagen probleemloos gelopen totdat gisteren hetzelfde probleem zich weer voor deed. Bijkomend probleem was dat hij in de eerste versnelling bleef rijden zonder door te schakelen, motor weer uit gedaan en daarna probleem verholpen. Hij schakelt tevens mijns inziens te snel op en schakelt steeds te laat terug. Wanneer ik het gas loslaat schakelt hij niet terug en bij gasgeven bij 50 km per uur rijdt hij volgens mij nog in zijn vijf zonder op te schakelen totdat ik een kick-down doe. Voordat ik weer naar de garage ga en zij mij een nieuwe bak proberen aan te smeren ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, suggesties of reacties.

Met vriendelijke groet, Shamira.:xyxthumbs:
 

Ronnie

Forumguru
Moet ook bij een automaat, zo rond de 60.000 km. Oorzaak zijn de rembanden in de automaat. (hebben alle traditionele automaten). DSG's hebben hier geen last van.
 

Shamira

Nieuw lid
Helaas, vanmorgen weer problemen met de automaat. De garage heeft hem wederom uitgelezen en het volgende kwam naar boven:

- P070600: Rijstandsensor onaannemelijk signaal;
- VAG01548: Sensor parkeerhulp.

Garage opperde ook al om de versnellingsbak te spoelen en de olie te verversen, dank je turboturbo voor de suggestie. De rijstandsensor schijnt een dure grap te zijn, 1000 euro.. :( Een automaat rijdt lekker maar wat een dure hobby zeg.. Iemand bekend met deze storing, en met die van de parkeersensor? Is het toeval dat de parkeersensor het niet doet en hij problemen heeft met het in zijn achteruit zetten? Het doorslippen van de automaat geeft dat schade als je er mee doorrijdt? Heb nu even geen centjes om e.e.a. te moeten vervangen maar wil de boel ook niet de soep in laten lopen!
 

Shamira

Nieuw lid
...... eeeehh, zonder dat is het punt. Heb hem zogenaamd zoals gezien en gereden gekocht zonder garantie. Hoop dat ik er nog wat mee kan. Was een dure auto en er mankeerde niets aan volgens de verkoper, dit viel natuurlijk ook niet te voorzien.
 

Noord26

Forumguru
Begrijpelijk. Wilde het alleen even vragen, omdat je anders natuurlijk hiervoor eventuele garantie voor kon claimen.

Als Ronnie aan geeft dat het punt bereikt is dat vloeistof en filters voor de automaat gewisseld moeten gaan worden, dat zeker doen in eerste instantie. Spoelen die automaat, zeker als het volgens het boekje nu moet gebeuren.
 

Shamira

Nieuw lid
Dat spoelen ga ik ook zeker doen, hoop dat daarmee het probleem is opgelost. In ieder geval bedankt voor de reactie. Kan het kwaad om er nu nog mee te rijden met dat doorslippen? Ik heb deze week een drukke week, heb helaas geen tijd om naar de garage te gaan.
 

Noord26

Forumguru
Ligt er aan waar je de prioriteiten stelt dunkt mij..? Kans op een reparatie van €1000,- of een dagje een leenauto van de garage moeten betalen?
 

Shamira

Nieuw lid
Je hebt gelijk, carrièrevrouwtje heeft het altijd druk, haha. Zal hem maandag proberen weg te brengen, bedankt voor de reacties tot zover. prettig weekend en laat de uitkomst wel even weten. Gr. Shamira.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb de betreffende automaat er even bijgezocht, is toch niet helemaal een conventionele automaat, wel eentje met een koppelomvormer en planetaire tandwielsystemen, echter zonder rembanden maar met meerdere koppelingen welke hydraulisch bedient worden. Het meest voorkomende euvel is schokkend, te laat, of helemaal niet schakelen. De meest voorkomende oorzaak is gebarsten/ gescheurde rubberdempers in de centrale regelkast (hydraulisch) deze kan niet worden gerepareerd, wordt vervangen door een revisie-exemplaar. De ATF olie van een automaat moet helder rood zijn, is hij donkergekleurd dan wijst dit op doorslippen van de koppeling(en). Door het lekken van de rubberdempers kan er waarschijnlijk niet voldoende koppelingsdruk opgewekt worden en kunnen de koppelingen gaan slippen en dus deels verbranden. Dat de schakel Multi-schakelaar (zit aan de buitenzijde van de bak) defect zou zijn lijkt me sterk........Vreemd is dat de bak na een reset weer normaal schakelt voor een tijdje, waarschijnlijk zit er een druksensor in welke na een tijdje toch een foutmelding geeft. Zoals al gezegd: pin je niet vast op deze diagnose, echter is het de meest voorkomende fout van dit type automaat.
 

Shamira

Nieuw lid
Ronnie bedankt voor je reactie, ik zag je reactie net pas hij stond op pagina twee vandaar. Ik zal de auto zo snel mogelijk naar de garage brengen en dan zal ik kijken wat voor kleur olie eruit komt. De uitlezer zei ook al dat het een afwijkende automaat betreft een AWT type, zegt mij niets maar schijnt wel anders te zijn. Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat ik gauw weer van de auto kan genieten, dit schiet ook niet op.
 
H

hsinke02

Hoi Shamira,

Is het probleem inmiddels opgelost? Ik heb nl. sinds kort dezelfde problemen. Na resetten werkt de bak weer een paar dagen naar behoren maar daarna is het weer mis.

Kosten zijn bij mij € 400,00 voor het vervangen van de sensor.

Ik hoor het graag van je.
 
H

hsinke02

Hoi,

Nog steeds geen reactie dus.... Jammer.
Maar ik ben zelf wel weer verder. Olie ververst van de bak. Schakelt beter, maar storing is er nog.
Nieuwe sensor binnen (€ 175,00). Ga deze er zaterdag onderzetten. Hoop dat het dan opgelost is.
 

Joske

Forumguru
Hoi,

Nog steeds geen reactie dus.... Jammer.
Maar ik ben zelf wel weer verder. Olie ververst van de bak. Schakelt beter, maar storing is er nog.
Nieuwe sensor binnen (€ 175,00). Ga deze er zaterdag onderzetten. Hoop dat het dan opgelost is.
En jij gaat ons achteraf wèl vertellen of het daar mee opgelost is é ;)

Terugkoppelen van oplossingen is de grootste meerwaarde op een forum :thumbsup:
 
H

hsinke02

Ja zeker. Ben het helemaal met je eens. Maandag hoop ik meer te kunnen vertellen.
 
H

hsinke02

Beste allemaal,

Vandaag in een half uur (!!) de sensor eronder gesleuteld. En jawel, de storing is verdwenen. Dus voor € 175,00 en twee vette handen in een half uur de boel gefixt. Vraag mij nu wel alleen af waarom de dealer en de universeel zoveel rekenen voor zo'n klusje.
Even voor de andere klussers. Je hebt wel een brug nodig of twee as steunen en een garagekrik om de klus te klaren. De versnellingsbak steun aan de linkerkant moet nl. verwijderd worden (en opgevangen) en het lv wiel moet eraf. Anders kun je er niet bij. Als je geen brug tot je beschikking hebt ben je denk ik een uurtje op je rug aan het prutsen. Maar al met al is het makkelijk zelf te doen met de juiste tools (inbus en torx).

Mocht de storing toch terugkomen dan meld ik mij weer hier.
 
Bovenaan Onderaan